Senaste nytt

Vem har rätt ? (Nötallergiker)

Nej jag är inte en nötallergiker, men idag på en DY flight så var det en kvinna som var extremt känslig mot nötter och ville att dom skulle roppa ut i högtalarna som att inga nötter skulle säljas eller att passagerna hade egna nötter med sig inte skulle öppna några förpackningar!

Men jag som älskar nötter tillsammans med öl & vin!

Om jag skulle säga ifrån och vilja äta nötter ändå! Vem har rätt ? Får jag motsäga mig uppmaningen eller ?
 

dino_81

Medlem
Vem som har rätt eller fel låter jag vara osagt. Moraliskt skulle jag avstå från nötter före att göra att en medmänniska ska får en allvarlig reaktion.

Dock skulle jag, om jag var nötallergiker, förvarna flygbolaget innan jag reser/vid bokningstillfället.

Tror dock inte att något flygbolag vågar garantera en nötallergiker att inga nötter kommer att konsumeras ombord.
 
Jag anser inte att det handlar om vem som har rätt eller fel i denna situation, mera om att ta hänsyn till sin omgivning. Är dessa nötter så livsviktiga för dig att du inte kan avstå dom till förmån för en annan människas liv undrar jag?

Vissa kan kan dö av detta, men givet så lär dom ska ha med sig en cortison spruta just in case...
 

mha321

Medlem
Självklart kommer inget bolag *garantera* en nötfri flight. Men man kan gissa att ett sådant utrop i kombination med att besättningen inte aktivt säljer nötter åtminstone ordentligt minskar risken. Är det ändå för stor risk kan man nog inte fluga reguljärt.

Huruvida man kan strunta i uppmaningen eller inte kan möjligen ha med formuleringen att göra. Men man är enligt lag skyldig att följa de instruktioner man får från personalen. (däremot om de kan göra något åt det är en annan sak..)
 
En nötallergiker som oroar sig för luftburna partiklar har väl iofs inte mycket mer vetenskapligt underlag för sin oro, än en elallergiker. Men är man instängd i en metallcylinder på 10 000 meters höjd med någon, är i alla fall jag ganska mån om att den personen inte får panik (berättigad eller icke).

Instruktioner från personalen är dock vad som gäller, oavsett om man tycker de är korrekta eller inte.
 

Rickard_O

Medlem
Fick "lära" mig relativt nyligen att luftburen nötallergi bara är en myt, och verkar ju finnas allergiprofessorer som säger samma sak.
Men jag hade nog ändå låtit min snickers vara kvar i pappret
 

taxvalp

Medlem
Begreppet luftburen nötallergi är högst ifrågasatt, se till exempel Det här säger vetenskapen om luftburen jordnötsallergi - DN.SE

Men oavsett vad vetenskapen säger ska man naturligtvis följa besättningens instruktioner, som flera andra kloka redan konstaterat. Detsamma gäller ju mobiltelefon av/på som diskuterats i annan tråd. Även om tekniskt kunniga ifrågasätter poängen med det ska man följa reglerna. Punkt.
 

Morgan

Medlem
Här lite mer om vad forskningen säger
Reactions to peanut during air travel: can anaphylaxis be due to inhalation?

American Academy of Allergy Asthma and Immunology
However, the peanut allergic flier should rest assured that since the issue was first studied in 2004, data have consistently shown that peanut dust does not become airborne nor does inhaling peanut butter vapors provoke a reaction, that skin contact with either form of peanut is unlikely to cause any reaction beyond local irritation that can be washed off, and lastly that surfaces (including hands) that become contaminated with peanut can be easily washed off. Let’s briefly summarize this evidence.

Generellt är det ju en balansgång mellan att acceptera människor med särskilda behov och att inte kränka "vanliga" passagerares rättigheter.

Här ett exempel på när domstol (i Israel) ansåg att man gick för långt i att tillgodose ortodoxa judars särskilda behov att inte sitta bredvid en kvinna på planet
Israeli Woman Who Sued El Al for Sexism Wins Landmark Ruling - The New York Times
 
Toppen