Senaste nytt

Flygplatsen i Sälen

Alf

Medlem
Har man inte stöd för autolandning på en flygplats med ett så pass meteorologiskt utsatt läge? Fast ATR 72 är kanske bara certifierad för CAT II. RVR borde kanske ändå vara satt till något lägre än 750m?

Vid närmare efterforskning har jag fått fram att Sälen har CAT I godkännande på sin ILS. Det betyder att landningsminima är RVR 550 meter. Med detta minima tar man sej ner vid de flesta tillfällen, även på Sälen. Bromma har samma minima och samma gäller de flesta flygplatser i Sverige. Att bygga CAT II på Sälen skulle nog vara en ganska olönsam investering. Det måste då vara dubblerade system med automatisk failover mellan systemen, helt avbrottsfri kraft, större belagda och plana ytor framför antenner och tätare kontrollflygningar av ILS. Detta gör att kostnaderna för CAT II blir betydligt högre och kan då inte motiveras. Det måste vara en flygplats med betydligt mer trafik och som har hög frekvens av dimma som exv Malmö/Sturup om det skall vara lönsamhet i det hela.
 

Jönsson

Medlem
Vid närmare efterforskning har jag fått fram att Sälen har CAT I godkännande på sin ILS. Det betyder att landningsminima är RVR 550 meter. Med detta minima tar man sej ner vid de flesta tillfällen, även på Sälen. Bromma har samma minima och samma gäller de flesta flygplatser i Sverige. Att bygga CAT II på Sälen skulle nog vara en ganska olönsam investering. Det måste då vara dubblerade system med automatisk failover mellan systemen, helt avbrottsfri kraft, större belagda och plana ytor framför antenner och tätare kontrollflygningar av ILS. Detta gör att kostnaderna för CAT II blir betydligt högre och kan då inte motiveras. Det måste vara en flygplats med betydligt mer trafik och som har hög frekvens av dimma som exv Malmö/Sturup om det skall vara lönsamhet i det hela.
Det låter rimligt.
 

Alf

Medlem
Deras ambition är CAT III, se Flygplatsen | Scandinavian Mountains Airport

Skulle tro att de inte hunnit få allt på plats eller för att få det godkänt ännu. Men det känns som att det kostar betydligt mer än det smakar.

Verkar storhetsvansinne för en flygplats med trafik ett par dagar i veckan. Det är ju endast Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter som har CAT III och Malmö/Sturup har CAT II i Sverige.
 

Jönsson

Medlem
Verkar storhetsvansinne för en flygplats med trafik ett par dagar i veckan. Det är ju endast Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter som har CAT III och Malmö/Sturup har CAT II i Sverige.
Det kanske ändå på lång sikt finns värde i det, om man ofta drabbas av mycket dålig sikt. Allt står och faller med ett fåtal avgångar.
 

Alf

Medlem
Då var det dags för SAS första flygplan till Sälen. Det ankom från Ålborg och kommer att återvända till CPH på återresan.

DA08CF0B-6C6A-48F0-8BF9-DBCCFA5C68E1.png


Eftersom vädret var under landningsminima blev det ett litet holding innan inflygning. Man hade tur under sin holding sikten förbättrades till att bli landningsbart med ett RVR på 600 meter.

2C960309-B060-409D-A208-5FC454A198AD.jpeg


7B7871ED-E139-4161-B900-E7DDD6C4DACD.jpeg

Det är lite dålig låghöjdstäckning på FR24, holdingproceduren är lite hackig och man tappar täckningen 14 km utanför flygplatsen när man använder Bana 33.
 

Norla

Medlem
Då var det dags för SAS första flygplan till Sälen. Det ankom från Ålborg och kommer att återvända till CPH på återresan.

Visa bifogad bild 102335

Eftersom vädret var under landningsminima blev det ett litet holding innan inflygning. Man hade tur under sin holding sikten förbättrades till att bli landningsbart med ett RVR på 600 meter.

Visa bifogad bild 102336

Visa bifogad bild 102337
Det är lite dålig låghöjdstäckning på FR24, holdingproceduren är lite hackig och man tappar täckningen 14 km utanför flygplatsen när man använder Bana 33.

Fast det var inte första? SE-ROS flög väl även Cph-Scr samt Scr-Aal redan tidigare idag?
 
Toppen