Senaste nytt

Expo 2020 Dubai

Rickard_O

Medlem
Någon som varit på tidigare Expo? Senast var väl i Shanghai?

Var i Milano 2015 när det var Expo, men kunde inte erinra mig om att vi gjorde något kopplat till det då, ska jag vara helt ärlig jag har noll koll vad specifikt som va 'Expo 2015'.
Så läste något på wikipedia om att mycket var fokus på mat i Milano och det kommer jag faktiskt ihåg att vi hamnade i någon park när vi promenerade runt i väntan på att få checka in på hotellet där det fanns stora Expo skyltar och hur mycket stånd som helst med mat som vi testade.
Kan hända att vi drog i oss några öl också, oklart, hela resan är dimmig.

Men som sagt enda minne jag har av Expo är att det va jävligt god mat från olika delar av världen.
 
Jag besökte World Expo i Shanghai 2010.

Minnet är svagt men jag har för mig att temat var framtidens stad och innovationer. Man vandrade runt bland diverse paviljonger där de olika länderna visade sin bild på detta tema. Jag minns att jag blev väldigt besviken på Singapores utställning, imponerad av Brunei, häpnad av trycket på Kinas paviljong dit man först fick köa för särskilda biljetter vilka tog slut ganska snabbt. Så den fick jag aldrig besöka.

Sveriges paviljong var, som jag minns det, tydligt svensk, ganska enkel, men bra. Jag har för mig att bl a IKEA bidrog till utställningen. Jag minns också en rutschkana ner till bottenvåningen.

Det var trivsamt att tillbringa en dag där, men om det inte hade varit för att jag redan sett det mesta i Shanghai så hade jag troligtvis prioriterat andra sevärdheter.
 

Resenären

Medlem
Jag besökte Expo 2002 i schweiziska Neuchâtel. Som andra nämnt var det olika länders paviljonger med det landets varumärken som visades.
Det mesta av paviljonger mm är borta sedan länge. Men några såg ut så här:
expo2002_neuchatel.jpg

Ett återstående bygge är det som numera är Hotel Palafitte, ett mkt trevligt hotell beläget på styltor i sjön. Hôtel Palafitte - Neuchâtel, Suisse
 

SK4628

Medlem
Jag besökte expo Milano 2015 - var rätt kul att se, och som tidigare sagts i tråden var det matfokus där många länder serverade diverse traditionell mat i sina paviljonger. Däremot sjukt mycket folk, framförallt italienska ungdomar (på skolresor?). Var väldigt mycket kö så man han bara kika ett par paviljonger innan dagen var slut. Som sagt, kul att se men för mig räcker nog en gång och skulle inte gå på en världsutställning igen. Har man vägarna förbi ändå är det helt klart värt att titta, men skulle inte resa för sakens skull!
 
Jag besökte World Expo i Shanghai 2010. Kommer ihåg mycket folk och på en halvdag han vi med de nordiska paviljongerna. Eftersom jag besöker Dubai årligen under Q1 så är ett besök där möjligt 2021.
 

MartinH

Medlem
Var på Sevilla 1992 med familjen, det var en lååång dagsutflykt från Torrevieja. Skulle gärna besöka en expo igen, blir inte Dubai 2020, men kanske nästa?
 

Jag gick in och kollade på hemsidan och såg beskrivningen av Sveriges utställning: "Visitors can stroll through its path, flanked by wooden trunks, and learn how Sweden is building smart cities, developing the next generation of travel, innovating life sciences and developing a bio-circular economy."

Jag fetmarkerade en, som jag tycker, intressant del av denna beskrivning. Jag undrar vad man avser här? Intressant med tanke på flygskam, flygskatter mm.

Nästa fundering jag fick är, vem ansvarar för Sveriges deltagande i World Expo? Vem bestämmer innehållet i vår utställning? Regeringen/Staten? Näringslivet?
 
Toppen