Senaste nytt

SAS direkt till Seoul från Arlanda?

EKCH

Medlem
Med 75% beläggning på en A350 så blir det inte mer än 80 flighter per år, alltså 1,5 avgångar per vecka. Är det tillräckligt för att dra igång en linje?

Vad är motsvarande siffra för Arlanda?

Du kan ikke regne på den måde - en ny direkte rute vil stimulere markedet samt tiltrække connection trafik i begge. Husk at både CPH og Seoul ICN er betydeligt Star hubs.

Men ja der arbejdes intensivt på at få etableret en rute mellem CPH og Seoul. I det nuværende klima har jeg meget svært ved at se et Star Alliance selskab (SAS eller Asiana) åbne på ARN-ICN kontra CPH-ICN.

Seneste information fra CPH vækstkomitet:

“CPHS VÆKSTKOMITÉ VIL ARBEJDE FOR at der i regi af Greater Copenhagen Connected etableres et ’Seoul connected’ program, der skal samle luftfart- og turismebranchen, dansk erhvervsliv samt politikere og myndigheder om at tiltrække en direkte rute mellem København og Seoul.”
 
Du kan ikke regne på den måde - en ny direkte rute vil stimulere markedet samt tiltrække connection trafik i begge. Husk at både CPH og Seoul ICN er betydeligt Star hubs.

Jag förstår att det är på detta sätt, men då är frågan, hur stor ökning är det rimligt att räkna med? 2 gånger? 3 gånger? Mer?

Hur har underlaget sett ut för andra linjer som startats från CPH eller ARN? Hur snabbt har dessa växt?
 

Agö

Medlem
Hong Kong fylldes ju rätt bra rätt snabbt. LAX likaså.
Precis så. Routesonline hade för en tid sedan en genomgång av hur trafiken på Hong Kong-linjen utvecklades från såväl Arlanda som Kastrup (inklusive siffror O&D innan rutten från Stockholm drog igång) - det var en rejäl uppgång i efterfrågan från både Stockholm och Köpenhamn. Men att gå från att fylla flygplan (lätt) till lönsamt flygande (svårt) är en helt annan sak.
 

Senator

Moderator
Tyvärr är min killgissningsanalys att ARN-LAX och ARN-HKG var ett undantag. Nya transkontinentala linjer kommer utgå från Kastrup. Det beror på:
1. Svag SEK
2. Större upptagningsområde från CPH: Norra Tyskland, UK, Holland, Norge (BGO/SVG/TRD/OSL) samt Sverige inklusive ARN
3. Bättre intäkter på direktflighter från CPH (Yield)

ARN-EWR/ORD och OSL-EWR blir kvar men allt annat hamnar på Kastrup. Swiss är en intressant jämförelse med två nationella hubbar: GVA och ZRH, men bara en interkontinental från Genève: GVA-JFK.
 
Last edited:
En del faktorer talar för att CPH blir mer renodlad bas. För oss som utgår från ARN och håller sig fortsatt trogna kommer få en skvätt extra poäng med positioneringen nedåt. Half empty or half full

Är det bara jag som väntar på att SAS droppar nya linjer från ARN? Avd konsekvent inkonsekventa.
 

chazzie

Medlem
En del faktorer talar för att CPH blir mer renodlad bas. För oss som utgår från ARN och håller sig fortsatt trogna kommer få en skvätt extra poäng med positioneringen nedåt. Half empty or half full

Trist bara att vi som utgår utanför Arlanda inte kan nå interkont-flighterna samma dag i vissa fall, t.ex. LAX... Tur att man kan ta tåget :)
 

M.K

Medlem
CPH har många fördelar med skälen som radats upp samt att de saknar flygskatt. ARN känns uteslutet men Jag tror fortsatt på stor chans att OSL får Seoul tack vare fraktmöjligheterna bägge vägar.
 
Toppen