Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Senator

Moderator
Fan också..

98fc6334da07531fe6cb571423d99440.jpg


34c816317dab6cea608d322e2c365b2e.jpg
 
Last edited:

Homer

Medlem
Efter mitt första besök i Paris i helgen så var jag ute efter en fransk gin på vägen hem.

Valet föll på 'Generous Gin' en 44% smakbomb.

Hittade rätt direkt tycker jag, rosépeppar, citron och Schweppes Pink Peper tonic.
€42 på CDG så den var väl inte direkt billig.
Visa bifogad bild 97507


Finns en del kul grejor i Frankrike t.ex. Citadelle Réserve Welcome to the Maison Ferrand website
Årgångsgin lagrat på 5 olika sorters träfat och slutligen i ett träägg(!)

The Ageing Techniques | Citadelle Gin
After Citadelle Réserve ages for five months in these five different wooden barrels
— acacia, mulberry, cherry, chestnut, and French oak —
the gin is blended together and put into the egg-shaped oak barrel, where the spirit is kept in slow, perpetual motion.
This final step gives the product its light color and elegant, smooth texture.
The egg also intensifies the citrus notes of Citadelle Réserve Gin and creates a softness in the mouth.
This 8-Foot Egg-Shaped Barrel Is Redefining Aged Gin | The Manual



De ändrar blandningen och växterna som ingår för varje årgång, jag vet inte om de också ändrar
designen på flaskorna, det finns i alla fall flera olika .

Detta är producenten som ligger bakom Plantation Rums, de har även en massa annat kul t.ex.
Pierre Ferrand Renegade Barrel - eau de vie som produceras på olika sätt - No.1 var en Cognac lagrad på sauternfat
No.2 var en Cognac som inte får heta Cognac för den var lagrad på kastanjefat. osv. (testat den senare, mycket god!)


Citadelle Réserve Gin provade årgång 2013 44%, det är ingen kraftig fatsmak, snarare en antydan av fat.
Betalade €30 i Spanien

A.jpg
B.jpg




citadelle-reserve-aged-gin-egg-full-768x768.jpg





Den som säljs på bolaget är en annan årgång, vet inte vilken men flaskan ser ut såhär 45,2 % 459kr
3460410529428_1.jpg



Har även sett denna flaska
cb4468ee91f6fafbc34fdaaefe64ea5b.jpg




Sen har de en massa andra sorters gin också, som jag inte provat.



gin-citadelle-434354.png

m52718.jpg
 

Senator

Moderator
Sista dråparna av en italiensk gin jag anskaffade i somras:

142d70d2ae04589f1f525a8df33a1845.jpg


Julstämningen på inmarsch, samt jag firar att jag inte behöver åka ARN-LHR-EWR, LGA-YYZ-MUC-ARN från i morgon eftermiddag och hemma på onsdag eftermiddag
 
Toppen