Senaste nytt

Arlanda-Singapore over Moskva...??

ucce

Medlem
Ankom med nämnd flight igår, jag tycker den är toppen, åtminstone om man flyger business. Jag gissar att det tog oss 5 min från planet till loungen. Vårt ressällskap flög ekonomi och kanske kom 5-10 min efter oss.

Då var vi på samma plan :)

Tyckte också att servicen var mycket bra hela vägen i business igår. Däremot bytte de ju crew i Moskva, möjligen var de nya på marginalen sämre...Möjligen tyckte jag kanske att maten var lite trist. mycket bättre på SIN-AKL som jag fortsatte på.
 

Love Dager

Medlem
Jag flög ARN-DME-SIN och tillbaka samma väg i september, och måste säga att jag håller till laget som inte njöt av resan. Hade flera vänner som sa "Åhh, du flög SQ" men det var inte något Ååh alls. Inte speciellt hjälpsamma, kortfattade (näst till dryga) och långsam service. Dock enda gången med SQ så kan inte jämföra med andra rutter, men denna rutt var helt klart lägre standard än SAS longhaul.
 

Lauda 777

Medlem
Flög Arlanda Moskva Arlanda i somras med denna i ekonomi. Inga problem alls med service. Liten omelett på vägen dit och ryska blinis på vägen hem. Smakade bra. Flyger hela turen till Singapore i Business i i januari, rapporterar åter efter detta.

Och som sagt... Det bästa vi kan göra är att välja den här vägen för linjens framtid.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Tyckte servicen efter Moskva vad rätt tråkig. Färgades nog också av den svenska barnfamiljen rakt över gången Som tyckte kabinen var bästa stället att byta bajsblöjor på deras crotch goblin. Luktade bajs i en halvtimme.

Men det värsta med hela rutten var avstigningen i Moskva. Det var det sista jag ville göra när man blev väckt från sin törnrosasömn.

Nästa gång blir det via CPH istället. Kommer undvika det stoppet till varje pris. För min del kan se lägga ner linjen till Stockholm, den var ju ändå nästan tom när jag flög sista biten.
 

Alf

Medlem
Håller helt med @Hachans om transfern iMoskva. Byte av blöjor i kabinen verkar ju inte klokt när det finns toaletter.

För mer detaljer om transfern på DME bifogar jag ett utdrag ur min reserapport med Singapore Airlines.

”Flygtid 10 timmar till Moskva (DME) för mellanlandning och avstigning för ryssarna. Det blir att skippa frukost för lite längre sömn. Finns heller ingen anledning att äta frukost eftersom det serveras på sträckan DME-ARN.

Detta stopp tycker jag är det sämsta på hela resan till ARN. Två timmar före landning i DME börjar kabinbesättningen förbereda sej själva och kommande frukost vilket medför spring i kabinen och skrammel i pentry. Efter frukost skall planet förbereds för landning så man måste fälla ihop sängen.

Under stoppet i DME måste alla transitpassagerare till ARN gå ur planet och ta med allt handbagage. Nu börjar den ryska cirkusen. Ut ur planet och utanför visar man upp pass och boardingkort och få ett transferpass och en snyggt handskriven invitation till loungen.

Promenad i långa gångar för att så småningom komma till säkerhetskontrollen, vilken man borde slippa vid transit. Säkerhetskontrollen bemannas typiskt barska och humorlösa ryska säkerhetskontrollanter med stenansikten som genomförde kontroll av pass och resehandlingar innan man kom in i säkerhetskontrollen. Det var verkligen kontroll av pass genom noggrann granskning att jag verkligen var jag. Efter det in i säkerhetsmaskineriet där de ryska matruskorna pekade på vilka lådor man skulle lägga prylarna i. Frågade man något fick man en blick som sa att man skall nog inte fråga mer utan bara köra på.

Det har diskuterats i en tidigare tråd om man kan ta igenom alkohol i DME som är inhandlad och förseglad i SIN. Svaret är att det kan man, alla som hade taxfree-påsar med från SIN fick igenom dessa vid i säkerhetskontrollen.

Väl klar i säkerhetskontrollen, som var belägen i ett mycket litet rum vilket gjorde att kontrollanterna hade god överblick av alla och allt som hände, var det tid att passera ut från denna. Enkelt, nej en ny passkontroll med samma barska granskning som vid inträdet i säkerhetskontrollen innan man kom ut i transithallen. Skulle man ha bytt identitet i säkerhetskontrollen, eller hur tänker man. Förmodligen ett typexempel på den ryska byråkratin antar jag.

Själv handlade jag på DME, vågade inte chansa på SIN eftersom det inte var några säkra svar i denna tråd när jag ställde frågan innan avresan. Det var hyfsat utbud på olika sorter i taxfree och betydligt billigare än i SIN som höll mycket höga priser.

En positiv sak, jag fick tag på en fin whisky jag letat efter till ett mycket bra pris. Jag kommer att tänka på DME flygplats varje gång jag inmundigar en wirre från denna flaska.

Det var inte någon mening med att besöka loungen av den korta tid som blev kvar till avgång. Vi satte oss istället i avgångshallen. Det var ständiga annonseringar från de olika avgångsgaterna på usel engelska så man fick lyssna noga. Vid flera tillfälle annonserade två till tre närstående gater samtidigt. Tror ni det gick att höra och förstå något, Nix. Någon samordning att en i taget skulle annonsera sina utrop och vänta tills den ena pratat färdigt det fanns inte utan alla skulle överrösta varandra.

Äntligen var det dags för avgång och vi fick lämna ställe. Det var i alla fall en egen kö för business vid ombordstigningen. Ja visst, passet fick ju visas en gång till innan vi kom ombord.

Stoppet med SQ 362 i DME var något jag helst velat slippa. Det var lika illa som jag trott tidigare innan jag provat på det. Jag skulle nog ha lättare att acceptera det på utresan men inte tidigt på morronen.

För egen del tycker jag inte det är någon fördel att gå upp tidigt på morronen och sträcka på benen. Jag sover hellre eller åtminstone ligger och vilar. Jag vill inte ha något stopp mellan A-B utan en nonstop resa så snabbt som möjligt. Det är en av anledningarna att jag aldrig valt exv Qatar till Asien trots att jag är nyfiken på deras business produkt.

Vi fortsatte nu med ny besättning till ARN med en flygtid på strax under två timmar. Det serverades bl a en förenklad variant på frukost med omelett som jag tyckte var bra efter att ha hoppat över frukosten innan landning i Moskva.”
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Fast man skulle kunna skriva ungefär likadant om stoppet i CPH. Långa gångar, dryg personal som man inte förstår vad de grötar ur sig, dyrt och stökigt. Pass måste man visa och genom långsam transfer security. Risig lounge där enda ljuspunkten var baristakaffet (Om man är Gold, annars enbart baginbox-vin och knäckebröd). Sedan trång 3-3 kabin på sista benet utan champagne och bara någon torr brödbit att äta.

Jag föredrar SQ via ZRH. Möjligen London om man har gott om tid på sig.
 

Alf

Medlem
Fast man skulle kunna skriva ungefär likadant om stoppet i CPH. Långa gångar, dryg personal som man inte förstår vad de grötar ur sig, dyrt och stökigt. Pass måste man visa och genom långsam transfer security. Risig lounge där enda ljuspunkten var baristakaffet (Om man är Gold, annars enbart baginbox-vin och knäckebröd). Sedan trång 3-3 kabin på sista benet utan champagne och bara någon torr brödbit att äta.

Jag föredrar SQ via ZRH. Möjligen London om man har gott om tid på sig.

Håller inte alls med, åtminstone inte när det gäller hemresan. Det blir minst fyra timmar längre ostörd sovtid till CPH och det är guld värt. Vinet och champagnen är väl inget så många känner för efter en nattflygning. Jag klarar en timme även i SAS Plus om jag är trött och sitter och halvsover.

Visst, SQ via ZRH med Swiss anslutning är inte helt fel om man lyckas få tag i First. Själv är valet för egen del solklart. X2000 från Östergötland till Köpenhamn och vidare med SQ om jag inte får tag i First från ZRH eller LHR.
 
Toppen