Senaste nytt

SAS gör ett bra sista kvartal på finansåret

palmen

Moderator
Airbus a220 är ju mycket billigare
A220-300 – US$ 89.5 million
A319neo – US$ 101.5 million
Det där är listpriser antar jag, hur många flygbolag köper flygplan på listpriser?
Lägg till att SAS då också måste utbilda personal för maintenance på A220 serien istället för att kunna ha alla mekaniker på A320-familjen, samma sak med piloter och crew. Besparingen i inköp äts då snabbt upp i underhåll och drift framöver. Nu har jag inte tittat på bränsleförbrukning mm, men sådan kan också spela in.
 

M.K

Medlem
Engagerad under paus från kvällens event. Min åsikt är bestämd. Kör tunna linjer med de små flyg som är under wet-lease och avstå hellre matarlinjer eller avgångar tillsvidare som inte passar facket. Det går inte att få en lönsam business på sikt genom att kompromissa, bättre då att krympa sig till lönsamhet. Det blir inte fler skandinaviska jobb av detta, tvärtom, men uteslutet i min värld att gå tillbaka till det som var med enorma förluster och oorganiserad flotta.

Jag har förtroende för R.G och tror att detta i värsta fall blir en realitet istället för mer lönsam expansion.
 

Resenaren55

Medlem
Enligt air baltic hemsida tar deras a220-300
2600 l/h
Det jag hittat om a319neo är på Wikipedia och där står det:

December 2010, Airbus announced a new generation of the A320 family, the A320neo (new engine option).[5] The similarly shortened fuselage A319neo variant offers new, more efficient engines, combined with airframe improvements and the addition of winglets, named "sharklets" by Airbus. The aircraft promises fuel savings of up to 15%.
 

M.K

Medlem
Ca 0,026l/seat km med A319Neo och 150 seats. Samma type rating, maintenance och bemanning. Jag är också nyfiken på hur A220 skulle vara mer effektiv i SAS flotta?
 
Last edited:

Resenaren55

Medlem
Just i SAS flotta vet jag inte men annars verkar ju det vara framtidens plan på regionala rutter.
Men som du säger så skulle nog en a319neo vara mer effektiv i just sas flotta eftersom dom redan har ett stort antal airbusar och några a319 sen tidigare, plus att samma piloter kan flyga både 319/320/321
 

Plus

Medlem
Eftersom SAS har varit tydliga med att ordern ej kommer att placeras i mainline SAS, spelar det mindre roll om flygplanet kan flygas av befintliga piloter.
SAS själva har pekat ut A220 eller E-Jet som två lämpliga kandidater.
 
Toppen