Senaste nytt

Bästa Business Star Alliance, Kanada/ Kalifornien - Sverige

Nu kommer jag med en liten fråga här...
Min resa till Calgary med Air Canada (Award i business) är nu förlängd till Victoria (YYJ), dock sträckan Calgary - Victoria trafikeras av AC Express och ett mindre propellerplan utan business-kabin, så detta innebär att vi missar lounge på Calgary antar jag? Har tyvärr bara EB silver...
Eller kan man hänvisa till att man faktiskt har åkt business hela vägen och hade vi tex. valt att fortsätta till Vancouver så hade det blivit inrikes First på AC och lounge..

Så frågan är, hur slår man ihjäl ca 3 timmar på Calgary Flygplats utan lounge,,,? Köpa in sig eller finns det något sjysst fik / bra restaurang??
Ni som flyger till Calgary regelbundet... ;-) vad har ni för tips att ge...??
Rätt trist flygplats, 3 timmar klarar du! Gissar du ska vidare till inrikesterminalen? Känns knappt värt att betala för inträde av lounge, lägg det på mat/dryck istället.
 

toer00

Medlem
Skaffa Priority Pass genom Eurocard Platinum (ett till dig och ett till frugan), enligt uppgifter ska det fortfarande gå att få första 6 månaderna gratis: Gratis Eurocard Platinum i 6/12 månader som ger PriorityPass | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor. Jag är dock osäker på om man måste ha kortet i minst ett år eller ej, men det är ganska prisvärt oavsett.

Frugan har redan ett EC Gold så hon vill nog inte ta avgiften för att byta till premium... ;-)
 

toer00

Medlem
Att hävda att du flygit business på andra sträckor och om du åkt till annan destination kunde du flygit business dit kommer du med största sannolikhet inte ha något för, snarare kommer personalen titta väldigt konstigt på dig och undra vad det är som är så speciellt med det. Är lite som att hävda att om jag hade köpt en First biljett med Lufthansa till annan destination så hade jag kommit in i deras First lounger, men nu valde jag att flyga business istället till en destination som inte hade First.

Antingen köper ni er in i en lounge som erbjuder betalning (Chinook erbjuder detta om ni inte har PP Lounges) eller sätter er och tar det lugnt i 3 timmar på lämplig bar/restaurang/fik. Ofta är ju inte lounger sådär jättespännande ändå och pengarna man lägger för att betala sig in kan lika väl läggas på en bättre restaurang kan jag tycka.

Eller by the way, I Asien (Korea, Seoul) där ger Asiana tillgång till deras First Class Lounge i Seoul när man kommer med First och försätter med Business (ex vis FRA-ICN-KIX), de har inte First på ICN-KIX... Men du har rätt att någon i "Västerlandet skulle bjuda på motsvarande..." :D
Så det får bli några Molson (bira) för att bota jetlag under några timmar... ;)
 

palmen

Moderator
Eller by the way, I Asien (Korea, Seoul) där ger Asiana tillgång till deras First Class Lounge i Seoul när man kommer med First och försätter med Business (ex vis FRA-ICN-KIX), de har inte First på ICN-KIX... Men du har rätt att någon i "Västerlandet skulle bjuda på motsvarande..." :D
Så det får bli några Molson (bira) för att bota jetlag under några timmar... ;)
Skillnad på First och Business, Lufthansa har exakt samma koncept och får väl betraktas som "västerlandet".
Ankom i First till Frankfurt/Munchen och flyg vidare i ekonomi, du har access till First Lounges.
Ankom i Business till Frankfurt/Muchen och flyg vidare i ekonomi, ingen access till lounge.

Du kan med andra ord inte jämföra att ankomma i First och åka vidare med att ankomma i Business och åka vidare.
 

toer00

Medlem
Tråkigt värre!! Semesterplanerna för 2020 satt inte där jag ville ha dem till 100%. Så nu rycker EB awards- resan!
Nu blir det att pynta! Jag har nu hittat 2st i mitt tycke prisvärda (ca 45 tjr för 2 pers) al. i business till Vancouver. Ena alt är ut med AC 777w fr. CPH och 778 fr. Toronto.
Hemresa resa blir via SFO med United Polaris (äkta Polaris 777w till FRA). Det andra alt. blir både ut om hem via FRA och SFO med United (äkta Polaris 777w, men nu ToR).

Vad säger ni som "pendlar" till nordamerika stup i kvarten... Är Polaris så pass bra att det är värt att ta den ToR jmf. med AC?
Ank. med AC blir 17:43 lokal tid och byte som framgått i Toronto, med UA 21:23 och byte i SFO ...

Tacksam för all tips och råd, plus om jag glömt någon routing? SAS A350?? Men verkar bli dyrare... plus byte i ORD gör mig skeptisk, UA 320 eller alt AC CRJ vidare...
 

Tonton

Medlem
På AC har du ju signature room i Toronto som ska vara grymt. Enbart åtkomst med revenue-biljett - så det skulle jag satsa på.
 

Senator

Moderator
Jag skulle säga att det är svårt att skilja United och Air Canada i luften om du får senaste hårdvaran. Rustik enkel mat och inget lyx dricksvägen. Lite kul med Air Canada att det alltid finns kanadensisk vin som ett alternativ.

Från Europa spelar det ingen roll tycker jag utöver att transit i Toronto är väldigt smidigt.

Baserat på observation från fönstersäten i 1-2-1 skulle jag säga att United är lite bättre om man reser två och sitter i mitten om man vill konversera mycket. Det är lite mycket luta sig fram på Air Canada.

United Polaris Lounge (ORD, EWR, SFO) jämfört med Air Canada Signature Suite Lounge (YYZ) vinner Air Canada. Känns mycket lyxigare.
 
Toppen