Minns slutet på 90-talet då vi ofta mötte pappa som landat med sena Köpenhamnsplanet, en SAS MD-80-någonting. Det var tider det. Får gärna återkomma! Fast med nyare kärra dåDå ser jag fram emot att vi får behålla detta flygplan för ett återinförande av en linje från NRK med SAS till CPH. Vårt alternativ just nu är en nerläggning av flygplatsen.
Menar du att man vill förlänga OCH flytta banan eller är det flytten du syftar på? Om det är Linköping vi talar om alltsåFrågan om förlängning av landningsbanan va upp i Kommunstyrelsens strategiska utskott idag. Dvs borde komma som beslutspunkt på KF i januari.
Kan ju vara lite klurigt men det framgår ju klart och tydligt att man "flyttar" banan österut. Detta görs för att flytta bullret bort från staden.
Det man kallar förlängning av banan österut kompenseras ju i väster av att man flyttar in tröskeln med lika många meter (600).
Det viktigaste är ändå själva breddningen, från 40m till 45m som är standard och har varit den faktor som begränsat B737/A320.
Ja om man ser bilden är det självklart vad som avses. Men om man säger att man flyttar en bana är det en ny plats i min värld. Här handlar det om en banförlängning åt öster. Att man flyttar in tröskeln för Bana 11 betyder ju inte att man tar bort befintlig bana i väster. En annan viktig faktor förutom breddning av bann till 45 meter är ju att man tar bort hinder på stråkytan, vilket också har begränsat för större flygplan.
Nån som vet vad som pågick här idag? En av Cityjets SAS-CRJ:er flög just förbi utanför fönstret.