Senaste nytt

Amex Eurobonus prishöjning och hyrbilsförsäkring?

Karim

Ny medlem
Hej!

Prishöjningen som nu sker 2020/01/01 är inte längre någon större nyhet för de allra flesta. Men jag kan inte hitta de nya villkoren som även ska innehålla hyrsbilförsäkring? Ska boka hyrbil idag och tänkte att det vore passande att läsa på :)

Någon som vet? Tack på förhand!
 

obs

Medlem
https://www.americanexpress.com/con...s/forsakringsvillkor/sas-elite_kreditkort.pdf

Verkar vara ganska standard, men om jag tolkar den rätt gäller den inte hyror på ”hemmaplan”, dvs man måste vara på Resa...
Om jag tolkar texten rätt så gäller försäkringen också om du är på resa i Sverige och har en flygning eller övernattning bokat på en annan ort än där du bor.

”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den försäkrade är bosatt.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Exakt samma som på Amex Platinums försäkringsvillkor. Inga konstigheter.
Dock fortfarande rätt dålig täckning. Gäller alltså inte om man åker tåg (ytterligare en anledning att välja bort SJ alltså). Eller om man genomför själva resan med hyrbilen (om man inte också bokar ett hotell, utan tex reser över dagen)
 

Tonton

Medlem
Dock fortfarande rätt dålig täckning. Gäller alltså inte om man åker tåg (ytterligare en anledning att välja bort SJ alltså). Eller om man genomför själva resan med hyrbilen (om man inte också bokar ett hotell, utan tex reser över dagen)

Korrekt.

Jag tror de flesta av oss håller med dig om det. Det finns en anledning till att jag fortsatt har kvar min I4CH-försäkring. Alltid försäkrad oavsett.
 

mha321

Medlem
Korrekt.

Jag tror de flesta av oss håller med dig om det. Det finns en anledning till att jag fortsatt har kvar min I4CH-försäkring. Alltid försäkrad oavsett.
Japp det blir nog till att ha kvar det. Var kanske naivt att hoppas på något bättre med en ändå rätt rejäl avgiftshöjning. (Hade jag haft bättre koll på vad reglerna var på Platinum hade jag antagligen blivit mindre förvånad)
 

Krotan

Medlem
Om jag tolkar texten rätt så gäller försäkringen också om du är på resa i Sverige och har en flygning eller övernattning bokat på en annan ort än där du bor.

Exakt så. Med hemmaplan menade jag där jag bor (Stockholm). Äger ingen bil så hyr ofta där och kör, men inte kombinerat med hotell.
Sorry för otydlighet i min definition.
Då gäller alltså inte försäkringen iaf. Kanske helt väntat, men ganska kass ändå.
Nyfiken fråga: Varför begränsa det så?

Blir till att behålla separat försäkring mao...
 
  • Gilla
Reactions: obs
Toppen