Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

squeezen

Medlem
Behöver 5764 EuroBonus-poäng innan sista augusti 2020. Gott om tid alltså.

Någon som har tips på bra mileage run över dagen någonstans som ger precis de poäng jag behöver till ok pris?
Det dyker väl alltid upp lite på vägen om det är 9 mån kvar? Nån lite weekend eller extra jobbresa? Om inte så brassa på rejält med LH 2-4-1 kampanj där du bokar utresa i biz denna sidan kvalperiod och sedan hemresa i F på andra sidan kvalgräns, då får du riktigt fin start på nästa år med.
 

soph

Medlem
God morgon! Jag är dålig på det här och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Behöver 3200 poäng innan jun 2020 för att nå guld. Är silver just nu men var guld förra intjäningsperioden och vill gärna nå tillbaka.
Har inga resor planerade och skulle vilja ha hjälp med förslag på en mileage run som ger 3200 baspoäng.

Utresa från GOT
Gärna över dagen, Max 1 natt borta.
Gärna resa över en helg, men veckodag funkar.

Litet sidospår; har totalt 110 000 poäng varav hälften förfaller jun 2020. Hur nyttjat jag dem bäst?


Tack på förhand
 
God morgon! Jag är dålig på det här och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Behöver 3200 poäng innan jun 2020 för att nå guld. Är silver just nu men var guld förra intjäningsperioden och vill gärna nå tillbaka.
Har inga resor planerade och skulle vilja ha hjälp med förslag på en mileage run som ger 3200 baspoäng.

Utresa från GOT
Gärna över dagen, Max 1 natt borta.
Gärna resa över en helg, men veckodag funkar.

Litet sidospår; har totalt 110 000 poäng varav hälften förfaller jun 2020. Hur nyttjat jag dem bäst?


Tack på förhand
Ta en sväng till Bryssel över dagen via cph.
En veckodag i mitten av mars kan man åka i plus för 2596 kr och borde ge 4500 poäng. Vänta tills det blir kampanj så går det ner några hundralappar.
 

squeezen

Medlem
God morgon! Jag är dålig på det här och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Behöver 3200 poäng innan jun 2020 för att nå guld. Är silver just nu men var guld förra intjäningsperioden och vill gärna nå tillbaka.
Har inga resor planerade och skulle vilja ha hjälp med förslag på en mileage run som ger 3200 baspoäng.

Utresa från GOT
Gärna över dagen, Max 1 natt borta.
Gärna resa över en helg, men veckodag funkar.

Litet sidospår; har totalt 110 000 poäng varav hälften förfaller jun 2020. Hur nyttjat jag dem bäst?


Tack på förhand
Vad har du för förutsättningar vad gäller poängen? Amex voucher?
Tid/möjlighet att resa iväg?
Om inte så köp en sas biljett som betalas med poäng (revenue biljett) som då ger poäng.
Annars om du inte har ett amex elite kort ger det ju 20.000 statuspoäng vilket klart är overkill.

du kan Även skaffa ett SAS mastercard premium som ger 1000 statuspoäng per månad, detta kort kostar 1495:- per år så kommer ju vara klart billigast.

annars om du inte vad du ska göra med dina 110k poäng kan du växla dem mot statuspoäng. 1000-1
I ratio.
Alternativt kan du köpa baspoängen för 1kr styck
 

palmen

Moderator
God morgon! Jag är dålig på det här och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Behöver 3200 poäng innan jun 2020 för att nå guld. Är silver just nu men var guld förra intjäningsperioden och vill gärna nå tillbaka.
Har inga resor planerade och skulle vilja ha hjälp med förslag på en mileage run som ger 3200 baspoäng.

Utresa från GOT
Gärna över dagen, Max 1 natt borta.
Gärna resa över en helg, men veckodag funkar.

Litet sidospår; har totalt 110 000 poäng varav hälften förfaller jun 2020. Hur nyttjat jag dem bäst?


Tack på förhand
Då du har nästan ett halvår skulle jag vara lugn med mileage run just nu. Kanske dyker upp en resa du behöver göra där du får in poängen.
Med Lufthansa/Swiss kan man ofta åka i Business till södra Europa för 3000 kronor. Kanske kan vara ett alternativ.

Annars är billigaste sättet troligtvis att skaffa mastercard premium för 1495 som redan är nämnt. Du får 1000 poäng varje månad du använder kortet så om 4 månader bör du ha poängen som krävs.

Vad du ska göra med poängen är lite svårare att tipsa om, starts gärna en separat tråd om det i delforumet för flygbiljetter, finns en bra mall där att använda. Blir lättare att ge tips om man vet vad du vill göra för resa mm.
 
God morgon! Jag är dålig på det här och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Behöver 3200 poäng innan jun 2020 för att nå guld. Är silver just nu men var guld förra intjäningsperioden och vill gärna nå tillbaka.
Har inga resor planerade och skulle vilja ha hjälp med förslag på en mileage run som ger 3200 baspoäng.

Utresa från GOT
Gärna över dagen, Max 1 natt borta.
Gärna resa över en helg, men veckodag funkar.

Litet sidospår; har totalt 110 000 poäng varav hälften förfaller jun 2020. Hur nyttjat jag dem bäst?

Mileage runs är lite av min specialitet och jag måste säga att det definitivt finns bättre och sämre MRs av ganska olika anledningar, bland annat på grund av status.

Jag har bland annat kört GO mellan ARN-SDL 18 ggr (segment run) på 3 dagar (för under 8000 SEK) och personalen på både SDL och SAS undrade om jag var "mystery shopper"... Sidospår: jag gör inte om det då jag var nära att missa två flyg... Sedan har jag flera gånger om kört rena MRs med PRG med två mellanlandningar, LHR med både en och två stopp samt Malaga (2 stopp) och LAX (1 stopp) samt HKG (1 stopp). Varför jag rabblade ovan (inte så kioskigt med skryt ;) är för att enlig mig så är MR en upplevelse som kan göras allt från riktigt kul till ganska trist och jobbig.

Med tanke på att du INTE är Guld (och därför inte kommer in i någon lounge på grund av status) och tänker att du ska köra en MR över dagen, så tycker jag den görs bäst till PRG i Plus, alternativ #2 blir till LHR.

Alt 1. Positivt med PRG: kostar runt 3500 och du får 6000 poäng. Rutten till och från PRG brukar ha ganska lite folk vilket betyder att du kan länsa servicevagnen både en och två gånger på mousserande, nötter, choklad och annat. Det finns ingen passkontroll eller liknande utan man är tillbaka vid gaten på max 3-4 min. Så finns i princip noll risk att missa något flyg som förstör dagen. Negativt är att det finns inte "mat" på något av flygen till eller ifrån PRG. Du har dock tillgång till Biz lounge ARL, OSL och CPG. PRG hinner man inte äta.

Alt 2. Positivt med LHR: alltid gratis Whiskey provning på flera av taxfree butikerna & finns alltid fint och rätt billigt Té från F&Mason. Annars egentligen ingenting kioskigt förutom att det kostar 2500 SEK för 4500 poäng och det är ju ditt huvudsyfte. Negativt är att det är långt att gå vid avstigning, kan vara lite kö vid passkontroll och definitivt kö vid säkerhet på vägen in i terminal 2 igen.

Lycka till!


 

Mileage runs är lite av min specialitet och jag måste säga att det definitivt finns bättre och sämre MRs av ganska olika anledningar, bland annat på grund av status.

Jag har bland annat kört GO mellan ARN-SDL 18 ggr (segment run) på 3 dagar (för under 8000 SEK) och personalen på både SDL och SAS undrade om jag var "mystery shopper"... Sidospår: jag gör inte om det då jag var nära att missa två flyg... Sedan har jag flera gånger om kört rena MRs med PRG med två mellanlandningar, LHR med både en och två stopp samt Malaga (2 stopp) och LAX (1 stopp) samt HKG (1 stopp). Varför jag rabblade ovan (inte så kioskigt med skryt ;) är för att enlig mig så är MR en upplevelse som kan göras allt från riktigt kul till ganska trist och jobbig.

Med tanke på att du INTE är Guld (och därför inte kommer in i någon lounge på grund av status) och tänker att du ska köra en MR över dagen, så tycker jag den görs bäst till PRG i Plus, alternativ #2 blir till LHR.

Alt 1. Positivt med PRG: kostar runt 3500 och du får 6000 poäng. Rutten till och från PRG brukar ha ganska lite folk vilket betyder att du kan länsa servicevagnen både en och två gånger på mousserande, nötter, choklad och annat. Det finns ingen passkontroll eller liknande utan man är tillbaka vid gaten på max 3-4 min. Så finns i princip noll risk att missa något flyg som förstör dagen. Negativt är att det finns inte "mat" på något av flygen till eller ifrån PRG. Du har dock tillgång till Biz lounge ARL, OSL och CPG. PRG hinner man inte äta.

Alt 2. Positivt med LHR: alltid gratis Whiskey provning på flera av taxfree butikerna & finns alltid fint och rätt billigt Té från F&Mason. Annars egentligen ingenting kioskigt förutom att det kostar 2500 SEK för 4500 poäng och det är ju ditt huvudsyfte. Negativt är att det är långt att gå vid avstigning, kan vara lite kö vid passkontroll och definitivt kö vid säkerhet på vägen in i terminal 2 igen.

Lycka till!
 
Hur långt i förväg bokade du för att få ned priset till 2500 kr för 5600poäng? Eller var det en kampanj?

Tror det var med Friends & Family. Såg nämligen det erbjudanden. Fanns till LHR och jag slog till för precis 2500 SEK också då deras lounger slår AMS. Jag bokade två MRs för 2020. Kostade exakt 2500 och ger 5679 poäng tror jag. LHR är sweetspot just för loungerna + kostnad vs. poäng!
 

Remains

Medlem
Jaha, nu kan jag konstatera att det återstår 16.800 baspoäng om jag vill behålla Diamond status. Kvalificeringsår Jan-Dec. Främsta skälet för mig att vilja behålla min status är den mjuka landningen som innebär att jag är garanterad lägst goldstatus i ytterligare 27 månader om jag når upp till 90k. Följande alternativ ser jag:
1/ Ansök om AMEX Elite, ger 20.000 baspoäng som jag hoppas hinner komma in i år? Har redan ett Amex Premium, men jag får poängen även vid uppgradering? Pris 4.500 kr.
2/ Köpa baspoäng, pris 17.000 kr
3/ Ta en flygtur, jag vägrar flyga lägre än business eller att spendera mer än en natt på destinationen. Någon idé som inte innebär extremt långa byten? Har gott om semester kvar så vardagar funkar. Ser väl ett visst nöje i att åka flygplan framför att bara köpa poängen, men över 20k är inte aktuellt.
 
Toppen