Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Detta måste ändrats idag (var inte så igår) att det står Business Bonus istället för Business Pro som tidigare på SAS Award...

Skärmavbild 2019-11-28 kl. 20.03.26.png
 

Canadien

Medlem
Hej!
Nästa år i september blir det bröllopsresa och förhoppningsvis en resa jorden runt. Vi har lyckats skrapa ihop tre amex-vouchers och cirka 380k EB-poäng. Nedan är rutten vi har kollat in, men lyckas bara få ihop det till en massa enkelresor. Går det att boka det på något annat sätt för att spara en voucher? Genom open-jaw eller dylikt? första gången vi bokar, så behöver era geniknölar! Vi är inte helt fastlåsta på rutten, så finns det bättre förslag så mottas de gärna. Vi är borta cirka en månad.

Voucher: Stockholm - Singapore - Bali
Voucher:Bali - Tokyo - Honolulu
Bokas på annat sätt: Honolulu - Havanna
Voucher: Havanna - Istanbul - Stockholm

Eftersom du vill åka jorden runt så går det normalt inte med en voucher (för 1 eller 2 pers). Eftersom du vill stanna på mer än en plats så går det inte heller med en voucher.

Om ni kan tänka er att skippa jorden runt genom att ta bort atlantflyget och 'bara' åka
Stockholm-Sydostasien-Hawaii-Cuba och sedan tillbaks samma väg så bör det gå med tre t o r och 3 vouchers, varje t o r är ett '-' i rutten ovan . Om poängen räcker för business har jag inte räknat på.

Ett alternativ kan vara open jaw, men eftersom alla dina stopp är i olika poängzoner så tvivlar jag på att Tallinn går med på det. T ex Havanna-Bali-Hawaii som en origin open jaw
 

Peke

Medlem
Tack Tonton och Doctor-X - köpte medlemskap på awardfares, men lyckas inte få till sökningar.... :mad:

@Tonton, vart ser du den kartan av vart Star Alliance flyger? Jag tittar på Awardfares men där ser jag endast de större hubbarna när jag tittar på karta.. (såvida jag inte gör något fel)
 
Last edited:

Abbs

Medlem
Tack Tonton och Doctor-X - köpte medlemskap på awardfares, men lyckas inte få till sökningar.... :mad:

@Tonton, vart ser du den kartan av vart Star Alliance flyger? Jag tittar på Awardfares men där ser jag endast de större hubbarna när jag tittar på karta.. (såvida jag inte gör något fel)
flightconnections.com
 

MsNile

Ny medlem
Hej!

Ringde Tallinn för att lägga till en retur för en kommande resa bokad med 2-4-1, första bokningen och därav kommande fråga. Tror att jag kan ha läst och fick det förklarat av kundservice att min önskade hemresa inte gick att boka pga. den utresa jag hade. Men, jag tolkade det som om att om vi hade avbokat utresan och bokat det som en t/r istället, så hade det gått.

Var inte direkt läge att argumentera per telefon då vi fick en ok hemresa ändå, men någon som kan ge ett VARFÖR Tallinn inte kunde boka min hemresa? Det fanns platser och när jag sökte på SAS hemsida fick jag upp den som alternativ, men det var som om att den inte var kompatibel med utresan?

Om ni resegudar tror att detta påverkar:
Ut: Turkish till Bali.
(Önskad) hem: Singapore från KL.
 

larced

Medlem
Ursäkta om ämnet varit uppe tidigare, men har letat och inte hittat.
Hur brukar det se ut mellan nyår och 13-helgen? Brukar bolagen släppa bonusresor några dagar innan även under den perioden? Om dom gör det, brukar det vara färre, eller ungefär så många som släpps dagligen just nu?
Vilka bolag kan man hoppas på? Lufthansa? Singapore Airlines? ANA?

Är ute efter en förstaklass till Asien eller USA en dryg vecka under den tidsperioden, och kan boka med ett par dagars varsel. Kommer det vara möjligt, eller lika bra att ge upp planerna redan nu?
 

palmen

Moderator
Hej!

Ringde Tallinn för att lägga till en retur för en kommande resa bokad med 2-4-1, första bokningen och därav kommande fråga. Tror att jag kan ha läst och fick det förklarat av kundservice att min önskade hemresa inte gick att boka pga. den utresa jag hade. Men, jag tolkade det som om att om vi hade avbokat utresan och bokat det som en t/r istället, så hade det gått.

Var inte direkt läge att argumentera per telefon då vi fick en ok hemresa ändå, men någon som kan ge ett VARFÖR Tallinn inte kunde boka min hemresa? Det fanns platser och när jag sökte på SAS hemsida fick jag upp den som alternativ, men det var som om att den inte var kompatibel med utresan?

Om ni resegudar tror att detta påverkar:
Ut: Turkish till Bali.
(Önskad) hem: Singapore från KL.
Det behövs mer info för att få klarhet. Man får tex inte ha dubbel open jaw, dvs du flyger från tex Stockholm till Bali, och sen reser du hem Singapore till Göteborg. Man får bara ha open jaw i ena ändan, dvs där du startar eller din destination.
Det hade då tex gått att flyga Stockholm-Bali, SIngapore-Stockholm.

Sen finns det en del agenter i Tallinn som missförstår och inte kan reglerna, kan ha varit något sådant du drabbats av också.
 

Timpsi

Medlem
Om jag åker från A till C via B och tiden efter landning sträckan A-B och nästa flyg mellan B-C är längre än 24h, vad gäller?

Vet att stop over räknas som max 24h men om första connecting flight är mer än 24h, hur hanterar man det? Eller får man helt enkelt ta en annan rutt?
 
Toppen