Senaste nytt

Star alliance Award till Usa sommar 2020. 4 personer i Affärsklass.

JNH

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Luleå alternativt Arlanda
  2. Var är din destination? Miami, Los Angeles, Boston
  3. När vill/behöver du resa ut? 22 juni och fram till ca 25 juli.
  4. När vill/behöver du komma hem?
  5. Hur länge vill du vara borta? 12-16 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? 4 vuxna. (varav en är 12 år)
  7. I vilken kabinklass? I Affärsklass ;)
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) 380 000 sas poäng + 2 Amex vouchers
  10. Vad är det viktigaste för dig? helst inga byten i USA
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? -

Planerar för semester i Usa till sommaren. Främst Sol/bad, men tillgång till storstad bör finnas. Funderar på Open Jaw, ex. Miami - New york, Boston - Miami, Los Angeles - San francisco.
Åker nån gång efter midsommar och vill vara hemma ca. 10 augusti. Dock inget spikat. Kan komma hem senare.

Har hittat Arn-Lis-Miami Med Sas+Tap 30/6 Och sedan hem från Miami med Swiss 14/7. Dock finns det inte Plus mellan Luleå och Arlanda när jag söker på Sas.se Vet inte om Tallinn hittar annat.

Är 6 timmar nog för att i Lissabon besöka staden medans man väntar på Miami-planet? Ser ut som att flygplatsen ligger nära "centrum". Tänker främst på att det verkar vara nån sorts extra kontroll vid resa till Usa. Eller har den skett i detta fallet redan på Arlanda?
 

JNH

Medlem
Bokat idag efter 2.40 i telefonkö.
TAP till EWR, sen Swiss från MIA till ZRH15 dagar senare.
Med 2.50 i väntan i Lissabon förmodar jag att lunch i staden
är uteslutet...

Nu börjar jakten på hotell, hyrbilar och andra saker. :)
 

JNH

Medlem
Fick e-post 18 dagar efter bokning om att din resa har ändrats...
TAP ändrade avgången från Lissabon till EWR från avgång 1320 till avgång 1215. Så vi får väl se om vi kommer oss från ARN i tid.

Hursomhelst, har ni några rekommendationer/ bra ”discount”-koder till New york pass samt Universal studios hotellpaket, eller tips om vart man kan/bör köpa ifrån?
 

Totopez

Medlem
Fick e-post 18 dagar efter bokning om att din resa har ändrats...
TAP ändrade avgången från Lissabon till EWR från avgång 1320 till avgång 1215. Så vi får väl se om vi kommer oss från ARN i tid.

Hursomhelst, har ni några rekommendationer/ bra ”discount”-koder till New york pass samt Universal studios hotellpaket, eller tips om vart man kan/bör köpa ifrån?
Ni ska till Orlando och besöka Universal antar jag? Jag brukar boka direkt på Universals hemsida, det finns i princip aldrig rabatter på deras on-site hotell. Tänk på att det bara är Royal Pacific, Hard Rock och Portofino Bay som ger expresspass inkluderat i rumspriset. Dyrt som fan, men klart värt det i högsäsong. Parkbiljetterna kan du köpa från Undercover Tourist.
 

Nikje

Medlem
Hursomhelst, har ni några rekommendationer/ bra ”discount”-koder till New york pass samt Universal studios hotellpaket, eller tips om vart man kan/bör köpa ifrån?
New York pass verkar vara rabatt då och då, dels via egna sidan/mail och t ex via "Eric's New York" Facebook-sida och app. Inte kollat prisvärdheten/rabatter på senare tid. Bra att fundera ut vad man vill se/göra och sedan kolla vilket New York-pass man vill ha, finns nog minst 3 olika och t ex Empire State Building ingick inte i det vi köpte. Vi valde ett flex-pass för 10 attraktioner o då valde vi t ex flygplatstransfer som ett "klipp". Går att räkna ut snittpris/attraktion och sedan jämföra med ordinarie pris. Kan f ö rekommendera The Ride som var väldigt underhållande och dessutom en av de mest rabatterade attraktionerna.:)

För Orlando-attraktioner använder vi Hotelopia via Benify vilket ska ge 12 % rabatt. Vågar inte posta länken offentligt ifall förmånen tas bort eller begränsas...

Som exempel kan man idag köpa biljett för 4 vuxna "Universal Orlando 3 Park Explorer Ticket", som gäller 14 dagar från första dagen, på Universal's brittiska sida för £1205 (inkl £25 porto eftersom det är fysiska biljetter..) vilket blir ca 15 000 SEK. Via Benify/Hotelopia kostar en voucher för samma paket 10 933 SEK. Riktigt bra med "Park-to-park" så man kan åka Hogwarts Express också.:cool: Vi sparade även flera tusenlappar på Discovery Cove-paket.

Vi har använt Undercover Tourist förut men svårt att komma i närheten värdemässigt och framförallt om man vill ha fler än bara några få dagar. Ska man till Universal under högsäsong går det lätt flera dagar, även med Expresspass, om man inte prioriterar hårt bland attraktionerna. Dessutom är Volcano Bay (vattenparken) också riktigt bra!

Bonus-kunskap: När man har löst in vouchern mot biljetter på plats kan man dessutom uppgradera en eller flera av dessa till ett årskort, det finns ett värde på biljetterna som räknas av. Naturligtvis användbart om man tänker sig att återvända inom ett år men framförallt användbart till rabatter på mat och boende! Mer info: Universal Orlando och Universal on-site hotel discounts for Annual Passholders - complete guide

Beroende på vilken typ av årskort man uppgraderar till kan extrakostnaden variera från uppskattningsvis 0 till 2000 SEK. Det räcker att en i familjen har årskort om man bara vill utnyttja rabatterna. Troligtvis lätt intjänade pengar för det är inte billigt att bo och äta..

Som nämnts ovan är Expresspass närmast ett måste och att köpa dom separat kostar mer än ett hotellrum. Det är också så att Expresspassen via de tre ovan nämnda hotellen gäller både in- och utcheckningsdagen, en natt ger alltså två dagar! Det går att anlända redan från 7-tiden på morgonen för att verkligen maximera upplevelsen..;)

Jämförde hotellpris med och utan årskort och det verkar skilja ca $100/natt på t ex Portofino Bay i början på maj. Årskortsrabatten ligger dock bara ca 90 dagar framåt om jag minns rätt. Jag och delar av familjen har bott tre gånger sedan i somras men "tyvärr" bara utnyttjat årskortsrabatten två av dessa. Ingen gång har jag behövt visa årskortet...:rolleyes: Men risken finns och med riktig otur kanske man måste betala ordinarie pris.

På den här länken borde årskortsrabatterna vara inräknade: https://res.windsurfercrs.com/ibe/default.aspx?hgID=641&langID=1&checkin=5/7/2020&nights=3&rooms=1&adults=2&children=2&promo=APH&iata=&group=&hotels=&ada=0&currid=0

Slutligen (rekordlångt inlägg:D) går det att lära sig mycket mer (vilket jag gjort) genom att läsa och söka på t ex OrlandoInformer (en av länkarna) och deras Facebook-grupp samt den officiella UOAP Facebook gruppen.
 
Last edited:
fråga: Har samma upplägg som du och undrar därför hur många poäng som gick åt för denna resa?
Sitter för närvarande på 170 000 poäng och två vouchers (men 1 av mina barn är spädis så åker "in-lap")
 

JNH

Medlem
Då var det dags för avbokning.
1 voucher gick ut vid årsskiftet. En del (ca: 30000) poäng gick ut sista februari.

Vid avbokning nu när UD avråder från resor skall utgångna vouchers återgå för att vara bokningsbara till sista augusti 2020.
Är det på SAS hemsida under mina bokningar;
  • "Apply for a cancellation & refund"
som jag avbokar detta, och då får voucher och poäng tillbaka? Eller är det någon chatt/kundtjänst som gäller?
 

SK4628

Medlem
Då var det dags för avbokning.
1 voucher gick ut vid årsskiftet. En del (ca: 30000) poäng gick ut sista februari.

Vid avbokning nu när UD avråder från resor skall utgångna vouchers återgå för att vara bokningsbara till sista augusti 2020.
Är det på SAS hemsida under mina bokningar;
  • "Apply for a cancellation & refund"
som jag avbokar detta, och då får voucher och poäng tillbaka? Eller är det någon chatt/kundtjänst som gäller?

Jag skulle ringa till Tallinn för att vara på det säkra med att få tillbaka vouchers med förlängning till augusti.
 
Toppen