Som någon redovisade väldigt bra så är ju SAS som de allra flesta andra flygbolag när det gäller att ha 3-3-3 seating i ekonomi på A350, så det är självklart orättvist att klaga på SAS för att de också har 3-3-3 seating på sin A350. Däremot så tror jag att det många blir besvikna på är att ett nytt flygplan innebär - för många - en försämring av konfigurationen ombord. Reser man ensam, i par eller i ett sällskap om fyra personer så är 2-4-2 seating som regel bättre än 3-3-3. Man bör komma ihåg att under väldigt lång tid så har man kunnat sitta två och två utan någon tredje person bredvid på SAS långdistansflyg. Före A330 och A340 (båda med 2-4-2) var det 767 (med 2-3-2). Nu slår SAS på stora trumman och har ett nytt, fint flyg vilket självklart är positivt men när sen merparten av passagerarna (de som flyger i Go) inser att dagarna med att kunna sitta två och två utan någon tredje person bredvid är över, så tror jag en del av dem undrar vad den stora förbättringen egentligen bestod i med den nya flygplanet. Att flyget är mer bränslesnålt och kanske tystare tror jag ärligt talat inte väger över för särskilt många. Folk tänker nog snarare mer på konfiguration (sämre på A350 för de flesta), pitch (ingen skillnad som jag förstått det) och hur snabbt flyget är (ingen skillnad). Pris är kanske en av de viktigaste faktorerna men jag har svårt att tro att SAS sänker priserna p.g.a. att A350 tar fler passagerare än 340/330.
Visst kan man hoppas på att den tredje stolen förblir tom under resan men det kan man knappast räkna med.