Ja lojalitetsaspekten verkar inte finnas överhuvudtaget i deras tankebanor. Ett starkt SAS i framtiden med skandinavisk personal som opererar 80 A320NEOs plus all longhaul trafik. Utöver detta viss matartrafik från mindre flygplatser som är utlagd på underleverantörer och faktiskt hjälper till att säkra businessen i det långa loppet. De kan verkligen inte förstå tankegången bakom detta och se framåt.
Nej, tyvärr verkar det vara exakt noll lojalitet mellan anställda och bolag nuförtiden. Båda sidor har väl successivt monterat ner den under de senaste åren för att nu stå helt på noll.
Det argument som gör att ett sådant bolag möjligen skulle ha chansen, och en bättre chans, är ju egentligen just om man
inte väljer A319/A320, för att på det sättet explicit undvika konkurrenssituation (och inte som med SAS Ireland flyga exakt samma plan och därmed få konkurrens mellan SAS Mainline och SAS Ireland).
Och i slutändan landar i något som liknar den situation som är i USA -- där bolagen har avtal med facken om hur stora flygplan de får flyga hos underleverantörer/dotterbolag, och maximalt antal i de olika storlekarna. Sedan ger det sådana spännande saker som Uniteds CRJ550 som är en CRJ700 med färre antal stolar (och istället mer storage... och en bar) för att gå in under gränserna i avtalet.
Egentligen idiotiskt upplägg, men ett sätt att hantera pilotfacken där som har gjort dem "nöjda nog"...