Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

MrDollar

Medlem
Kolla in denna dealen @GöranEriksson
RIGHT NOW, TRAVELR'S DEALS boka senast 13 januari | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hej!
Jag är ytterligare en som behöver ca 3500 poäng före 29/1-20 för att behålla mitt EBG.

Har kollat alternativen som jag utläst här men januari verkar vara lite svårare för snabba MR.

Tacksam för tips på hur jag gör det så billigt och smidigt som möjligt. Har tyvärr inga resor inplanerade och tänkte vänta med uppgradering t Amex Elite till nästa kvalificeringsperiod.

Ev resa utgår lämpligen på MMX eller CPH.

Tack på förhand för hjälp.

Göran

Hej Göran!

Antingen gör du enligt @Hachans förslag - det är det absolut enklaste sättet - Eller så är du mer äventyrlig och drar till exempelvis Bryssel över en natt och käkar lite musslor och dricker god öl. :)

MMX-BRU T/R i SAS PLUS på flera datum i slutet av januari går på 3160 SEK och inbringar 5625 baspoäng.
 

palmen

Moderator
Hej!
Jag är ytterligare en som behöver ca 3500 poäng före 29/1-20 för att behålla mitt EBG.

Har kollat alternativen som jag utläst här men januari verkar vara lite svårare för snabba MR.

Tacksam för tips på hur jag gör det så billigt och smidigt som möjligt. Har tyvärr inga resor inplanerade och tänkte vänta med uppgradering t Amex Elite till nästa kvalificeringsperiod.

Ev resa utgår lämpligen på MMX eller CPH.

Tack på förhand för hjälp.

Göran
Varför vänta med elite? Om det ger dig guld kommer du ha det hela nästa period också och då spelar det ingen roll när på året som baspoängen kommer in från elite.
Det förutsätter dock att baspoängen kommer nu i januari.
 

Berglund

Medlem
Har kollat alternativen som jag utläst här men januari verkar vara lite svårare för snabba MR.

Tacksam för tips på hur jag gör det så billigt och smidigt som möjligt. Har tyvärr inga resor inplanerade och tänkte vänta med uppgradering t Amex Elite till nästa kvalificeringsperiod.

Ev resa utgår lämpligen på MMX eller CPH.
Så pass ”lite” poäng gör att man instinktivt tänker en sväng någonstans i Norden/Europa. För att få tillräckligt med poäng krävs då att man bokar en Plusbiljett. Så här nära inpå, bara någon eller några veckor innan flygningen föreställer i varje fall jag mig att de flesta/alla Plusbiljetter på någon Europaflygning ligger i varje fall över 1000 kr per riktning. Alltså blir minimikostnaden för denna milagerun 2000 kr. Lägg till transport till och från flygplatsen på någon hundralapp per sträcka och du är i varje fall i närheten av 2500 kr.

Att köpa baspoäng kostar 1 kr styck och kan köpas i jämna 100 tal. I ditt läge skulle det alltså kosta 3500 kr. Lyckas du hitta en riktigt bra och billig flygning kan du alltså spara runt 1000 kr på att faktiskt göra själva mileage-run:en men om man värderar sin egen tid till någonting eller om flygen kostar närmare 3000 kr - då blir det ganska snabbt ett nollsummespel eller rent av dyrare att få in poängen flygvägen jämfört mot att bara köpa dem rakt av. Jag är en av de största motståndarna till att köpa poäng, hävdar bestämt att man av princip aldrig, aldrig, aldrig ska köpa poäng av Moderskeppet - men man måste göra hela kalkylen och fråga sig vad som är värt någonting.

Hittar du ingen tripp mellan 2-2500 kr så tycker jag nog, trots allt, att du i varje fall bör tänka över möjligheten att köpa poäng. Då ska man komma ihåg att poängköp bakdateras 123 dagar, så du kan vänta ut hela månaden - om det händelsevis skulle dyka upp en resa - för att sedan köpa poängen även efter din Eurobonusperiod har gått ut och ändå behålla Guldet.
 
Finns det sätt att boka tex vändande flyg i en bokning som vänder på kortare tid än en timme? Webbsidan godkänner ju inte det, och jag lyckas inte hitta nåt sätt att boka revenue på classic-sidorna längre, och även appen verkar börjat gnälla...
Kanske är under MCT, kollade på vändning på 45 min i Bryssel.
 
@ Hachans
Tack för tips (även ni andra såklart).
Hur växlar man poäng och menar du 35000 extrapoäng som ska bytas till 3500 baspoäng? Om då är fallet går jag bet där tyvärr.
Tack än en ggn för hjälpen.
Göran
 

Villiamm

Medlem
Blev tyvärr tvungen att avboka resan till Miami 10-20 januari pga jobb och är nu inne på på att köpa biljetter i plus istället och buda på uppgradering.

Kikar på biljetter ARN-OSL-MIA 31 januari och MIA-ARN 10 februari och förstår jag det rätt så får jag 8 437 baspoäng på utresan i Plus och lyckas jag uppgradera får jag 12 500 poäng. På hemresan 7 500 respektive 11 500 poäng. Då utresan är i innevarande kvalificeringsperiod och hemresan i nästa period så skulle jag med uppgradering till business säkra Gold i ytterligare två år (så när som på 500 poäng nästa period).

Skulle uppgraderingarna inte gå igenom kan jag köpa de 3 563 baspoäng som saknas då jag har jag förstått bakdateras 123 dagar?

Har jag förstått ovanstående korrekt?

Hur stor tror ni chansen för lyckad plusgrade är? Det gäller i så fall två biljetter. När jag tittar nu ser det ut att finnas 12 valbara platser i Business på utresan och 20 valbara platser på hemresan. Jag behöver inte snåla på poängen när jag budar och har alltså EBG idag.
 

squeezen

Medlem
Blev tyvärr tvungen att avboka resan till Miami 10-20 januari pga jobb och är nu inne på på att köpa biljetter i plus istället och buda på uppgradering.

Kikar på biljetter ARN-OSL-MIA 31 januari och MIA-ARN 10 februari och förstår jag det rätt så får jag 8 437 baspoäng på utresan i Plus och lyckas jag uppgradera får jag 12 500 poäng. På hemresan 7 500 respektive 11 500 poäng. Då utresan är i innevarande kvalificeringsperiod och hemresan i nästa period så skulle jag med uppgradering till business säkra Gold i ytterligare två år (så när som på 500 poäng nästa period).

Skulle uppgraderingarna inte gå igenom kan jag köpa de 3 563 baspoäng som saknas då jag har jag förstått bakdateras 123 dagar?

Har jag förstått ovanstående korrekt?

Hur stor tror ni chansen för lyckad plusgrade är? Det gäller i så fall två biljetter. När jag tittar nu ser det ut att finnas 12 valbara platser i Business på utresan och 20 valbara platser på hemresan. Jag behöver inte snåla på poängen när jag budar och har alltså EBG idag.
- Gällande poäng, utresan ger i plus 6750 poäng, har du redan guld ger det ju 25% mer så 8437 stämmer.
- gällande chanser på upgrade så är allt man kan göra spekulera. Det är ju en viss tid kvar, om än inte jättelänge. att det finns valbara säten betyder inte mer än att folk kanske inte valt säte trots att de köpt biljett... DOCK så säljs det fortfarande minst 9 säten i business så det bådar ju gott.
- Gällande att köpa poäng så har du rätt, det går att göra som du säger (dock aldrig själv testat).

Fråga: du säger att säkrar guld i två år till, vad menar du med det? Når du diamond i år med ovan poäng och därmed har gold nästa år? Har jag kanske missat något tidigare inlägg om hur saker hänger ihop?
 

Villiamm

Medlem
- Gällande poäng, utresan ger i plus 6750 poäng, har du redan guld ger det ju 25% mer så 8437 stämmer.
- gällande chanser på upgrade så är allt man kan göra spekulera. Det är ju en viss tid kvar, om än inte jättelänge. att det finns valbara säten betyder inte mer än att folk kanske inte valt säte trots att de köpt biljett... DOCK så säljs det fortfarande minst 9 säten i business så det bådar ju gott.
- Gällande att köpa poäng så har du rätt, det går att göra som du säger (dock aldrig själv testat).

Fråga: du säger att säkrar guld i två år till, vad menar du med det? Når du diamond i år med ovan poäng och därmed har gold nästa år? Har jag kanske missat något tidigare inlägg om hur saker hänger ihop?

Tack för svar. Med att säkra guld menar jag att jag har Amex Elite och Mastercard Premium vilket ger mig 32 000 poäng årligen dvs 13 000 saknas. Lyckas jag uppgradera till Business båda riktningarna säkrar jag i stort sett guld både nuvarande kvalificeringsperiod som slutar 31/1 samt nästa som alltså börjar 1/2.
 
Toppen