Senaste nytt

Hyra bil i Japan - internationellt körkort?

erc

Medlem
Hej alla!

På min RTW i april 2020 kommer jag passa på att spendera några dagar i Japan. Landar på Tokyo Narita och tänker hyra bil. Uppgifterna om huruvida internationellt körkort krävs går isär. Någon med färska erfarenheter?
 

Frisk78

Medlem
Hej alla!

På min RTW i april 2020 kommer jag passa på att spendera några dagar i Japan. Landar på Tokyo Narita och tänker hyra bil. Uppgifterna om huruvida internationellt körkort krävs går isär. Någon med färska erfarenheter?
Enligt M Sverige (tidigare Motormännen) som också är dom som utfärdar internationellt körkort så bör du skaffa ett sådant.

Detta gäller för Japan.
upload_2020-1-7_22-29-40.png


1-årigt eller 3-årigt internationellt körkort? - Riksförbundet M Sverige
 

Micce1980

Medlem
Alltid bra att ha, även om Polizei inte kommer att veta vad det är eller kommer vara skyldiga att kunna tolka det. Mitt är utfärdat 2012 och har det med i "passboken" alltid. Uthyrarna vill som regel bara se pass och körkort samt ta kopior på detta. :)
 
  • Gilla
Reactions: erc

ekf

Medlem
Hej alla!

På min RTW i april 2020 kommer jag passa på att spendera några dagar i Japan. Landar på Tokyo Narita och tänker hyra bil. Uppgifterna om huruvida internationellt körkort krävs går isär. Någon med färska erfarenheter?
Inför min senaste tur till Japan (Okinawa) för några år sedan så kollade jag upp det där. Enligt flera, från varandra oberoende, källor hävdades då att du inte kommer att kunna plocka ut en hyrbil utan IDP (läs: att hyrbilsföretaget inte får lämna ut bilen till dig utan att kolla att du har IDP).
Det blev så att jag ändå aldrig hyrde någon bil i slutändan, så jag kan inte svara på hur det är av egen erfarenhet.
 
  • Gilla
Reactions: erc

erc

Medlem
Det blir till att beställa ett internationellt körkort enligt "1949 Geneva Convention". Tack alla.

Nu återstår valet av hyrbil. Känner en knäpp lockelse att boka minsta möjliga och kanske få spendera över 100 mil i en 660cc-minibil. :)
 

Sweden

Medlem
Inför min senaste tur till Japan (Okinawa) för några år sedan så kollade jag upp det där. Enligt flera, från varandra oberoende, källor hävdades då att du inte kommer att kunna plocka ut en hyrbil utan IDP (läs: att hyrbilsföretaget inte får lämna ut bilen till dig utan att kolla att du har IDP).
Det blev så att jag ändå aldrig hyrde någon bil i slutändan, så jag kan inte svara på hur det är av egen erfarenhet.
Stämmer. Var på Okinawa 6 dagar 2017. Tvärnobben då varken jag eller sambo hade Internationellt körkort - vid den tidpunkten. Den aktuella hyrbilsfirman i Naha kunde inte lämna ut någon hyrbil. Fick bli en något mer begränsad rundtur på ön med lokala färdmedel pga min ofullständiga research:D.
 
Toppen