Senaste nytt

Vilket Hiltonhotell rekommenderas i San Francisco, Portland och Seattle?

Maja

Medlem
Sommarens semesterresa håller på att bokas och vi kommer starta och sluta i San Francisco.

Fick till en Best Price Match på alla tre Hiltonhotellen i San Francisco, så vilken är att rekommendera idag?

För några år sedan bodde vi på Parc55 och jag vill minnas att vi var nöjda med den vistelsen. Har dock för mig att jag var HHD och vi fick äta i restaurangen. En to-go-påse med en juice och kaffe är inte riktigt min frukostmelodi. Har försökt läsa mig till via Flyertalk vad som gäller, men mycket av informationen där var ganska gammal så tänkte höra med er här vad er erfarenhet är?

Det står alltså mellan Parc55, Hilton San Francisco Union Square eller Hilton San Francisco Financial District. Alla tre börjar ju bli rätt slitna, men tyvärr har ju inte Hilton mycket annat att komma med i SF för tillfället. Och ja, jag behöver nätterna så någon annan kedja är inte aktuellt.

Nästa stad är Portland som är en ny bekantskap för mig. Vad jag har läst mig till så verkar The Duniway Portland vara ett bra hotell. Input kring detta val?

Sist ut på listan är då Seattle, ytterligare en ny stad på listan för mig. The Charter Hotell eller Hilton Seattle? Prismässigt är det inte särskilt stor prisskillnad så det kan kvitta. Men input ang. rum, läge, frukost etc. tar tacksamt emot!

Tack på förhand! :)
 

palmen

Moderator
Nu är det väldigt länge sedan jag bodde på Hilton i SF och i Seattle.
Hilton Union Square var helt ok, ligger ju centralt så det var bara att gå dit man skulle för det mesta. Frukosten vi fick var typ 10$ på starbucks. Som vanligt i USA är det nästan alltid att föredra att äta frukost ute på stan.

Hilton Seattle var helt ok för rum för egen del, och det bästa var läget centralt i Seattle så man kunde knalla runt i stan och enkelt få tag på Taxi när det behövdes. Har dock inget minne av frukost eller liknande här.

Vad det gäller Portland har jag ingen input, antar att det är Portland, Oregon som avses och inte i Maine :)
 

Maja

Medlem
Nu är det väldigt länge sedan jag bodde på Hilton i SF och i Seattle.
Hilton Union Square var helt ok, ligger ju centralt så det var bara att gå dit man skulle för det mesta. Frukosten vi fick var typ 10$ på starbucks. Som vanligt i USA är det nästan alltid att föredra att äta frukost ute på stan.

Hilton Seattle var helt ok för rum för egen del, och det bästa var läget centralt i Seattle så man kunde knalla runt i stan och enkelt få tag på Taxi när det behövdes. Har dock inget minne av frukost eller liknande här.

Vad det gäller Portland har jag ingen input, antar att det är Portland, Oregon som avses och inte i Maine :)

Ursäkta min otydlighet, men det är Portland OR som gäller!

Får försöka leta mera information om vad som gäller kring frukost etc. Tack för input so far! :)
 

sembl

Medlem
Jag brukar bo på Hilton Arctic Club i Seattle då det är promenadavstånd till mitt kontor plus att jag har specialrate där. Hade valt många andra bättre hotell i alla dessa städer.

I SF så har jag bott på båda och rankar dem i samma kategori. Mediokra rum, men utsikt trevlig om man får rum högt upp.

Varför denna hysteri kring att bara bo på Hilton för en gratis väldigt medioker frukost i USA.

Hilton utanför USA är en helt annan femma. Jag skulle satsa på att försöka börja med Marriott istället om man nu vill ha kedjor i USA. Mycket bättre och fräschare hotell. Plus att man är klart bättre på recognition än Hilton då man kan få Diamond i ett cornflakes paket här.

Oavsett vad du väljer så kommer du inte bli varken missnöjd eller wowad. Ta billigaste är mitt tips.
 

taxvalp

Medlem
Jag har bott på Duniway i Portland. Bra hotell med karaktär, ljusår från trötta Hilton annorstädes. Hipp bar och personlig inredning, Portland i övrigt är också en pärla. Äter gör man här: Tasty n Alder

I SF är Hiltonhotellen ingen höjdare, testade Financial District i somras. Om fönstren inte hade varit så smutsiga hade utsikten varit perfekt. Bonus för gratis öl i loungen under HH samt att den är öppen dygnet runt. Gillar även läget men inget höjdarhotell på något vis.
 

mika

Medlem
Jag bodde nyligen i Seattle på the Sound Hotel Seattle Belltown (Tapestry Collection) som jag tyckte var bra, klart bättre än standard-Hilton. Frukost var vad det brukar vara i USA, men deras lounge där frukost serverades var trevlig. Stora och moderna rum. Gillar man hotell av typ Tapestry eller Curio är det här ett bra val. Ligger nära till central Seattle.
 

Treo

Medlem
Dunway i Portland kändes trött sommaren 2018, dessutom frukost i källaren i något slags grågult dunkel. Har tyvärr inget alternativ där.
I Seattle slår jag ett slag för Embassy Suites vid Pioneer Square. Fräscht, några år gammalt. Trevlig Evening Social, för nivån bra frukost.
Inga av Hiltons hotell i centrala SF imponerar, men jag skulle också välja Financial District. Som nämnts gratis öl/vin i loungen men man får säga till (senast fick en tysk herre utbrott över att inte få två glas på en gång). På helgen istället en ”house drink” (dvs öl, vin) och tilltugg i baren, trevligt!
 

taxvalp

Medlem
Dunway i Portland kändes trött sommaren 2018, dessutom frukost i källaren i något slags grågult dunkel. Har tyvärr inget alternativ där.
I Seattle slår jag ett slag för Embassy Suites vid Pioneer Square. Fräscht, några år gammalt. Trevlig Evening Social, för nivån bra frukost.
Inga av Hiltons hotell i centrala SF imponerar, men jag skulle också välja Financial District. Som nämnts gratis öl/vin i loungen men man får säga till (senast fick en tysk herre utbrott över att inte få två glas på en gång). På helgen istället en ”house drink” (dvs öl, vin) och tilltugg i baren, trevligt!

Jag var på Duniway hösten 2018 och då var frukosten i bottenplanet på Jackrabbit, som kändes hyggligt nytt. Snett över gatan ligger Hilton där man också kunde äta frukost och där var det mer grågult dunkel.
 

Maja

Medlem
Tack för input ang. olika hotellalternativ.

Varför denna hysteri kring att bara bo på Hilton för en gratis väldigt medioker frukost i USA.

Hilton utanför USA är en helt annan femma. Jag skulle satsa på att försöka börja med Marriott istället om man nu vill ha kedjor i USA. Mycket bättre och fräschare hotell. Plus att man är klart bättre på recognition än Hilton då man kan få Diamond i ett cornflakes paket här.

Oavsett vad du väljer så kommer du inte bli varken missnöjd eller wowad. Ta billigaste är mitt tips.

Jag är fullt medveten om att Hilton i USA inte håller jättehög standard i jmf med Asien och Europa i många fall. Att byta kedja och börja samla bonus hos Marriott i stället har inte varit ett alternativ då det vid en snabb kontroll verkar krävas ganska mycket mera av mig för att komma upp i gratis frukost etc. När vi har bilat i Europa och även varit i Asien så har detta gett ett rejält mervärde för oss då vi hittills alltid har fått dotterns frukost gratis också.

Tips hur jag lättast bytter kedja och enklast uppnår minst motsvarande HHG?

@taxvalp Bokmärker matstället direkt! :)

@mika & @Treo - ska kolla upp era respektive hotellförslag! :)
 

mha321

Medlem
Jag är fullt medveten om att Hilton i USA inte håller jättehög standard i jmf med Asien och Europa i många fall. Att byta kedja och börja samla bonus hos Marriott i stället har inte varit ett alternativ då det vid en snabb kontroll verkar krävas ganska mycket mera av mig för att komma upp i gratis frukost etc. När vi har bilat i Europa och även varit i Asien så har detta gett ett rejält mervärde för oss då vi hittills alltid har fått dotterns frukost gratis också.
Man får vara lite försiktig även med Marriott i USA, de håller inte alls samma klass där som på många andra ställen (främst Asien). Men jag håller dem nog ändå snäppet över Hilton, ja. Däremot är det som du säger att man måste upp i nivå för att få gratis frukost där.

Spontant misstänker jag att det är främst två saker som gör att Hilton är lite "överrepresenterat" här på BC -- dels att man får det med Amex Platinum, dels att man kan kvalificera på Stays och inte bara på Nights (vilket ju är en fördel för oss status-jägare här inne).

Tips hur jag lättast bytter kedja och enklast uppnår minst motsvarande HHG?
Om det är just frukosten du är ute efter från Hilton Gold, så är det nog svårt. Vad jag vet är det inget annat program som har gratis frukost på mellan-nivån, utan du måste upp på topp-nivå för det.

De enda egentliga genvägarna som finns på Marriott är att skaffa amerikanskt eller brittiskt kreditkort (du kan dock inte komma direkt till högsta nivån där på samma sätt som du kan med Hilton), eller att boka möten för många personer. Bakåt i tiden fanns "fuskvägar" genom mötesbokningen, men de är stängda nu. Nu måste du faktiskt boka stora möten...

Tyvärr är de amerikanska hotellprogrammen allihop mer och mer kreditkorts-fokuserade. De tjänar ju mer pengar där än på betalande hotellgäster.

Räknar du t.ex. på just frukost-benefit så kräver Marriott 50 nätter, Hyatt kräver 60, och Hilton 40 nätter eller 20 stays. Så alla de andra är svårare än Hilton, men samtidigt får du mer från dem när du väl kommer upp dit.

Så med fokus på just frukostperspektivet, så är nog svaret "stanna vid Hilton om du inte kommer upp i Platinum på Marriott".
 
Toppen