Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Kimmen00

Medlem
Bra sammanställning, med andar ord "bara" Lufthansa och China Airlines som gör det "bättre" än SAS när det kommer till konfiguration av ekonomi/premium ekonomi.
Ändå så är folk missnöjda med SAS, känns ibland som att det inte spelar någon roll vad de gör, folk kommer vara missnöjda oavsett vad.

Man kan ju undra om de andra bolagen kör självservering/"beställ allt på en gång" i PE... Jag är mer missnöjd med hur SAS väljer att framhålla Plus mot vad det defacto har blivit devalverat till, det som är bra med Plus är poängintjäningen!
SAS i C är en sak, ofta mkt bra. SAS Plus = mediokert..
 

FilipJ

Medlem
Pratar vi om efterfrågan kommer nog SAS affärsklass vara mer efterfrågad, särskilt av skandinaver, än lufthansas affärsklass.
 

palmen

Moderator
Man kan ju undra om de andra bolagen kör självservering/"beställ allt på en gång" i PE... Jag är mer missnöjd med hur SAS väljer att framhålla Plus mot vad det defacto har blivit devalverat till, det som är bra med Plus är poängintjäningen!
SAS i C är en sak, ofta mkt bra. SAS Plus = mediokert..
Ja, men det har inget att göra med A350 i sig, det är tyvärr åt det hållet som utvecklingen av plus har gått på longhaul. Att det skulle vara två olika koncept på plus/ekonomi baserat på vilket typ av plan det är skulle bara göra det än mer förvirrat kan jag tycka.
 

Kimmen00

Medlem
Ja, men det har inget att göra med A350 i sig, det är tyvärr åt det hållet som utvecklingen av plus har gått på longhaul. Att det skulle vara två olika koncept på plus/ekonomi baserat på vilket typ av plan det är skulle bara göra det än mer förvirrat kan jag tycka.

Absolut. Menar bara att SAS hade chansen att rycka upp Plus men man verkar köra på i samma plus-spår som förut. Ska testa Singapores PE i jan, ska bli intressant.
 

Canadien

Medlem
Pratar vi om efterfrågan kommer nog SAS affärsklass vara mer efterfrågad, särskilt av skandinaver, än lufthansas affärsklass.
Nja, det beror nog på vart man ska. Till Atlanta, Detroit, Dallas, Montreal, Toronto, Vancouver, mfl ställen dit LH flyger direkt från FRA/MUC så föredrar iallafall jag att slippa åka inrikes i US/CA några timmar efter man landat vilket det blir ifall man väljer SAS över atlanten.
Ska bli kul att prova SAS 350 dock.
 

Johan Hbg

Medlem
Pratar vi om efterfrågan kommer nog SAS affärsklass vara mer efterfrågad, särskilt av skandinaver, än lufthansas affärsklass.
Tveksamt. Allt beror på om du ändå måste ha ett byte eller på kostnad.
Från cph kan du lätt spara 10k på att mellanlanda i FRA på väg till USA istället för direktflyg.
 

Johan Hbg

Medlem
Hur är det sämre?
Standarden för A350 är väl 3-3-3 och standarden för A330/340 är 2-4-2, finns väl några få bolag som kör 3-3-3 på A330/340.

Man kan ju inte dra ner på kapaciteten hur lågt som helst, planen kommer ju fyllas ibland, och om dom inte fylls så blir det ju bekvämt för dom som väl är där när det är dålig beläggning.
Jämfört med standarden är det säkert ok, men jag jämför med existerande plan så ser det ut att både Go och Plus blir sämre.
 

SK989

Medlem
Som någon redovisade väldigt bra så är ju SAS som de allra flesta andra flygbolag när det gäller att ha 3-3-3 seating i ekonomi på A350, så det är självklart orättvist att klaga på SAS för att de också har 3-3-3 seating på sin A350. Däremot så tror jag att det många blir besvikna på är att ett nytt flygplan innebär - för många - en försämring av konfigurationen ombord. Reser man ensam, i par eller i ett sällskap om fyra personer så är 2-4-2 seating som regel bättre än 3-3-3. Man bör komma ihåg att under väldigt lång tid så har man kunnat sitta två och två utan någon tredje person bredvid på SAS långdistansflyg. Före A330 och A340 (båda med 2-4-2) var det 767 (med 2-3-2). Nu slår SAS på stora trumman och har ett nytt, fint flyg vilket självklart är positivt men när sen merparten av passagerarna (de som flyger i Go) inser att dagarna med att kunna sitta två och två utan någon tredje person bredvid är över, så tror jag en del av dem undrar vad den stora förbättringen egentligen bestod i med den nya flygplanet. Att flyget är mer bränslesnålt och kanske tystare tror jag ärligt talat inte väger över för särskilt många. Folk tänker nog snarare mer på konfiguration (sämre på A350 för de flesta), pitch (ingen skillnad som jag förstått det) och hur snabbt flyget är (ingen skillnad). Pris är kanske en av de viktigaste faktorerna men jag har svårt att tro att SAS sänker priserna p.g.a. att A350 tar fler passagerare än 340/330.

Visst kan man hoppas på att den tredje stolen förblir tom under resan men det kan man knappast räkna med.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jämfört med standarden är det säkert ok, men jag jämför med existerande plan så ser det ut att både Go och Plus blir sämre.
Om sämre är detsamma som att större risk att få någon bredvid sig så stämmer det helt klart. Men de rapporter jag hört är att plus-stolen ska vara lite bättre än tidigare vad det gäller komfort, utrymmet är detsamma. För de som sitter vid fönster-raderna i plus är det ingen skillnad mot innan.
Det är ju inte så att SAS klämt in fler stolar på lika stor yta, planet är bredare och man har därmed kunnat få in en extra stol, möjligt att stolens bredd har minskat med 1-2 cm. Finns många andra fördelra med A350 jämfört med A330/340 också när det komemr till "space" och mer luftigt i planet samt bättre miljö ombord.
 
Toppen