Senaste nytt

CDON Sas Amex Classic 30k eurobonuspoäng

Morgan

Medlem
Är inte 45 tkr på 3 månader ett ganska högt krav på naturlig spend på deras Svensson-kort? Säg Svensson tjänar 40 tkr, kvar blir då 30 tkr efter skatt. Av dessa kanske 10-15 tkr betalas med räkningar (boende, bolån, fackmedlemskap, förskola...) då måste man spendera upp typ hela sin resterande lön med kortet för att få bonusen...
 
Är inte 45 tkr på 3 månader ett ganska högt krav på naturlig spend på deras Svensson-kort? Säg Svensson tjänar 40 tkr, kvar blir då 30 tkr efter skatt. Av dessa kanske 10-15 tkr betalas med räkningar (boende, bolån, fackmedlemskap, förskola...) då måste man spendera upp typ hela sin resterande lön med kortet för att få bonusen...

De flesta hushåll har två inkomster och en jävla massa onödiga inköp :)
 

Tonton

Medlem
Är inte 45 tkr på 3 månader ett ganska högt krav på naturlig spend på deras Svensson-kort? Säg Svensson tjänar 40 tkr, kvar blir då 30 tkr efter skatt. Av dessa kanske 10-15 tkr betalas med räkningar (boende, bolån, fackmedlemskap, förskola...) då måste man spendera upp typ hela sin resterande lön med kortet för att få bonusen...

@Morgan 15k per månad till en svenssonfamilj för mat/förbrukningsartiklar/transport känns väl ändå rimligt och hanterbart eller? Generös bonus detta så lite prioriering av kort tycker jag Amex kan kräva.

Jag kan bara tala för mig själv - men jag kommer lätt upp i den summan på mitt Amex som relativt nyexaminerad. Bor själv. Allt handlar om lite planerande på hur/var jag gör mina inköp samt hur jag betalar mina räkningar.

Exempelvis, så kan ju nästintill garanterat delar av bolånet (bostadsrättsavgiften iaf), fackmedlemskap, förskola och andra liknande fakturor, betalas via tredjepartstjänster. Är man bara lite flitig så slipper man extrakostnader för dessa också.
 

M.K

Medlem
Ja exakt @Tonton , du ligger väl på den spenden nästan enbart på restaurangbesök. ;)

Detta gratiskort vänder sig till dem med lägst inkomster/spend. Med kostnadsläget i Sverige har jag svårt att se folk, speciellt familjer, som inte klarar detta krav i tre månader med lite vilja.
 

Tonton

Medlem
Ja exakt @Tonton , du ligger väl på den spenden nästan enbart på restaurangbesök. ;)

Jodu - har bott i min nya lägenhet i 8 månader. Kan nog räkna på händerna hur många gånger jag faktiskt har lagat "riktig" mat i det köket :D

Åter till topic - jag håller verkligen med dig. Det handlar snarare om change management kring slutanvändarna. "Svenssons" tenderar att ha svårt att ha ett någorlunda konsekventstänk, i flera steg, kring användare av kreditkort och andra finansiella lösningar.
 

Morgan

Medlem
Min poäng var inte att det var omöjligt eller oförmånligt utan bara förvånande att de tänker sig att kunderna på det kortet har den spenden. Betalo kan knappast vara meningen att man ska behöva använda, inte heller att man ska behöva ha en hel familjs utlägg på kortet.

Tex 60000 på 6 månader hade känts mindre konstigt, men jag signade upp ändå och har personligen högre korträkning än 15 tkr, så inga problem att få in poängen.
 
Det här erbjudandet kom med perfekt tajming för mig. Har precis uppnått voucher #2 på Amex Elite och behöver ett kort att lägga spenden på efter 15/12. Fram till dess blir det Curve för att maximera dubbla poängkampanjen på SAS Eurobonus MC. Hade fått mailet men totalt missat det så stort tack @Lödtomten för tipset!
 

Delayed

Medlem
De flesta hushåll har två inkomster
OT men detta påstående är nog tveksamt eller i vart fall ett gränsfall. 39 procent av alla hushåll i Sverige är rena singelhusåll med uppenbarligen endast en inkomst. Lägger vi därtill hushåll bestående av ensamstående med barn eller "parhushåll" med enbart en inkomst gissar jag att vi hamnar på över femtio procent, även om jag inte hittar någon direkt källa.

Så många i singelhushåll - Sidor - Affärsliv
Hushåll i Sverige
 
Toppen