Senaste nytt

SAS gör ett bra sista kvartal på finansåret

Airbus har snart 8000 beställningar på A320NEO familjen, av dessa är mindre än 40 på A319NEO, ca 3500 på A321NEO/LR/XLR och +5000 på A320NEO. Medparten av A319NEO orderboken tecknades innan Airbus tog in A220 familjen i sitt produktprogram. Det är tveksamt hur många av dessa fåtal A319NEO som ens kommer byggas i slutändan.
A319NEO byggs på samma produktionslina som A320NEO & A321NEO.
Varför skulle ens Airbus vara intresserade att sälja en kraftigt rabatterad A319NEO med obefintlig efterfrågan när man istället utan problem kan sälja en mycket dyrare A321NEO/LR/XLR med hög efterfrågan på samma produktionsslot i fakbriken?
Airbus har ju nyutvecklade A220 familjen som byggs i en egen fakbrik att erbjuda kunden istället som är ansevärt bättre än A319NEO på allt, dessutom med acceptabla leveranstider.
Det är med A220 familjen Airbus konkurrerar mot Embraer 190/195.
Är kunden ändå såpass desperat att kunden MÅSTE ha A319NEO kan kunden lika gärna betala fulla katalogpriset utan någon rabatt alls då Airbus som sagt inte har något problem att fylla fabrikssloten med en mycket dyrare och lönsammare A321NEO.
Jag finner det ytterst osannolikt att SAS koncernledning ens seriöst skulle överväga A319NEO till SAS Scandinavian eller ett nytt "SAS Regional"
 
Last edited:

Agö

Medlem
Eftersom SAS har varit tydliga med att ordern ej kommer att placeras i mainline SAS, spelar det mindre roll om flygplanet kan flygas av befintliga piloter.
SAS själva har pekat ut A220 eller E-Jet som två lämpliga kandidater.
Wilhelm Tersmeden är av en annan uppfattning.

– Skulle man gå vidare med de planerna så skulle det förvåna mig oerhört för det är ett vårdslöst agerande. Det bryter mot avtalen och är något vi absolut inte kommer tolerera, och vi ser det som en direkt krigsförklaring, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening.

Med nya flygplan i en självständig enhet utmanar bolaget det man kommit överens om, enligt Wilhelm Tersmeden på Svensk pilotförening.

– De gränser som finns i avtalen är nådda. Man kan helt enkelt inte importerna utländska piloter för att flyga SAS-flygplan, säger han.

– Vi misstänker att det man försöker göra här är att starta upp en verksamhet utanför SAS men som ändå ska flyga SAS flygplan men till en betydligt lägre kostnad för att det är utländska piloter som flyger och bor på hotell i Sverige. Är det så har man korsat en gräns som gör att vi kommer få en konfrontation mellan pilotfacket och SAS ledning igen, säger Wilhelm Tersmeden.

SAS-piloter oroliga för sina jobb - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
 

Resenaren55

Medlem
Är det här möjligt? Läste om det på flygtorget forum och allt där får
man ju ta med en nypa salt....

"Kan även betyda att de hamnar i ett slags SAS Commuter, skandinaviska avtal men utan biddingrättigheter till A320
och långlinjer, dvs man är fast på A220 för att slippa kostnader som fanns förr i tiden när piloter bytte flygplanstyper då och då"
 

Homer

Medlem
Har det framkommit om det står något , och i så fall vad, i det senaste pilotavtalet ang. utbyggnad av SAS Ireland?
 

Resenaren55

Medlem
Vad jag har läst här var det väll något i stil med att dom inte fick fortsätta med att bygga ut sas ireland eller är jag helt ut och cyklar tyckte det stog här på forumet nånstans
 

Homer

Medlem
Det har skrivits på många ställen, t.ex.
– SAS säger också att man är nöjd, men egentligen har man bundit Rickard Gustafson vid händer och fötter att inte lokalisera ut fler jobb. Och man får anta att bakom kulisserna var det just det SAS-ledningen ville göra, säger Jan Ohlsson.
Flygexpert: Ingen vinnare på SAS-strejk - Sydsvenskan


men exakt vad det står i avtalet har jag inte läst någonstans.
 
Ärligt talat, jag trodde faktiskt att de flesta anställda på SAS ändå hade något bakom pannbenet, men nu är jag högst tveksam. Tror man att eventuella bonuspengar ligger i en liten påse vid sidan om och väntar? Och var tror man att pengarna i pilotavtalet kommer ifrån? En annan liten påse, eller...?
Man borde väl ändå förstå att det är kopplat till och påverkar arbetsgivarens finansiella situation. *suck*
 
Toppen