Senaste nytt

Expresståg in till Bangkok från Suvarnabhumi

bankb

Medlem
Har en sex timmars mellanlandning på lördag och tänkte försöka ta mig in till stan och njuta av lite riktigt thaimat.

Blir inte riktigt klok på infon om tåg in till stan från Suvarnabhumi.

På alla kartor ser jag tre linjer, en som stannar på varenda hållplats och sen två som går express. En till station där man kan byta till MRT, och en som går till station med byte till BTS.

Men i text och tider så hittar jag bara den som går till stationen med MRT byte. Och dit vill jag ju inte :)

Nån som har egen erfarenhet att dela med sig av?
 
Åkte idag CityLine som stannar på alla stationer men ändå är ett oerhört smidigt, snabbt och billigt sätt att ta sig in till Bangkok på (ca 30 min). Vid slutstationen PhayaThai avgår sedan Skytrain /BTS (följ skyltarna) med vilken man enkelt når övriga delar av Bangkok på några minuter.
 

Hafermann

Medlem
Jag brukar hoppa av på Makkasan och byta till tunnelbana (Petchaburi). Åk sen en station så är du på Sukhumvit och kommer upp precis vid Terminal 21. Inne i köpcentrat finns en foodcourt på våning 5 med riktigt bra och löjligt billig mat.
 

bankb

Medlem
Jag brukar hoppa av på Makkasan och byta till tunnelbana (Petchaburi). Åk sen en station så är du på Sukhumvit och kommer upp precis vid Terminal 21. Inne i köpcentrat finns en foodcourt på våning 5 med riktigt bra och löjligt billig mat.

Men visst finns det en express linje till Makkassan?
 

samet

Medlem
Men visst finns det en express linje till Makkassan?

Samma linje nu alltsammans. Men går fort ändå. Taxi kan vara snabbare och mer direkt om du skall resa utanför rusningstider. Annars är tåget kanon.

Om du inte vill till Terminal 21 utan åker till Phaya Thai, så är det t.ex. bara två stationer på BTS till Siam med alla sina köpcenter med restauranger.

Alternativt så beger du dig till fots från Phaya Thai in på smågatorna för något mer genuint. Finns ett välkänt hak bara några hundra meter från stationen.

Pe Aor Tom Yum Kung Noodle 龙虾
68 51 Phetchaburi Rd, Thung Phaya Thai, Ratchathewi, Bangkok 10400, Thailand
+66 2 612 9013
Google Maps
 

bankb

Medlem
Samma linje nu alltsammans. Men går fort ändå. Taxi kan vara snabbare och mer direkt om du skall resa utanför rusningstider. Annars är tåget kanon.

Om du inte vill till Terminal 21 utan åker till Phaya Thai, så är det t.ex. bara två stationer på BTS till Siam med alla sina köpcenter med restauranger.

Alternativt så beger du dig till fots från Phaya Thai in på smågatorna för något mer genuint. Finns ett välkänt hak bara några hundra meter från stationen.

Pe Aor Tom Yum Kung Noodle 龙虾
68 51 Phetchaburi Rd, Thung Phaya Thai, Ratchathewi, Bangkok 10400, Thailand
+66 2 612 9013
Google Maps

Tack för ett riktigt bra tips! Det där stället ska jag besöka.

Annars har jag hittat ett schysst ställe bakom Siam Paragon. Hel gata med vagnar där alla som jobbar i området går och köper sin lunch :)
 

mischadee

Medlem
Kan bara instämma om den genuina food courten i Terminal 21. Nästan bara lokalbefolkning som äter där och för 150 baht kan du testa lite av varje så att du blir rejält mätt. Sedan tycker jag att själva mallen är ett bättre alternativ än de lite lyxiga och dyra runt Siam (inte MBK inräknat).
 
Toppen