Senaste nytt

Betatesta Chrome extensions

agehall

Medlem
Jag har ägnat helgen åt att hacka lite extensions till Chrome och jag tänkte att fler kanske kan ha nytta av dem, så jag tänkte publicera dem här så att folk kan få testa dem lite. Någon gång i framtiden dyker de kanske upp i Chrome Webstore, men den dagen den sorgen.

Rapportera gärna buggar och förslag på ytterligare förbättringar i den här tråden.

Så, vad har jag gjort då?

AA Helper
AA Helper är en extension för den som vill boka biljetter på AA.com. Den hjälper till att förenkla valet av flighter och ser till att man väljer flighter i kronologisk ordning.

För att använda den går man till AA.com (jag har kört med US-siten, osäker om det funkar med andra...) och matar in den rutt man vill resa och går till steg två "Choose flights" varpå det börjar hända grejer.

Det första man märker är att man får ett par nya fält precis över listan av flighter. I textfältet kan man skriva en enkel rutt, tex "arn-lhr-jfk" och alternativen man har filtreras nu på denna (exakta) rutt. Användningsområdet är ifall man vill göra en MR och vill tvinga fram en rutt. Om man tex vill resa ARN-MIA, så kanske man söker på ARN-LHR-JFK-MIA men vill routa ARN-LHR-JFK-LAX-MIA. Genom att då välja att man vill ha 50 förslag per söksegment och filtrera resultatet är det enkelt att hitta de flighter man vill ha.

När man väljer en flight, kommer AA Helper även att gömma alternativ som är ogiltiga för efterföljande segment. Alternativ anses vara ogiltiga om något av följande är uppfyllt:
  • Flightvalet innebär att det blir en stopover. (Går att slå av genom att kryssa i en ruta högst upp)
  • Flighten avgår innan inkommande flight landar.

För att göra det enklare att välja flighter, så kan man dubbelklicka när man väljer en flight. Då kommer alternativet att markeras och vyn scrollas ner till nästa flightval. Dubbelklickar man på den sista flighten man ska välja scrollar man automatiskt ner till "Go"-knappen.

Om man vill gå tillbaka till ett tidigare segment och ändra flighter, så finns det snabblänkar i huvudet till varje segmentsektion. Klicka bara på den flight du vill ändra på och du kommer till den sektionen.

Som sista feature, detekteras även ifall man kommer till sidan som ber en logga in när man valt sina flighter och vill få fram ett pris. Kommer man dit klickas det automatiskt på "Continue without logging in". Vill man boka inloggad får man logga in innan man börjar.

OBS! Denna extension ska ses som en testversion. Jag tar inget som helst ansvar för ifall den går bärserkargång, äter upp din hund och orsakar översvämning i din källare - du använder den på egen risk.

Ladda ner AA Helper

Form Saver
Har du någonsin sökt flighter på Expedia och råkat ut för att din session blir utkastad och du måste börja om från början och fylla i dina 4711 parametrar igen? Form Saver är lösning på detta. Jag tyckte det redan borde finnas en sådan extenstion, men efter att ha letat ett bra tag gav jag upp och skrev en egen istället.

Genom ett högerklick i sidan får man en contextmeny där man kan spara alla formulär på sidan och återställa dem. Otroligt praktiskt om man matat in mycket data och vill försäkra sig om att slippa göra det igen.

OBS! Denna extension ska ses som en testversion. Jag tar inget som helst ansvar för ifall den går bärserkargång, äter upp din hund och orsakar översvämning i din källare - du använder den på egen risk.

Ladda ner Form Saver
 
Toppen