Senaste nytt

Champagnetråden

Nemo

Medlem
[...]
Jag hoppas som jag skriver att t ex fokus på att sälja billig öl gör att de underminerar sitt existensberättigande. Jag förstår att du tolkar det på annat sätt men tyder på ovana att läsa och intolkning av sådant som inte är skriver eller påstått. Kan inte stoppa dig från att tolka saker så om du vill fortsätta den stilen så gör det om du tycker det är ett trevlogt sätt att bete sig på.
Jag tolkar att när du skriver "underminerar sitt existensberättigande" att du önskar att Systembolaget inte ska existera. Eller tolkar jag dig fel?
 

Viking75

Medlem
@Nemo
Ja jag gick fysiskt till min butik slutet förra veckan för att be dom skicka en flaska GA 2008 från ett systembolag i Stockholm. Då fick jag muntligt beskedet att det i internt mail till i alla systembolag står att man inte längre ska skickas champagne av årgång 2008 mellan systembolag.
Detta mail fick jag inte läsa men å andra sidan betvivlar jag att hon skulle ljuga och säga så då jag fått hjälp förr.
 
@Nemo
Ja jag gick fysiskt till min butik slutet förra veckan för att be dom skicka en flaska GA 2008 från ett systembolag i Stockholm. Då fick jag muntligt beskedet att det i internt mail till i alla systembolag står att man inte längre ska skickas champagne av årgång 2008 mellan systembolag.
Detta mail fick jag inte läsa men å andra sidan betvivlar jag att hon skulle säga så då jag fått hjälp förr.
@Nemo samma här,

Jag var inne på två olika bolag och ingen av dem skickar årgång 2008. Internt mail har utgått, nu verkar inte den där 1 vecka regeln gälla längre, för det var så det var tidigare.

Förklaringen jag fick var att eftersom det är ett "konstant flöde" av flaskorna från leverantören kan dem inte skicka mellan bolagen. Dock påpeka jag att det är stört omöjligt för folk "ute på landet" att komma åt dessa. Hon sa också att dem flaskorna som är påväg in i saldo ej kan förbokas.

Med andra ord är det en orättvis fördelning i mitt tycke och inte schysst av Bolaget. Jag bor ändå själv i Stockholm och var nr2 in i butik förra veckan när Charles 08 släpptes så jag drabbas inte av denna regel då jag fysiskt kan gå och köpa flaskorna.
 
Då fick jag muntligt beskedet att det i internt mail till i alla systembolag står att man inte längre ska skickas champagne av årgång 2008 mellan systembolag.

Då kan jag berätta att det har inte skickats ut något sådant mail offentligt från HK. Min dotter arbetar som butikschef på Systembolaget och har inte tagit del av något mail med det innehållet.
Men däremot är dom väldigt försiktiga att skicka dyrgripar mellan butikerna överlag.
 

Viking75

Medlem
Då kan jag berätta att det har inte skickats ut något sådant mail offentligt från HK. Min dotter arbetar som butikschef på Systembolaget och har inte tagit del av något mail med det innehållet.
Men däremot är dom väldigt försiktiga att skicka dyrgripar mellan butikerna överlag.
Det vore väldigt tacksamt om du kunde dubbelkolla detta o eventuellt PM:a mig så att jag är 100% säker. Är det på det viset som du säger så kommer jag absolut att försöka göra något av den situationen som drabbade mig.
 

Viking75

Medlem
Jag har nu fått tag lite mer på fötterna. Jag blev inte lurad av mitt systembolag! Vilket jag kände på mig också. Däremot var det ett missförstånd då det inte officiellt gäller "alla" 2008: or än...
Mitt bolag har själva skickat in klagomål då de anser att detta är orättvist och uppmanar mig och alla att göra det samma. (Vid mitt besök indikerades att det kommer att utökas.)
upload_2019-11-27_14-36-54.png
 

Viking75

Medlem
Det är så härligt inkonsekvent då jag sedan mailet gick ut den 9 oktober kunnat plocka hem samtliga produkter till mitt bolag. Nu fick tydligen chefen nys om detta och då var det STOP.
 

Per N

Medlem
Jag fick det svaret av systembolaget i somras när jag försökte få dom att beställa winston churchill från en annan butik, att dom inte fick skicka exklusiva champagner mellan varann. Som jag förstod internt direktiv
 

Sebbeh

Medlem
@Nemo

Jag skrev att det kanske har något att göra med den nya klassificeringen av butiker. En ren frågeställning. Det jag hävdade var att utbudet i min butik blivit sämre och det står jag för.

Även jag har alltid gillat Systembolaget. Men känns som att det är fel att personer som inte fysiskt kan befinna sig i stockholm vid släpp inte kan ta del av vinerna.
 
Toppen