Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Ok

Jag ställer frågan angående min far som skulle flyga ARN - GEV med LOT/Nordica.

Flyget blev först uppskjutet från 09.15 till 11.25. Vid 11 så blev det inställt och nästa ordinarie flyg till GEV är 19.15.

Far min gick iväg utan att ringa till LOT i polen. (Han är 83 år och vet inte vad EU 261 är eller vad rerouting är).

Han ringde resebyrån och köpte en SAS till Kiruna. Hoppade därefter på bussen och kom till GEV 16.00 istället för ursprungliga 11.15.

Vad skall LOT ersätta, dvs vad skall han claima? Vi ser att de har betalat tillbaka den ursprungliga LOT biljettens kostnad.
Då har han också rätt till ersättning (kompensation) också (EUR 250) såvida LOT/Nordica inte kan visa att flyget ställdes in pga. extraordinära omständigheter (på din beskrivning låter det inte som det). Han har emellertid inte rätt till någon ersättning för den nya biljett han köpte med SAS till Kiruna eller bussbiljetten.
 

Erth

Medlem
Då har han också rätt till ersättning (kompensation) också (EUR 250) såvida LOT/Nordica inte kan visa att flyget ställdes in pga. extraordinära omständigheter (på din beskrivning låter det inte som det). Han har emellertid inte rätt till någon ersättning för den nya biljett han köpte med SAS till Kiruna eller bussbiljetten.

OK

Nu kostade LOT biljetten ca 1000:- och SAS biljetten ca 3000:-. Om han hade ringt till LOT så hade han antagligen fått en utställd biljett till KRN.
Nu har han fått LOT biljetten återbetald men man kan säga att det är en miss att gå och köpa en egen biljett istället för att få en av flygbolaget?
 

Agö

Medlem
OK

Nu kostade LOT biljetten ca 1000:- och SAS biljetten ca 3000:-. Om han hade ringt till LOT så hade han antagligen fått en utställd biljett till KRN.
Nu har han fått LOT biljetten återbetald men man kan säga att det är en miss att gå och köpa en egen biljett istället för att få en av flygbolaget?
Ja, oftast är det så eftersom det i regel är dyrt att på egen hand bekosta en ny biljett med kort varsel. Plåster på såren blir väl dock kompensationen på EUR 250 (i tillägg till den återbetalda biljetten). Du ska dock inte vara säker på att LOT faktiskt satt honom på flyget till Kiruna, det hade nog blivit en strid om det.
 

Erth

Medlem
Ja, oftast är det så eftersom det i regel är dyrt att på egen hand bekosta en ny biljett med kort varsel. Plåster på såren blir väl dock kompensationen på EUR 250 (i tillägg till den återbetalda biljetten). Du ska dock inte vara säker på att LOT faktiskt satt honom på flyget till Kiruna, det hade nog blivit en strid om det.

Nej säker kan man aldrig vara.

Vi satt dock på GEV - ARN två veckor tidigare en fredag med avgång 16.00. Boardingen börjar och vi går ombord. KL 17.00 säger piloten att vi får gå av för att avgången är inställd. Det snöade väldigt lätt och de tyckte att det var för halt.

Ringde LOT och blev utan knussel ombokade till KRN-ARN med SAS dagen efter kl 11.

Nästa plan från GEV är på söndag 15.00 vilket då är en avgång som är försenad med 47 timmar.

BTW tack för alla svar
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Be SAS visa det var ATC restrictions och inte de-icing maskinen och kan de inte det så skicka in caset till ARN.

Piloten sa till alla passagerare att de-icing maskinen inte funkade. Vi stod och väntade i ca 15-20 min innan markpersonalen till slut fick igång de-icing maskinen. Såg hela händelsen med mina egna ögon när markpersonalen höll på. Det var klart väder ca +2 grader varmt. SAS påstår att det är ATC restrictions. Har bett SAS att förklara orsaken till ATC restrictions men får inte riktigt reda på det. Misstänker helt enkelt att piloten bad om att flytta sin slot, men jag är inte helt säker hur det i praktiken fungerar. Planet skulle ha lyft 6:25 enligt tidtabell.

Ca 6:15 boarding completed. De-icing maskinen står intill planet.
Ca 6:19 klart för start. ATD.
Ca 6:25 piloten meddelar att markpersonalen har problem med att få igång de-icing maskinen
Ca 6:42 piloten meddelar att markpersonalen har till slut fått igång de-icing maskinen
Ca 6:47 take-off

Vi missar vår anslutning på Arlanda till HAM. SAS bokar om oss och vi anländer 3 timmar och 20 min senare än beräknat.

Här kommer min konversationen.

Svar 1:
The reason for the delay was due to Air Traffic restrictions.
To give a short explanation, when the air traffic is too intense we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.

I will help you as much as possible with any extra costs that you had on this occasion.
———

Mailade och bad om ett förtydligande där SAS märkligt nog refererar till fel datum. Jag flög den 30/11. Antagligen har de bara skrivit fel:

Svar 2:
The matter has been investigated with our operational management and our findings indicate that SAS flight SK0130 has been delayed by 11 minutes as the result of a decision from the Air Traffic Control Management.

This was a situation that was outside SAS scope of control and could not have been mitigated under provisions of EU regulation 261/2004. SAS was unable to operate flight SK0130 on 2019-01-11 according to the published schedule for reason of Air Traffic Control Management restrictions, a situation explicitly mentioned as an extraordinary circumstance in the regulation as referred to in Article 5 and expended in recital (15) of its preamble.

Since the delay was caused by an extraordinary circumstance we have to advise you that in these circumstances monetary compensation is not payable.

What we are able to compensate for, in accordance with the provisions of EU regulation 261/2004, are "care" costs.
———

Kan fortfarande inte utläsa orsaken till ATC restrictions.

Svar 3:
I understand your concern with the flight disruption and the unfortunate situation you had to go through.

However, I would like to inform you that the flight delay was due to the air traffic restrictions at the same flight and previous leg as well.

The delay codes mentioned in the attached file are the time delays between STD 06:25 and ATD 06:19

However, we can notice that there is a time delay in between ATD 06:19 and takeoff

That time difference is the delay after the departure call due to the SLOT which is handled by the air traffic control at the airport and is not in any of the airlines control.

Hence, there is no delay code mentioned for SLOT.

I regret to inform you that still we are unable to compensate.

4eba5b404fc2400dd5f449ecf9b7d9d7.jpg


———

Har bett deras supervisor att göra en andrahandsbedömning men får samma svar, dvs. ATC restrictions. Är det ARN som gäller eller har jag inget att hämta?
 
Last edited:

Smuffe

Medlem
Eftersom att du stångas och de vägrar hänvisa till vad och varför det blev ATC restrictions och changed SLOT (är det problem med de-icing som gör att ATC måste senarelägga den inplanerade SLOT-tiden så är de-icing huvudorsak och verkan för att det blev ATC restrictions, därav att de har noterat detta i sina loggar att det var ATC restrictions) så ställ exakt den frågan om de har info angående att det var de-icing som orsakade missad SLOT och därav ATC restrictions. Meddela även att du såg det med egna ögon från din plats samt att piloten meddelade detta via intercomet till kabinen.
Kräv även att de kan bevisa att det var ATC som tog beslutet och varför de gjorde det.
Meddela även att om de inte kan inkomma med faktisk orsak till ATC restrictions så kommer du att kontakta ARN.

Lycka till!
 
Finns det någonstans reglerat hur lång tid flygbolaget kan/får ta på sig att svara i denna typen av ärenden? Har fortfarande inte fått svar av czech airlines för en cancellerad flight i slutet av Juli trots påstötningar.
 

gjohansson

Medlem
Piloten sa till alla passagerare att de-icing maskinen inte funkade. Vi stod och väntade i ca 15-20 min innan markpersonalen till slut fick igång de-icing maskinen. Såg hela händelsen med mina egna ögon när markpersonalen höll på. Det var klart väder ca +2 grader varmt. SAS påstår att det är ATC restrictions. Har bett SAS att förklara orsaken till ATC restrictions men får inte riktigt reda på det. Misstänker helt enkelt att piloten bad om att flytta sin slot, men jag är inte helt säker hur det i praktiken fungerar. Planet skulle ha lyft 6:25 enligt tidtabell.

Ca 6:15 boarding completed. De-icing maskinen står intill planet.
Ca 6:19 klart för start. ATD.
Ca 6:25 piloten meddelar att markpersonalen har problem med att få igång de-icing maskinen
Ca 6:42 piloten meddelar att markpersonalen har till slut fått igång de-icing maskinen
Ca 6:47 take-off

Vi missar vår anslutning på Arlanda till HAM. SAS bokar om oss och vi anländer 3 timmar och 20 min senare än beräknat.

Här kommer min konversationen.

Svar 1:
The reason for the delay was due to Air Traffic restrictions.
To give a short explanation, when the air traffic is too intense we will be allocated a departure time by Air Traffic Control (ATC ). This is called a SLOT time and the airline has no possibility to influence this decision.

I will help you as much as possible with any extra costs that you had on this occasion.
———

Mailade och bad om ett förtydligande där SAS märkligt nog refererar till fel datum. Jag flög den 30/11. Antagligen har de bara skrivit fel:

Svar 2:
The matter has been investigated with our operational management and our findings indicate that SAS flight SK0130 has been delayed by 11 minutes as the result of a decision from the Air Traffic Control Management.

This was a situation that was outside SAS scope of control and could not have been mitigated under provisions of EU regulation 261/2004. SAS was unable to operate flight SK0130 on 2019-01-11 according to the published schedule for reason of Air Traffic Control Management restrictions, a situation explicitly mentioned as an extraordinary circumstance in the regulation as referred to in Article 5 and expended in recital (15) of its preamble.

Since the delay was caused by an extraordinary circumstance we have to advise you that in these circumstances monetary compensation is not payable.

What we are able to compensate for, in accordance with the provisions of EU regulation 261/2004, are "care" costs.
———

Kan fortfarande inte utläsa orsaken till ATC restrictions.

Svar 3:
I understand your concern with the flight disruption and the unfortunate situation you had to go through.

However, I would like to inform you that the flight delay was due to the air traffic restrictions at the same flight and previous leg as well.

The delay codes mentioned in the attached file are the time delays between STD 06:25 and ATD 06:19

However, we can notice that there is a time delay in between ATD 06:19 and takeoff

That time difference is the delay after the departure call due to the SLOT which is handled by the air traffic control at the airport and is not in any of the airlines control.

Hence, there is no delay code mentioned for SLOT.

I regret to inform you that still we are unable to compensate.

4eba5b404fc2400dd5f449ecf9b7d9d7.jpg


———

Har bett deras supervisor att göra en andrahandsbedömning men får samma svar, dvs. ATC restrictions. Är det ARN som gäller eller har jag inget att hämta?
Skicka till ARN. Inte värt att maila mer med kundtjänst.
 

El0

Medlem
hej experterna!

Polarna ska åka hem (LPA-ARN) idag (bokat paketresa med Ving).

Deras flygplan verkar vara minst 6.25h försenat för resan ARN-LPA... Så Ving hävdar ju såklart sent inkommande som försening för deras flyg.

5D8E002E-40A2-4DF7-9DAE-321ACF320EAB.png

De fick precis detta SMS:
Hej. Ditt flyg DK1743 till Arlanda idag är ytterligare försenat på grund av sent inkommande flyg. Detta är en följ av ett byte av en reservdel som tog längre tid än förväntat. Vi arbetade på att kunna hyra in en annan flygmaskin för att minska förseningen men detta var tyvärr inte möjligt. Ny förväntad avgångstid är kl. 18:40 lokal tid. Om du har beställt transfer till flygplatsen går den som normalt. När du kommer till flygplatsen ska du checka in ditt bagage som normalt. Kl. 13:00 lokal tid kommer en Vingguide att vara vid incheckningsdisk 327. Ni kommer därefter att bli placerade på en buss som kör till Hotel Elba Vecindario där ni kommer att få lunch kl. 14:00 lokal tid. Du kan läsa mer om dina rättigheter vid försening här Flygförseningar | Ving Vi beklagar förseningen. Mvh Ving

Har jag missat något (pga paketresa) eller är det bara för dem att claima, dra Till ARN och evt. kronofogden i slutändan? :)
 

gjohansson

Medlem
hej experterna!

Polarna ska åka hem (LPA-ARN) idag (bokat paketresa med Ving).

Deras flygplan verkar vara minst 6.25h försenat för resan ARN-LPA... Så Ving hävdar ju såklart sent inkommande som försening för deras flyg.

Visa bifogad bild 100243

De fick precis detta SMS:


Har jag missat något (pga paketresa) eller är det bara för dem att claima, dra Till ARN och evt. kronofogden i slutändan? :)
Skicka in men efter resan är utförd (till bolaget som flyger). Dock vad fogden har med det att göra känns oklart.
 
  • Gilla
Reactions: El0
Toppen