Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

Okej, jag ska omformulera mig. Sorry om jag är knepig/otydlig!

Jag reser 1-2 gånger per år och jag gillar då att ha 2-4-1 vouchern. Anledningen till att jag började fråga om kortbyten är för att jag har 300k+ i spend och Premium-kortet kräver bara hälften av det för att få vouchern. Då undrar jag bara om ni, som har mer kunskap om korten, har tips på ifall det går att optimera just min situation.

Ska jag behålla mitt Premium och strunta i att jag spenderar mer men att få en 2-4-1 voucher och försöka få ihop så mycket poäng som möjligt till just den resan? Ska byta till ett Elite för att få två 2-4-1 för att jag ändå har den spenden, men kommer poängen räcka till två resor om året?
Finns det någon annan kortkombination eller något annat alternativ som är bättre?

Jag handlar till ca 80% med svenska kronor. Jag har inga problem att lära mig mer om att hamstra poäng om det är vad som krävs.

Stort tack för att ni tar er tiden att lyssna på detta virrande!
 

folo

Medlem
Tror sweetspoten faktiskt är att du ligger kvar på SAS Amex Premium med din spend, dina resvanor och övrigt som framkommit.

Platinum är som sagt nog bortkastat med dina resvanor, men visst är det bra läckert med ett metallkort... ;)

Det jag helst vill åt är minst en 2-4-1 voucher per år om jag på något sätt kan få in mer poäng än de jag får genom min spend. Annars kanske jag borde kolla på något annat kort som passar mig bättre?

Alternativet är att kliva upp till Elite. Fyrdubblad månadsavgift men 33% mer poängintjäning på spenden i SEK, en till voucher vid 300 kSEK spend, 20 000 nivågrundande poäng som hjälper dig mot EBG som ger +25% baspoäng på alla SAS-flygningar.

Sen kan du såklart, oavsett vilket kort du väljer, styra dina inköp mer mot EuroBonus-anslutna butiker/e-handlare/restauranger som ger poäng utöver dina poäng från spend. Finns massor av guldkorn som ger väldigt mycket poäng, speciellt om du är stationerad i Stockholm.
 

Fredde18

Medlem
Okej, jag ska omformulera mig. Sorry om jag är knepig/otydlig!

Jag reser 1-2 gånger per år och jag gillar då att ha 2-4-1 vouchern. Anledningen till att jag började fråga om kortbyten är för att jag har 300k+ Stort tack för att ni tar er tiden att lyssna på detta virrande!

Har oxå 300k + i spend men valde att signa upp frun till ett eget premium-kort (inte extra-kort) så vi har 2 premium i familjen och kan varva korten (eller köra 1 per halvår) och få 2 vouchers per år. Dessutom fick vi ju sign-up bonus båda två till gemensamma poäng-kontot! Halva priset i avgift mot elite men förvisso lite lägre poängintjäning. Duger för oss som ej är i behov av baspoängen i första hand. Kanske kan vara en variant om du har samma möjlighet.
 

intuition

Medlem
Har börjat fundera kring kort igen. Med tanke på debaclet curve / SAS MC premium - är det dags att diversifiera och ha ett kort för varje program?
Utöver lämpligt SAS kort, ska man ta ett SJ-kort för SJ-biljetter, ett Stramberrykort för hotell osv och allt generisk spend som inte tjänar extra på något kort skickar man till ett kort med cash-back?
 

Jannes

Medlem
Har börjat fundera kring kort igen. Med tanke på debaclet curve / SAS MC premium - är det dags att diversifiera och ha ett kort för varje program?
Utöver lämpligt SAS kort, ska man ta ett SJ-kort för SJ-biljetter, ett Stramberrykort för hotell osv och allt generisk spend som inte tjänar extra på något kort skickar man till ett kort med cash-back?
Finns inte risken då att man bara har en massa slattar här och där? Nu vet jag inte hur SJ och Strawberry tänker kring giltighetstid på poäng, men hur mycket nytta kan man skrapa ihop?
 

M.K

Medlem
@Intheair inget vidare för kreditbetyget med massor av kreditkort. Min set-up nu sedan 6e feb är följande:
1. Amex i Sverige om möjligt
2. Sas MC som andra kort i Sverige utan 2x
3. Curve med NC underliggande utomlands+cashbackvalen.

2april byter jag underliggande till Curve fram till 1augusti.
Utomlands tycker jag inte det är värt betala avgifter för Sas poängen. Blir fort 2,5% extra, nöjer mig med 10nc/100kr.
 
Toppen