Senaste nytt

Tio nya flyglinjer till Arlanda skulle ge miljardvinster för Stockholm

Jacob

Medlem
Idag presenteras en ny rapport om Stockholms internationella tillgänglighet vid ett seminarium på Länsstyrelsen. I rapporten framgår att tio nya internationella direktlinjer till Stockholm Arlanda flygplats skulle ge ekonomiska vinster i miljardklassen för både passagerare och näringsliv. Det handlar också om att klara konkurrensen med andra storstadsregioner.

I rapporten anser man att Stockholmsregionen backat i utveckling sedan 2008, mycket som en följd av att flera internationella flyglinjer från Arlanda lagts ner vilket får konsekvenser när internationella företag ska verka i Stockholm. I rapporten uppskattas att de nedlagda linjerna inneburit en förlust i utebliven produktion motsvarande 2,3 miljarder kronor.

De nya flyglinjer som föreslås i rapporten, och som beräkningarna bygger på, är Los Angeles (USA), San Francisco (USA), Hongkong (Kina), Delhi (Indien), Singapore, Shanghai (Kina), Tokyo (Japan), Sao Paolo (Brasilien) och Johannesburg (Sydafrika).

- Slutsatserna är tydliga: Stockholms län behöver öka sin internationella tillgänglighet för att klara konkurrensen med andra storstadsregioner, säger David Schubert vid Länsstyrelsens tillväxtavdelning.

Rapporten kan läsas i sin helhet via denna länk.
 

Jacob

Medlem
Idag torsdag presenteras en ny rapport om Stockholms internationella tillgänglighet vid ett seminarium på Länsstyrelsen. I rapporten framgår att tio nya internationella direktlinjer till Stockholm Arlanda flygplats skulle ge ekonomiska vinster i miljardklassen för både passagerare och näringsliv. Det handlar också om att klara konkurrensen med andra storstadsregioner. I rapporten anser man att Stockholmsregionen backat…
 

Alx

Medlem
SAS är i vanlig ordning helt ointresserade av att starta direktlinjer till/från skandinaviens största och för storföretag viktigaste huvudstad. Vi får hoppas att någon annan inser möjligheten som SAS sumpar.
 

NyfikenGrau

Medlem
Låter great men blir det verklighet? Törs någon/några satsa?

Det skulle ju överraska om alla blev verklighet, men den jag skulle kunna tänka mig att satsa på om jag vore investerare vore absolut Sao Paolo. Känner folk ur flera branscher som regelbundet åker dit och har också hört att det är en av "Sveriges" största affärs/industristäder.

Indien känns också lite outforskat från ARN, så Dehli vore spännande att se.

Men så länge SK koncentrerar sig på CPH kommer det väl inte expandera så mycket, även om jag håller med om att Stockholm har för dåliga förbindelser i förhållande till sin betydelse.
 

deltamartin

Medlem
Vi får väl hoppas att SQ öppnar sin rutt till ARN iaf som det var snack om. Har det vart något mer snack om den på senaste tiden? SAS och SQ's Joint Venture var väl färdigt tror jag, men hittills inga fler avgångar till Skandinavien om jag minns rätt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag antar att Arlanda eller Swedavia måste ge något slags morot för utländska flygbolag att börja operera flygning till Stockholm.

T ex japansk motsvarighet av luftfartsverket och Osaka Kansai flygplats fick lova till arabiska flygbolagen att om de körde till Osaka Kansai(KIX) först skulle de få slottid på Tokyo Narita(NRT) flygplats senare.
 
Känns som lastbils tillverkaren i Södertälje skulle kunna vara med och sponsra en linje till Sao Paolo :rolleyes:
Här skulle en 787 verkligen göra ett bra jobb tror jag, tråkigt att SAS är så passiva…
LAX borde väl lätt gå runt från CPH eller ARN?
 

Timotey

Medlem
Eller så skramlar vi och startar BC Airlines och flyger på alla de 10 nämnda destinationerna och håvar sedan in miljarder. Bara en tanke
 

JonW

Medlem
Jag antar att Arlanda eller Swedavia måste ge något slags morot för utländska flygbolag att börja operera flygning till Stockholm.

T ex japansk motsvarighet av luftfartsverket och Osaka Kansai flygplats fick lova till arabiska flygbolagen att om de körde till Osaka Kansai(KIX) först skulle de få slottid på Tokyo Narita(NRT) flygplats senare.
Du menar att om dom lovar att börja flyga till ARN så får de som morot förtur till en slottid på GOT senare? ;)
 
Toppen