Senaste nytt

Januari down under - en familjeresa dit och tillbaka

JochenS

Medlem
Prolog
Så börjar det närma sig en vinterresa med familjen som utöver mig själv består av Frun och Mini på 2.5 år. Dessa gråa dagar känns det skönt att komma iväg, och förhoppningsvis få byta det gråa decembervädret mot en del sol och värme.

För den här vintern var tanken från början en långresa till Hongkong och Australien. Jag har tidigare bott och jobbat i Hongkong och tänkte både träffa gamla vänner och få en hel del jobb gjort. I Australien hade vi hyrt hus i Sydney, och tänkte mest att det vore kul att prova lite vardagsliv där. Men Hongkong kändes inte längre roligt (om än inte osäkert, men med viss risk för strul) och luften i Sydney just nu lockar ju inte riktigt till en långvistelse. Så i oktober blev det till att ringa Tallinn och ordna ett alternativt nyttjande av de två 2-4-1 checkarna, och nu i december avbokade vi Sydney.

Resultatet blev en start på resan i Taipei över Julhelgen, dit vi pratat om att åka ett tag, fortsättning till Brisbane där det blir både sol och bad vid havet några dagar över nyår och sedan ett airbnb-hus i staden nästan tre veckor. Ner till Sydney fortsätter vi sedan för några dagar med förhoppningsvis inte alltför dåliga förhållanden, för att sedan flyga vidare till Kuala Lumpur och Singapore där Fruns 40-årsdag ska firas. Rutten blir nu ARN-FRA-ICN-TPE-BNE-SYD-KUL-SIN-IST-ARN (Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2019 | Sida 55 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor). Till TPE och från SIN är det bokat med poäng och 2-4-1 i C, övriga leg är revenue i ekonomi. Mini är hyffsat flyg-och resvan sedan tidigare men det blir första gången utanför Europa och första gången nattflygning (samtliga längre flygningar denna tur). Första gången för Frun i C blir det också, även om förväntningarna på LH är satta till rimliga nivåer.

Mycket tips på både poängintjäning, bokningar, recensioner, med mera från detta eminenta forum har varit till stor hjälp i planeringen, vilket jag tackar så mycket för. Målet är att själv få ihop lite reserapporter utmed vägen när det erbjuds tid att uppdatera.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

niksal

Medlem
Jag skulle aldrig få min fru att gå med på en sådan resa, så jag gratulerar! Orsak 1: för många stopp. Orsak 2: rätt långa flygningar i ekonomi.

Låter som en intressant resa. Ser fram emot reportage om hur resan blev.
 

JochenS

Medlem
Positionerade för morgondagen
Då har vi gjort första etappen från Peking och positionerat oss för morgondagens flyg till FRA från ARN. I sista stund bestämde vi oss för att ta denna natt i Frösundavik på Radisson BLU Royal Park istället för att stressig förmiddag. Nu hann vi med en promenad i Hagaparken, och får en lugn och skön morgon istället.

Det har blivit en del nätter på Royal Park de senaste åren, med Fruns familj i Norrland har vi ibland passat på att ta en natt här för att korta körningen till Högakusten. Men faktiskt aldrig tidigare för att flyga från Arlanda, då har det istället blivit hotell på Skycity. Nu ska vi dock ut till Trosta långtidsparkering och ställa bilen (billigare än 1149kr för 36 dygn hittade jag inte), och då blir Frösundavik rätt smidigt på vägen. Sedan är ju inte Royal Park direkt det fräschaste hotellet i BLU-familjen, men med hyfsad frukost ändå relativt prisvärt. Dock är känslan att det var både bättre frukost för några år sedan och vanligare med uppgradering (som RRG). Den här gången fick vi precis det billigaste rum vi betalat för, trotts att större delen av hotellet står tomt. Inte heller var den utlovande barnsängen på plats, trots att detta bekräftades vid incheckningen, men det löstes snabbt och en av hotellets institutionslika spjälsängar (samma som på Skycity) rullades in. Dessa två hotell har de tristaste spjälsängar vi träffat på. För övrigt fick vi också ett av de tristaste hotellrummen det här året, lite sliten Scandic-känsla över det.

20191222_192513 (1).jpg
 
Jag skulle aldrig få min fru att gå med på en sådan resa, så jag gratulerar! Orsak 1: för många stopp. Orsak 2: rätt långa flygningar i ekonomi.

Låter som en intressant resa. Ser fram emot reportage om hur resan blev.

du glömde en 2.5 åring. Jag tycker allt över 5 timmar ofta inte går jättebra... Men alla har olika barn och olika tolkningar av njutbara resor ;) vilket är härligt!
 

niksal

Medlem
Nja, glömde kanske inte barnet. Vi har själva 6 och 4 åringar. De är vana och gillar att flyga, men extra stopp och långa flygningar i Economy gillas ej. Dock fick de precis stå ut med det Miami-Helsingfors, och det gick okej.
 

JochenS

Medlem
du glömde en 2.5 åring. Jag tycker allt över 5 timmar ofta inte går jättebra... Men alla har olika barn och olika tolkningar av njutbara resor ;) vilket är härligt!
Jag är inte så orolig men vi få väl se. Långflygningarna är alla nattflygningar, två i business och två i ekonomi. Fem timmar dagflygning har vi klarat ut några gånger med Mini tidigare dock över ett år sedan nu så då sov hon mer dagtid. I närtid har vi dock vana av långa bilresor. Men det ska bli intressant att se hur det går...
 

JochenS

Medlem
Första riktiga resdagen flyter på smidigt. Lite strul i incheckningen hos SAS till LH som kunde lösas när jag påpekade att vi inte har utresa från Taiwan på samma biljett. Dock bara incheckade till ICN men bagaget går hela vägen. Återstår att hämta boardingkort för sista legget på ICN. Men det borde inte vara något problem.

Dagens bottennapp var annars den veganska lagrade osten som serverades till frukost på Royal Park och som Frun av misstag råkade plocka till sig. Nog för att smaken är olika, men det var något alldeles extra. I övrigt imponerade inte det veganska på frukostbordet. Men så är vi ju inte anhängare av denna rörelse heller.

Alla nöjda med lunchen hos Pontus som idag både levererade bra service och mat. Mini klippte i sig en stor portion köttbullar vilket är ett mycket gott betyg. Annars äter hon bara pappas. Dock var det idag fancy pappersservetter, samma som rapporterats tidigare, vilka Frun tyckte machade den grå bordsytan bättre.

Nu kör vi hårt hos Flajts för boarding på LH803.

3db85dbed0eadf3950ab36f3547ab9b5.jpg
 

JochenS

Medlem
En router en uppesittarkväll
Dags att sammanfatta dagen, och det sammanfattande betyget är att en kväll på Lufthansa C klår både SVTs och 4ans uppesittarkväll.

Men vi börjar från början. LH803 landade på utsatt tid efter 1:49h i luften. En helt ok flygning. Mini sov en halvtimma, åt någon sötsak som verkade bestå av grädde i petit chou deg, och lyssnade sedan på Alfons. Gardin fördragen fram till personalen gick bak med vagnen till ekonomi. Sedan stod den öppen, men utan större spring. Gardinen fram noga fördragen och därifrån absolut inget onödigt spring från personalen ut i kabinen. Landade på utsatt tid men eftersom vi taxade en mindre evighet på FRA till bussgaten så var vi framme vid terminalen en halvtimma senare.

FRA passerades händelselöst. 45 minuter sena kom vi iväg. Mini fortfarande på topphumör och utan minsta gnäll på hela dagen.
20191223_164243.jpg

Nu har jag ju högst begränsat med flygningar i C, men hade ändå en rätt god bild av vad som väntades. Men vad roligt det är att se någon göra sin första. LH slog Fruns förväntningar rejält. Hon såg så nöjd ut med sitt glas champagne. Om någon vecka är vi dock åter tillbaka i verkligheten i Ekonomi. Men det här ger mersmak.
20191223_190827.jpg

Efter att läst en del på BC blev jag högst överraskad av mjukvaran. Mycket trevligt välkomnande och service i vår sektion. Inga anmärkningar där. Maten var helt ok, det blev kalv, gås med väl stabbig rödkål och en osttallrik. Någonstans dök även en väl anonym sallad upp. Gott om påfyllningar med dryck under tiden. Det som havererade lite var Lufthansas barnmatskoncept, som de slår sig lite för bröstet för. Både förrätt och huvudrätt var en mängd ihoprörda saker. Typiskt inget som fungerar bra med barn (eller kanske det gör för tyska barn). Tvärr inga bilder här eftersom jag hade fullt upp med försöka få Mini att intressera sig för sin ost-skinka-gurk sallad och inte efterrätten (samma som på LH803) som levererades på samma bricka. Inte bättre blev det när varmrätten kom in. Tre Nürnbergbratwurstar på en bädd av surkål och täckta med potatismos. Gott tyckte jag. Rörigt tyckte Mini som vill ha var sak på sin plats på tallriken. Lite mos och några korvbitar fick Mini ner. Tur då att man kan äta upp pappas osttallrik istället. Så här i efterhand så hade vuxenmaten passat Mini utmärkt. När maten väl var klar var klockan långt över läggdags och nattningen gick enkelt. Så nu sover Frun och Mini och endast pappa är vaken.

God Jul från LH712, och tack @samet för surfpassen!
 

Gus

Medlem
Kanonrapport so far!! :) Tråkigt ni behövde boka om Sydney, läbbigt med bränderna. Men skoj med Brisbane! :) Vi åker dit imorgon med kidsen, ska vara där i några veckor. Vi kanske ses över en BC-öl och en play-date. :)
 
Toppen