Senaste nytt

Långreseförsäkring

Peacefrog

Medlem
Hej,

Från mitten av Januari så flyttar familjen, under en begränsad period, till Vietnam. Vi är två vuxna och tre barn och vi kommer vara borta i 6-12 månader.

Någon som sitter inne på vilken långreseförsäkring som är bäst? Går vi via hemförsäkringen (Tre Kronor) kostar det ca 17kkr och hos Ica Banken kostar det hela 26kkr för sex månader.

Tacksam för förslag / egna erfarenheter av detta.

tack!
 
När min dotter (21) var i Kanada i ca 11mån så tog hon en försäkring i LF (där vi har hemförsäkringen dock var det ingen koppling) det kostade ca 4KKr, och hon fick tillbaka 1/12 då hon bara var borta 11 månader. Den täckte allt utom extremsport och tävling (hon var bl.a i Whistler och jobbade och åkte bräda).

Tror det kan löna sig att ringa runt och flytta försäkringar om ni har några.
 

nissefalk

Medlem
När min dotter (21) var i Kanada i ca 11mån så tog hon en försäkring i LF (där vi har hemförsäkringen dock var det ingen koppling) det kostade ca 4KKr, och hon fick tillbaka 1/12 då hon bara var borta 11 månader. Den täckte allt utom extremsport och tävling (hon var bl.a i Whistler och jobbade och åkte bräda).

Tror det kan löna sig att ringa runt och flytta försäkringar om ni har några.

+1 På länsförsäkringar, man betalar extra för dagarna bortom de första 45 som täcks av hemförsäkringen, jag är just nu i USA i 6 månader, kostade 7,200kr för 2 personer, lär vara mindre om man inte behöver ha USA med.
 

hco

Medlem
Kolla IMG. Har dock inte använt för långresor själv. Men bra för prisjämförelse.

De tillåter även att teckna efter att resan börjat (en av få, tillsammans med World Nomads).
 

micke99

Medlem
Ett tips är att om ni har 2 olika bolag, då hemförsäkringen i 45 dagar sen dag 46-osv med annat bolag är att teckna extra försäkringen från dag 44 så man är "dubbel" försäkrad 1 dag.

Min kompis råkade ut för en olycka i Thailand dag 46 kl 01.00 på natten, Då började de olika bolagen att klydda med vilken försäkrings som skulle gälla. Lokal eller Svensk tid.. Kommer inte ihåg vem som tog det till slut men vi fick ringa flera ggr till SOS Danmark för att få lämna sjukhuset...
 

STO-ARN

Medlem
I ovan texter nämns Hemförsäkring med reseskydd i 45 dagar. Det finns försäkringsbolag som via Hemförsäkringen ger 60 dagar reseskydd.
T.ex. "Moderna" som också har Långreseförsäkring att koppla på. Således ordinarie Hemförsäkring, med Reseskydd (förslagsvis det utökade Reseskyddet dag 1-60 och från dag 61 ha "Modernas Långreseförsäkring". (Gäller dock att teckna "Långreseförsäkringen" innan avfärd "dag 1" och ej tro att den kan tecknas strax innan de första 60 dagarna gått ut...
 

Peacefrog

Medlem
Tack alla och särskilt tack till @Nemo

Vi valde tillslut True Traveller där sex månader för två vuxna och tre barn kostade 7 400kr. Skrev tyvärr inte ner vad dom andra kostade men har för mig att World Nomads låg på runt 12k och övriga låg samtliga över 14kkr.

För vår del är försäkring av prylar, tappat baggage etc samt hur enkelt det är att claima mindre viktigt utan fokus är skyddet vid längre sjukhusvistelser samt ambulansflyg hem mm och där verkade True Traveller vara helt ok. Särskilt med tanke på priset.

Tack för hjälpen!
 
Toppen