Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

FFS

Medlem
40 miljoner färre flygplansplatser i sommar efter stoppet av Boeing 737 Max - DN.SE
DN skrev:
Enligt Independent uppgår den genomsnittliga kostnaden som företagen förlorar per säte till ungefär 1.000 kronor.

Eller orginalartikeln:
Boeing 737 Max: Grounding means 40m fewer plane seats available this summer | The Independent
Independent skrev:
The study estimates that per seat there is “a notional $100 [£82] for the combined impact of additional costs, both direct and indirect, and the loss of revenue for the airlines affected."
Independent skrev:
Norwegian, the biggest UK-focused operator of the Boeing 737 Max at the time of the grounding, shows a reduction of 3.4 million [seats].

Detta skulle tyda på att Norwegian förlorat $340000000 eller ca 3,2 miljarder SEK.
Kan detta verkligen stämma?
Det jag framförallt tycker är märkligt är att flera av bolagen som har 737MAX-plan stående på marken ofta säljer biljetter för under $100 per stol. Det går inte ihop i min värld...
 

igelkotten

Medlem
40 miljoner färre flygplansplatser i sommar efter stoppet av Boeing 737 Max - DN.SE


Eller orginalartikeln:
Boeing 737 Max: Grounding means 40m fewer plane seats available this summer | The Independent



Detta skulle tyda på att Norwegian förlorat $340000000 eller ca 3,2 miljarder SEK.
Kan detta verkligen stämma?
Det jag framförallt tycker är märkligt är att flera av bolagen som har 737MAX-plan stående på marken ofta säljer biljetter för under $100 per stol. Det går inte ihop i min värld...

Siffran inkluderar ju direkta och indirekta kostnader, samt förlorade intäkter. Som du ser i artikeln inkluderar det exempelvis biljetter som redan sålts baserat på platser för en avgång, men som sedan måste lösas på annat sätt med inhyrda flygplan - vilket skapar en mismatch.

Dessutom säljer ju inte Norwegian eller andra bolag varenda säte på en avgång för under $100 per stol.
 

FFS

Medlem
Det kan mycket väl vara så att det stämmer. Jag reagerade på att det är rätt svindlande summor det handlar om.

Jag undrar även hur det kommer gå för Boeing när många köpare säkert vill ha någon form av skadestånd.
Norwegian har fått 18 plan levererade. Totalt har 387 plan levererats [List of Boeing 737 MAX orders and deliveries - Wikipedia]

Om man utan att ha hänsyn till när planen levererats etc räknar lite borde detta ge förluster/förlorade intäkter på $7.3 miljarder eller ca 70 miljarder SEK totalt för alla bolag som köpt planen. Det kan svida för Boeing och blir intressant att följa hur det förtlider.
 

Berglund

Medlem
Jag vet inte alls hur det fungerar men utgår från att man som flygbolag fortfarande måste betala för sin slottid alternativt redan har betalat för den - oavsett om man faktiskt flyger just den dagen. Min första tanke blir därför att det finns vissa fasta kostnader runt en flygning som inte blir av och det borde rimligtvis just kosta pengar.
 

NotRyan

Medlem
Jag vet inte alls hur det fungerar men utgår från att man som flygbolag fortfarande måste betala för sin slottid alternativt redan har betalat för den - oavsett om man faktiskt flyger just den dagen. Min första tanke blir därför att det finns vissa fasta kostnader runt en flygning som inte blir av och det borde rimligtvis just kosta pengar.
Och, det finns också den varianten att man faktiskt måste nyttja slotten för att få behålla den, vilket har gjort att exempelvis BA har beflugit en linje utan passagerare bara för att behålla slotten.
 
Toppen