Senaste nytt

Ditt reseår 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.

ski

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? :45 (381/18, 379/17 och 415/16) 14 i jobb och 31 privat. Blev pensionär 1/2
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 53299
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Thai, Austrian, SAS Ireland.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Bangkok (BKK), Heathrow, Malaga, Dulles
  5. Nya flygbolag testade under året? : Thai, SAS Ireland
  6. Nya besökta länder? : Spanien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 35
  8. Bästa hotellvistelse? : Pelican Grand, Fort Lauderdale
  9. Sämsta hotellvistelse? : Scandic Lillehammer
  10. Bästa reseminnet? : Kryssning södra Karibien på Celebrity Equinox.
  11. Sämsta reseminnet? :-
  12. Största överraskningen? : Thai First lounge i Bangkok. Service och bemötande
  13. Annat "första gången" under året? : First med Thai
  14. Mål för 2020? : Göra trevliga resor
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Hade inte bokat First, men tack vare tips här blev det av.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen: Thai First i Bangkok
  3. Sämsta loungen: SAS T4 Arlanda under peaktid
 

mika

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 121 (1 First, 64 Business, 56 Economy); några är fortfarande kvar men kommer inte boka mer.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 188 403
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : 82 x OneWorld (Finnair 55, American Airlines 13, British Airways 10, Cathay Pacific 4), 31 x Star Alliance (Lufthansa 13, Swiss 7, ANA 2, Brussels Airlines 2, LOT Polish 2, SAS 2, United 2, Austrian 1), 8 x LCC (EasyJet 8)
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Prague Václav Havel (PRG), Vilnius International (VNO), Phoenix Sky Harbor (PHX), Minneapolis - Saint Paul (MSP)
  5. Nya flygbolag testade under året? : -
  6. Nya besökta länder? : -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 92
  8. Bästa hotellvistelse? : The Prince Gallery Tokyo Kioicho. Ett hotell som verkligen är spektakulär. Att sitta högt uppe i loungen över Tokyos ljushav med litet champange eller se Mount Fuji direkt från sängen när man vaknar upp var fint.
  9. Sämsta hotellvistelse? : Tråkiga flygplatshotell och för kort sömn, t.ex. Four Points ORD eller Hampton Inn SFO.
  10. Bästa reseminnet? : Semester i Norden i juni är bäst. I mitt fall både i Sverige och i Finland.
  11. Sämsta reseminnet? : Allt gick bra i år, inga dåliga minnen.
  12. Största överraskningen? : Hur trevligt det är på ett regnigt novembermorgon i HEL få privat BMW-ride från gate till planet. Bra Lumo-perk.
  13. Annat "första gången" under året? : Nådde mitt första ”superstatus” med Finnair Plus Lumo. Första status-downgrade för mig när jag slutade flyga med SAS och blev av med EBD.
  14. Mål för 2020? : Svårt beslut, ska jag förnya Finnair Plus Lumo eller M&M Senator? Eller båda? Ett mål är att inte bli mångmiljonär i antal bonuspoäng, måste boka bonusresor oftare.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Att fotografera vilken öl/champange man dricker och posta till forumet.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Följa live eller semi-live -rapporter.
  2. Bästa loungen: Finnair Platinum Wing Helsinki. Man fick vänta länge innan den äntligen öppnades, men den blev riktigt bra.
  3. Sämsta loungen: Några tredjeparts-lounger är tråkiga. t.ex. Executive Club i Stuttgart eller Platinum Lounge i Budapest. Men fortfarande bättre än SAS T4.
map.gif
 

Johan Gott

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 21
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 28 651
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, United, Swiss, Kenya Airways, Safair, Mango Airlines, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? : DTW, ORD, SFO, LAX, ZRH, NBO, JNB, DUR, CPT
  5. Nya flygbolag testade under året? : Kenya Airways, Safair, Mango Airlines
  6. Nya besökta länder? : Sydafrika
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 34
  8. Bästa hotellvistelse? : Aqua terra boutique guesthouse, Simon's town Sydafrika
  9. Sämsta hotellvistelse? : Ingen
  10. Bästa reseminnet? : Bilsemester bland vingårdar, pingviner och babianer på Kaphalvön i Sydafrika
  11. Sämsta reseminnet? : Inställda flyg med South African Airways (NBO-JNB-DUR)
  12. Största överraskningen? : Att min poängintjäning inte minskat så mycket trots att alla AVIS-hyror är avslutade.
  13. Annat "första gången" under året? : Första besöket till den afrikanska kontinenten (har därmed besökt alla kontinenter utom Antarktis).
  14. Mål för 2020? : ANA:s nya first class och Singapore Airlines nya suites.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Förstaklassresor till både Sydafrika och USA. Och Amex-värvningar, TACK!
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Amex-värvningar, TACK!
  2. Bästa loungen: First Class Terminal i Frankfurt
  3. Sämsta loungen: Ingen


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

JohanGE

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 24
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 19.550
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Luftansa, South African Airways; Finnair, BRA
  4. Nya flygplatser besökta under året? JNB, CPT
  5. Nya flygbolag testade under året? South African Airways (ingen "höjdare")
  6. Nya besökta länder? Sydafrika
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 18
  8. Bästa hotellvistelse? La Cabrière Country House, Franschhoek, Sydafrika
  9. Sämsta hotellvistelse? Road Lodge Cape Town International Airport, Cape Town, Sydafrika
  10. Bästa reseminnet? En fantastisk 10-dagars resa till Sydafrika och Kapstaden med den perfekta mixen av stadsliv, kultur, safari, och vingårds-touring
  11. Sämsta reseminnet? Affärsresa till Stockholm över dagen...
  12. Största överraskningen? Business class med South African - business class är inte alltid lyx...
  13. Annat "första gången" under året? Första business class-flygningarna gjorda i samband med 2-4-1 bonusresa till Sydafrika
  14. Mål för 2020? Åka First med Lufthansa
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? Hade troligtvis inte kommit iväg med min sambo till Sydafrika. Bästa resan vi hittills gjort.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Helt klart hur alerta och villiga medlemmar är på att svara på ibland kanske triviala frågor. Alltid någon som är väldigt tillmötesgående och hjälper en. Kudos!
  2. Bästa loungen: Har inte testat så många, men SAS Gold Lounge CPH tar nog priset för min del.
  3. Sämsta loungen: SAS Café Lounge MMX
 

intuition

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 13
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 23 788
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : BR, CA, TP, AY
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LIS
  5. Nya flygbolag testade under året? : BR, TP
  6. Nya besökta länder? : Portugal
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 9? (Ett sk. skitår. Du förstår snart varför.)

  8. Bästa hotellvistelse? : När jag använde poäng på Nordic Choice Kastrup för att min syster skulle få vila ut efter en sen ankomst från Australien och hon lät bli att äta upp alla godsakerna från "Clarion loves you" paketet utan tog med det hem till mig.

  9. Sämsta hotellvistelse? : När dottern på 1 år börjar kaskad-kräkas andra natten i lägenheten i Lisabon bara för att någon idiot-j*vel åkte med två magsjuka barn 2 rader bakom oss på flyget dit. (Tips - det är bättre för alla om du bokar flexibla biljetter när du reser med dagisbarn än att du känner dig tvingad att svepa in feber-ungarna i vars en filt bara för att du inte vill gå miste om din non-refundable non-flexible biljett...

  10. Bästa reseminnet? : När jag hittade "Bonded storage" på Taipei flygplats, så att jag slapp smuggla in de där jäkla kinesiska korvarna som min partner envisats med att packa i väskorna ("de kollar säkert inte" = näst intill dödsstraff på att smuggla kött till taiwan). Glädjen grumlades något när jag tryckte fel på bankomaten för att betala "Bonded storage" och fick ut 20 000 Taiwanesiska nydollar istället för 2 000.

  11. Sämsta reseminnet? : När jag fick vaska en resa för att partnern fick ett psykbryt. CPH-HEL-LHR och åter samma dag för några goa timmar i lounger med galna Finnar. Hur kan man inte unna sin partner det?!?

  12. Största överraskningen? : BR business class är riktigt bra, till och med på korta flygningar.

  13. Annat "första gången" under året? : Första gången (sedan 2009) jag flugit så lite.

  14. Mål för 2020? :
    Byta huvud-program. Om planen håller gå från noll till oneWorld Emerald i det nya programmet med en resa.
    Plus att säkra lifetime på den relativt värdelösa guld-nivån i Nordic Choice club.
    Plus att åka till Taiwan och göra av med ungefär 19 000 Taiwanesiska nydollar.



  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Utan BC hade jag inte blivit nekad en kreditkortsansökan med 15k i limit. (Det blev lite väl mycket Amex där ett tag och de gav ju så sjukt höga limits att jag var en bit över min årsinkomst i totalt beviljade krediter, så SEB ville inte ge mig ett SJ prio-kort...)
 

Lagerman

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 91
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 82 616
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Swiss, LOT, TAP, Finnair, Norwegian, Tarom, Air Baltic, Singapore Airlines, KLM, China Eastern
  4. Nya flygplatser besökta under året? : DBV, TLL, VNO, LIS
  5. Nya flygbolag testade under året? : Tarom, Air Baltic, TAP
  6. Nya besökta länder? : Litauen
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 100 ”ish”
  8. Bästa hotellvistelse? : Ritz Carlton Abama resort
  9. Sämsta hotellvistelse? : City Box, Bergen.
  10. Bästa reseminnet? : ”First First” tillsammans med frugan till New York i Juni. Det finns sämre sätt att fira de första 25 åren tillsammans!
  11. Sämsta reseminnet? : Att ankomma med CRH till Shanghai Honqiao train station i rusningstid för att byta till metro. 42 gradig värme, 80%+ luftfuktighet och massor med kineser är inget superkombo….
  12. Största överraskningen? : Hur det var att ankomma ett i princip folktomt PVG! Ankom precis efter tyfonen där i Augusti (efter att ha blivit re-routad via SIN). Vi måste ha varit ett av de första planen som landade efter att tyfonen dragit förbi. Jag var igenom Immigration och med väskan i hand på 13 minuter (!!!!) Rekord!
  13. Annat "första gången" under året? : Första gången kvalat in som Diamond utan att ha behövt AMEX elite poängen.
  14. Mål för 2020? : Att lyckas boka om min och dotterns höstlovsresa till Tokyo till antingen ANA:s nya first class eller Lufthansa first (Idag bokad med SQ C hela vägen).
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Fortsatt medvetet resande. Jag har i princip inte gjort en enda flygresa i år utan loungetillgång, fast-track mm.

Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Jämnt skägg mellan @JohnnyWilde aka. linnes galna F-streak och @Tonton ”stan-lands” tour.
  2. Bästa loungen: First Class Lounge i München
  3. Sämsta loungen: Blir ju tjatigt med ARN T4, men jag kommer inte på någon sämre. Jo förresten, Norrsken!
Henke GC map 2019.gif
 

Hachans

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : Alldeles för många
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : Vet ej
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Lufthansa, Swiss, LOT, Finnair, Singapore Airlines, KLM, Hahn Air, British Airways, Iberia
  4. Nya flygplatser besökta under året? : MAD, HND
  5. Nya flygbolag testade under året? : Hahn Air
  6. Nya besökta länder? : Japan och Luxembourg
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : Jättemånga
  8. Bästa hotellvistelse? : 25 hours Düsseldorf
  9. Sämsta hotellvistelse? : Scandic Talk, Älvsjö
  10. Bästa reseminnet? : Japan, vilket sjukt coolt land! Måste tillbaka igen utan jobbpress.
  11. Sämsta reseminnet? : Alla förseningarna på sista flyget från GOT till ARN de gångerna jag behövde flyga istället för att ta tåget.
  12. Största överraskningen? : Att SQ inte alls levde upp till hypen för andra gången i rad. Sjukt tråkigt.
  13. Annat "första gången" under året? : Första gången i privatjet.
  14. Mål för 2020? : Inom ett år tror jag att jag ska hinna boka av alla kontinenterna. Om bröllopet i Mexiko i sommar blir av (eller rättare sagt om jag kommer dit) så bör det inte vara en omöjlighet. Kanske att jag struntar i Diamond i år och satsar upp någon rolig status på OneWorld istället.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Upptäckten av Hahn Airs flygning. Det var kul.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Det vetesjutton om det är något som sticker ut extra mycket.
  2. Bästa loungen: LAX Star Alliance Lounge
  3. Sämsta loungen: Norrsken på Arlanda, hands down then absolut sämsta. Så kan det gå när man ska träffa någon som flyger Star Alliance men man själv inte gör det just den dagen.
 
Jag har en resa kvar i år, räknar in den också i nedanstående statistik.

1. Hur många flygningar har du gjort? 65
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 84921
3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, LOT, Nordica, Lufthansa, Iberia, Finnair, Qatar Airways, Cathay Pacific, Scoot, United Airlines, British Airways
4. Nya flygplatser besökta under året? SKP, ZRH, DOH, MFM, OSD
5. Nya flygbolag testade under året? Qatar, Cathay, Scoot
6. Nya besökta länder? Nordmakedonien, Schweiz, Singapore, Indonesien, Luxemburg
7. Antal hotellnätter/övernattningar? 78
8. Bästa hotellvistelse? Inget som stack ut
9. Sämsta hotellvistelse? Inga bottennapp
10. Bästa reseminnet? Qsuites
11. Sämsta reseminnet? Enda inrikesresan med flyg i år, den gick till Östersund, landade först i Umeå, flög sedan tillbaka till Arlanda för att boarda nästa avgång. Ett antal bortkastade timmar på en resa med bara en natt på bortaplan
12. Största överraskningen? Visste inte att flygplatsen i Macau var såpass stor, jag har tidigare bara åkt båt till och från
13. Annat "första gången" under året?
14. Mål för 2020? BAEC Gold
15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019?

Bonusfrågor:

16. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
17. Bästa loungen: Star Alliance LAX
18. Sämsta loungen: SAS ARN T4 (om man inte räknar SJ på Stockholm Centralstation)
 

Ilmu90

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 12
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 23,961
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Wizzair, Corendon Airlines, British Airways, American Airlines, Alaska Airlines, Hawaiian Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? : LHR, LAX, HNL
  5. Nya flygbolag testade under året? : Corendon Airlines, British Airways, Alaska Airlines, Hawaiian Airlines
  6. Nya besökta länder? : Ungern, USA
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 24
  8. Bästa hotellvistelse? : Ingen wow känsla hittills
  9. Sämsta hotellvistelse? : Ingen som jag kan komma på för i år
  10. Bästa reseminnet? : -
  11. Sämsta reseminnet? : -
  12. Största överraskningen? : Vilken positiv effekt Businesclass.se haft för min poängintjäning
  13. Annat "första gången" under året? : Första gången jag flyger till Nordamerika
  14. Mål för 2020? : Flyga till Japan
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? :
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen:
  3. Sämsta loungen:
 

chaudi

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 23
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 26 133
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SK, LX, LH
  4. Nya flygplatser besökta under året? : JFK, LYR, OSL, ZRH, BRU, GVA
  5. Nya flygbolag testade under året? : LX
  6. Nya besökta länder? : Schweiz
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? : 15-20
  8. Bästa hotellvistelse? : Hilton Mumbai International Airport
  9. Sämsta hotellvistelse? : The Club Resort, Valsad
  10. Bästa reseminnet? : Zürichs (lite oklart exakt vilka) Orkester hade föreställning på ett torg, perfekt avkoppling efter en resa från NY samma dag.
  11. Sämsta reseminnet? : Instängd i ett Swiss a320(?) I en timme innan vi fick lyfta.
  12. Största överraskningen? : Svalbard överlag
  13. Annat "första gången" under året? :
    Businessclass, ovanvåningen på en 747-8i
  14. Mål för 2020? : BC med nya bolag
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2019? : Businessclass
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen