Senaste nytt

SAS gör ett bra sista kvartal på finansåret

Resenaren55

Medlem
Finns nu en del (hel del?) av flygplats avgifterna som är baserad på planets maximala vikt, som ju är betydligt större för en A320. Vet inte hur det står sig mot andra kostnader dock.

319 kan även flyga på kortare rullbanor. Kan också spela roll i delar av sas linjenät.
Har dock för mig att a220 också klarar riktigt korta rullbanor för att den flyger för swiss på london city airport vilket inte har en lång rullbana
 

mha321

Medlem
Har dock för mig att a220 också klarar riktigt korta rullbanor för att den flyger för swiss på london city airport vilket inte har en lång rullbana
Ja den har väl både kort bana och lågt noise level, det var därför BRA en gång i tiden valde den för Bromma.

Den stora nackdelen med A220 är att det inte är samma typ rating som A320 familjen vilket betyder att crew inte kan flyttas fritt fram och tillbaka mellan dem. Visserligen Airbus men det förstör mycket av tankarna runt enhetsflotta om man tar in den i mainline. (däremot wetlease sure, men där är det ju annat som stoppar)
 

Resenaren55

Medlem
Ja den har väl både kort bana och lågt noise level, det var därför BRA en gång i tiden valde den för Bromma.

Den stora nackdelen med A220 är att det inte är samma typ rating som A320 familjen vilket betyder att crew inte kan flyttas fritt fram och tillbaka mellan dem. Visserligen Airbus men det förstör mycket av tankarna runt enhetsflotta om man tar in den i mainline. (däremot wetlease sure, men där är det ju annat som stoppar)
Ja det blir nog wet lease om dom köper a220
 

Resenaren55

Medlem
Ja den har väl både kort bana och lågt noise level, det var därför BRA en gång i tiden valde den för Bromma.

Den stora nackdelen med A220 är att det inte är samma typ rating som A320 familjen vilket betyder att crew inte kan flyttas fritt fram och tillbaka mellan dem. Visserligen Airbus men det förstör mycket av tankarna runt enhetsflotta om man tar in den i mainline. (däremot wetlease sure, men där är det ju annat som stoppar)
Ja wetlease är nog det rimligaste eftersom sas vill ha en enhetsflotta!
 

Plus

Medlem
  • SAS vil ikke blande de mindre regionalflyene inn med driften av de større A320-flyene. Flyene skal dermed legges i et eget selskap, drevet av SAS eller andre
 

Resenaren55

Medlem
Kanske blir embraer e2 eftersom dom vad jag vet är billigare att köpa än a220
men och andra sidan vill ju sas bara ha en enhetsflotta med bra Airbus så vem vet en a220 är ju mycket trevligare att åka i än en E2
 
Last edited:
Toppen