Senaste nytt

Linköpingstråden

Fredde18

Medlem
Då ser jag fram emot att vi får behålla detta flygplan för ett återinförande av en linje från NRK med SAS till CPH. Vårt alternativ just nu är en nerläggning av flygplatsen.
Minns slutet på 90-talet då vi ofta mötte pappa som landat med sena Köpenhamnsplanet, en SAS MD-80-någonting. Det var tider det. Får gärna återkomma! Fast med nyare kärra då ;)
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Alf

Medlem
Jag tycker också att det är lite missvisande begrepp som används i underlagen. Man pratar både om flyttning av banan 800 meter åt öster och förlängning av banan när man läser underlagen från SAAB. Men om man kollar på underlaget så är en förlängning av banan samt breddning av banan. Vidare tas hinder i närheten av banan bort som gör att man har restriktioner i dag. @Fredde18

D0488BEA-03C6-479A-BFA7-AC635C4F7559.jpeg
 

riche

Medlem
Kan ju vara lite klurigt men det framgår ju klart och tydligt att man "flyttar" banan österut. Detta görs för att flytta bullret bort från staden.
Det man kallar förlängning av banan österut kompenseras ju i väster av att man flyttar in tröskeln med lika många meter (600).
Det viktigaste är ändå själva breddningen, från 40m till 45m som är standard och har varit den faktor som begränsat B737/A320.
 

Alf

Medlem
Kan ju vara lite klurigt men det framgår ju klart och tydligt att man "flyttar" banan österut. Detta görs för att flytta bullret bort från staden.
Det man kallar förlängning av banan österut kompenseras ju i väster av att man flyttar in tröskeln med lika många meter (600).
Det viktigaste är ändå själva breddningen, från 40m till 45m som är standard och har varit den faktor som begränsat B737/A320.

Ja om man ser bilden är det självklart vad som avses. Men om man säger att man flyttar en bana är det en ny plats i min värld. Här handlar det om en banförlängning åt öster. Att man flyttar in tröskeln för Bana 11 betyder ju inte att man tar bort befintlig bana i väster. En annan viktig faktor förutom breddning av bann till 45 meter är ju att man tar bort hinder på stråkytan, vilket också har begränsat för större flygplan.
 

riche

Medlem
Ja om man ser bilden är det självklart vad som avses. Men om man säger att man flyttar en bana är det en ny plats i min värld. Här handlar det om en banförlängning åt öster. Att man flyttar in tröskeln för Bana 11 betyder ju inte att man tar bort befintlig bana i väster. En annan viktig faktor förutom breddning av bann till 45 meter är ju att man tar bort hinder på stråkytan, vilket också har begränsat för större flygplan.

Nej i det här fallet river man ju inte upp asfalten och "flyttar" banan. Däremot kommer ju den asfaltsbiten kategoriseras om och förmodligen bli en taxibana. Så när man målat upp nya linjer så har man ju faktiskt flyttat banan :)

Vilka hinder är idag en begränsning menar du? Min uppfattning är nämligen att det är just banbredden som är problemet.
 
Nån som vet vad som pågick här idag? En av Cityjets SAS-CRJ:er flög just förbi utanför fönstret.

Ser ut som utbildning, jag kan inte detaljerna men när piloter tar en typbehörighet på en ny maskin ska man flyga ett antal landningar. Idag görs det ibland i simulator men det är fortfarande ganska vanligt att man gör det på det "traditionella" sättet. Skulle tro att det är vad som pågått där.
 
Toppen