Senaste nytt

Optimalt intjän av Eurobonus vid en stor betalning, vilket kort?

Patrik

Medlem
Var kommer dessa siffror ifrån.

Om det är en nackdel, eller fullkomligt likgiltigt för TS, vet vi nog inget.

Är hyffsat normalt att det är nivån som beviljas för kreditkort/blanco-krediter.
Med 5+ MSEK i deklarerad årsinkomst så är det kanske rätt likgiltigt ja. ;)
 
Last edited:

mha321

Medlem
Det går att spendera en god bit över sin kredit limit på Amex. Däremot måste det då betalas av direkt och kan inte skjutas framåt.

Exakt hur mycket över är case by case - det finns (fanns?) en knapp på siten där man kunde göra en prövning förut som jag tror det togs hänsyn till. Eller som någon skrev tidigare, ring Amex och fråga.
 

Bamsefar

Medlem
Om man ringer AmEx i förväg och meddelar exakt vad man kommer att göra och att det - i detta fallet - är en transaktion på 1 msek - så kommer de troligen att höja gränsen tillfälligt, om du inte har "tillräckligt" så att säga. Allt går, bara man frågar först.
 

Senator

Moderator
Största bekymret skulle jag tro blir att få en kreditgräns på 1 MSEK, normalt får man ju 20% av årsinkomsten så en deklarerad inkomst på 5 MSEK. + att TS kommer har 1 MSEK listad som kredit på kommande kreditupplysningar, vilket också är en stor nackdel om man t.ex. tänker flytta närmsta åren och är i behov av bolån t.ex.

Själva betalningen löses nog utan betalo o.s.v., vet flera bolag som erbjuder möjligheten att betala med kreditkort istället för faktura även för stora inköp.

Var kommer dessa siffror ifrån.

Om det är en nackdel, eller fullkomligt likgiltigt för TS, vet vi nog inget.

Är hyffsat normalt att det är nivån som beviljas för kreditkort/blanco-krediter.
Med 5+ MSEK i deklarerad årsinkomst så är det kanske rätt likgiltigt ja. ;)

Det går att spendera en god bit över sin kredit limit på Amex. Däremot måste det då betalas av direkt och kan inte skjutas framåt.

Exakt hur mycket över är case by case - det finns (fanns?) en knapp på siten där man kunde göra en prövning förut som jag tror det togs hänsyn till. Eller som någon skrev tidigare, ring Amex och fråga.

Jag tror betalningshistorik spelar stor roll, särskilt hos AMEX. Jag har haft kort där sedan 2002 i Sverige och tror inte jag hade fått samma nivåer utan historiken om total kreditvolym / taxerad inkomst var det enda som avgör. Är man däremot ny kund utan historik, då gissar jag spelboken är annorlunda.
 

mha321

Medlem
Jag tror betalningshistorik spelar stor roll, särskilt hos AMEX. Jag har haft kort där sedan 2002 i Sverige och tror inte jag hade fått samma nivåer utan historiken om total kreditvolym / taxerad inkomst var det enda som avgör. Är man däremot ny kund utan historik, då gissar jag spelboken är annorlunda.
Så är det definitivt. Allt är ju i grunden styrt av deras risk värdering algoritmer, både på nivån gränser och individuella köp. I Amex fall betydligt mer på individuella köp, det är på det sättet gränsen där är flexiblare än på tex de flesta mastercard.

Och I båda analyserna vingar Amex in historiken mer än många andra kort utgivare. På ett typiskt bank utgivet kort (i Sverige iaf) så görs den kontrollen mer indirekt genom att du är kund i banken och har antingen historik eller helt enkelt pengar lagrade där istället, så det blir mer manuellt.
 

Canadien

Medlem
Som skrivits ovan
Steg 1) kolla om de verkligen tar Amex, risken finns att de endast accepterar MC/Visa

Därefter vet du hur nästa steg ska läggas upp.
 

Veron

Medlem
Jag tror betalningshistorik spelar stor roll, särskilt hos AMEX. Jag har haft kort där sedan 2002 i Sverige och tror inte jag hade fått samma nivåer utan historiken om total kreditvolym / taxerad inkomst var det enda som avgör. Är man däremot ny kund utan historik, då gissar jag spelboken är annorlunda.
Ny kund hos amex sen nån vecka tillbaks, och de gav mig en limit som är betydligt högre än 20%. Men historik tror jag spelar stor roll. Som mångårig kund med god historik brukar man få igenom det mesta under förutsättning det är rimligt givetvis.
 

RasmusN

Medlem
Hej alla.

Tack för tips.
Fakturaställaren tar alltså kreditkort som betalning och jag kan även dela upp det i 2 betalningar. Alltså hälften med Amex och häften med MC.

Jag har idag amex classic och MC SAS World.
Ringde Amex idag och frågade. Det var enligt handläggaren omöjligt betala in i förväg, vilket jag visste sedan innan.

De kunde heller inte kolla ifall de kunde höja krediten till 1msek då jag haft classic i 7 månader endast. Behöver vänta tills ytterligare ett år.

Borde man inte få lite större spelrum och kreativa lösningar ifall man har exempelvis Premium eller Elit vad gäller min situation?
Exempelvis att beloppet betalas in i förväg och dras samma dag eller dagen efter från kortet. Ifall de inte godtar så hög kredit.

Kanske behöver man tjata till sig kontakt med någon lite högre uppsatt på kreditavdelningen.
 
Toppen