Senaste nytt

Galley krasch

Concorde

Founding Member
Var med om något nytt förra veckan. Vi satt i 1A/K tillsammans i BA 747 på väg mot JFK. Planet taxade på mot startbanan medan vi njöt av pre-take off bubbel och besättning jobbade på i galleyn.

BOOM! Cockpit ställde sig på bromsen. Vi stannade på knappt en halvsekund och det gungade till rejält när X antal hundra ton tvärnitade. Sen kom ljudet...

Allt som inte var säkrat i F galleyn rasade. Det kraschade glas nåt så förskräckligt! Fru Concorde tittade bekymrat på mig. Jag skrattade mest och bjöd på ett "wooops!" ;) Kunde se genom fönstret att ett annat plan kom från vänster, dock med god marginal. Undrar vem som klantat sig? Heathrow har ju automatiskt guide system som tänder antingen gröna ljus längs med eller röda på tvären. Aldrig varit med om något liknande och då har flugit väldigt mycket under mina år.

Någon som varit med om något liknande?
 

rob74

Medlem
Hoppsan!
Det enda jag varit med om var när en massa "mjukvaror" såsom plastbestick, servetter och dylikt for åt alla håll i galleyt längst fram på en SAS-kärra.
Kommer dock inte ihåg varför det hände...
 

Gnopps

Medlem
Hoppla. För några år sedan skulle jag landa med en B747 i Paris. Strax innan landning drar piloten på motorerna och gör en go-around, mycket mäktigt. Men jag minns speciellt att flygvärdinnorna inte säkrat videobanden till de gemensamma tv-apparaterna. Videobanden åkte alla i golvet vilket gav ett rätt skrämmande ljud till go-arounden.
 

Dr. Miles

Expert
Inte galley crash, men jag såg en gång en kinesisk man trillade mot vagnen när det blev turblens på en Air China flight när kabinpersonal kom ut med vagnen från galley.
Han slog huvudet mot vagnen ganska ordentligt så han fick en rejäl bula
 

twiggs

Medlem
Tyrolean Airways strax innan det blir Austrian Arrows, kanske vintern 03/04 någonting inträffar samma sak på en liten CRJ-200 som just taxat ut från sin position på GOT. Det måste ha varit något event för det var tysktalande människor i C ända bort till raden efter nödutgången på det lilla flygplanet som helt sonika efter att allt gått sönder i galley börjar applådera (vad är det för reaktion liksom?!). Den ena flygvärdinnan fick någon form av fraktur och fick lämna sitt förbereda crew seat och sätta sig på den tomma platsen bredvid mig.

Måste ha varit maximal otur med maxad storlek på Business (dvs mer porslin och ännu mer mat som kunde gå sönder) men tur i oturen att besättningsantalet på den goda tiden gjorde att en av värdinnorna bara kunde lägga av att tjänstgöra och överlåta allt på kollegan.
 
Kraftig inbromsning efter landning, en cateringvagn kom farandes från bakre galleyt och brakade in i en stol 5-6 rader fram. Tur att ingen sträckte ut ett ben eller en arm.
 

Alx

Medlem
Tvärnit under take off med AF på CDG... Trots att det kändes som att vi inte hade hunnit få upp särskilt hög fart så insåg man hur myket energi som ska ta vägen någonstans vid en kraftig inbromsning. Jag vet inte hur många av oss som slog huvudet i stolen framför. Men vi var helt klart ett gäng som insåg hur lite ett tvåpunktsbälte hjälper mot något annat än att hålla någon kvar i stolen vid "fritt fall" :D
 
Toppen