Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Sebbeh

Medlem
Sjovt du siger det. Jeg cykler ofte til CPH, der er mindst 3 retninger med cykelstier fra lufthavnen. Den ene er lagt over motorvejen og paa 3 minutter er man dybt inde i Kastrup/Amagers hjerte.

PS I artiklen som @Homer lagde op staa der: tågresenärer tvingas betala en straffavgift på 120 kronor för att sätta sin fot på Arlanda.

Er der virkelig rigtigt? Ikke forstaaet

Ja, man får betala en passageavgift på ca 120kr för att få hoppa av vid Arlanda om man åker pendeltåget.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Johan Hbg

Medlem
Till skillnad från Sverige och Arlanda då, så har Danskarna och CPH varit mycket målmedvetna om att dra tåg till sin flygplats för att öka upptagningsområdet och därmed effektiviteten (kanske till och med bättre miljö?). Det Danskar gör är att göra CPH till slutstation för alla tåg eller att dom i alla fall passerar under CPH. Och säga vad man vill, men nog attans är det mera genomtänkt!

Därimot i Sverige, ja här stoppar man allt som har med all form av transport att göra - här skall vi cykla (till Arlanda? går det ens? finns det ens cykelväg dit?). Som någon sa häromdagen, hade man haft vett i skallen så hade man löst ut Arlanda Express och börjat använda spåren så att alla tåg som går söderifrån har slutstation Arlanda. Och alla norrifrån passerar alltid Arlanda. Det är helt fel upplagt som det är nu.

Om man verkligen har miljön som målsättning, då borde också Pendeltågen få köra gratis fram till Arlanda - eller så drar man vidare något annat spår så att Pendeltågen kommer in bakvägen till Arlanda (det finns det flera skisser på - men planerandet för detta verkar ha fått tunghäfta).

Dagens rödgröna röra till plockepin-regering, och före detta regeringar, har satt alla käppar i planeringshjulen.
Jag skulle säga att en stor "bov" i dramat är den svenska privatiseringsfundamentalismen som gör att inget får drivas offentligt. Allt skall upphandlas och säljas ut osv. Arlanda Express är ett haveri där borgarna gett ett privat företag ensamrätt på all trafik till Arlanda istället för att som sagt integrera all trafik dit. Plus att de är dyrast i världen! Slår t o m Gardermoen. Då vill man inte ha resenärer till sin flygplats.

Föreställ er att inga tåg eller metro gick till Kastrup och att det istället fanns en Kastrup Express som gick på egna spår och hade världens dyraste biljetter. Vill du till Malmö? Det blir 295kr enkel...

Men nu är vi kanske lite OT. Oavsett, Kastrup är väldigt bra för oss här nere. Förutom priserna då, men det är en annan historia.
 

Homer

Medlem
Sjovt du siger det. Jeg cykler ofte til CPH, der er mindst 3 retninger med cykelstier fra lufthavnen. Den ene er lagt over motorvejen og paa 3 minutter er man dybt inde i Kastrup/Amagers hjerte.

PS I artiklen som @Homer lagde op staa der: tågresenärer tvingas betala en straffavgift på 120 kronor för att sätta sin fot på Arlanda.

Er der virkelig rigtigt? Ikke forstaaet


Om man dessutom flyger därifrån så får man betala ytterligare en straffskatt ;)
 

Bamsefar

Medlem
Jag skulle säga att en stor "bov" i dramat är den svenska privatiseringsfundamentalismen som gör att inget får drivas offentligt. Allt skall upphandlas och säljas ut osv.

Boven är inte privatiseringen, utan det faktum att politikerna säljer bort "användaderätten" (eller vad man behagar kalla det) för spottstyvlar. Man kan helt enkelt inte förhandla. Det är inte svårare än så - och samtidigt stiftar man lagar som motverkar det man förhandlar om...

Inte lätt att som politiker försöka sitta på stolen som inte är klar innan man försöker tillverka den ;-)
 

fcx

Medlem
Boven är inte privatiseringen, utan det faktum att politikerna säljer bort "användaderätten" (eller vad man behagar kalla det) för spottstyvlar. Man kan helt enkelt inte förhandla. Det är inte svårare än så - och samtidigt stiftar man lagar som motverkar det man förhandlar om...

Inte lätt att som politiker försöka sitta på stolen som inte är klar innan man försöker tillverka den ;-)

OT, men valet när den byggdes stod inte mellan att ha en offentlig järnväg till Arlanda eller att ha en privat järnväg till Arlanda. Valet var istället att ha en privat järnväg till Arlanda eller ingen järnväg till Arlanda.
 

obs

Medlem
Till skillnad från Sverige och Arlanda då, så har Danskarna och CPH varit mycket målmedvetna om att dra tåg till sin flygplats för att öka upptagningsområdet och därmed effektiviteten (kanske till och med bättre miljö?). Det Danskar gör är att göra CPH till slutstation för alla tåg eller att dom i alla fall passerar under CPH. Och säga vad man vill, men nog attans är det mera genomtänkt!

Därimot i Sverige, ja här stoppar man allt som har med all form av transport att göra - här skall vi cykla (till Arlanda? går det ens? finns det ens cykelväg dit?). Som någon sa häromdagen, hade man haft vett i skallen så hade man löst ut Arlanda Express och börjat använda spåren så att alla tåg som går söderifrån har slutstation Arlanda. Och alla norrifrån passerar alltid Arlanda. Det är helt fel upplagt som det är nu.

Om man verkligen har miljön som målsättning, då borde också Pendeltågen få köra gratis fram till Arlanda - eller så drar man vidare något annat spår så att Pendeltågen kommer in bakvägen till Arlanda (det finns det flera skisser på - men planerandet för detta verkar ha fått tunghäfta).

Dagens rödgröna röra till plockepin-regering, och före detta regeringar, har satt alla käppar i planeringshjulen.
Enligt vanlig dansk tradition snålade man dock på bygget så det blev bara ett spår i vardera riktning. Med tanke på hur relativt lång tid det tar att utväxla passagerare på Kastrup samt att man gjorde Kastrup till slutstation för en mängd tåg (samtidigt som att det också kör en mängd godståg över bron) var det ett ofantligt dåligt beslut.

Men det går ju inte at komma undan att Kastrup är en av landets största arbetsplatser (runt 23.000+ anställda om jag minns rätt) så därav är det nog inte heller så märkligt att man har ett stort fokus på Kastrup samtidigt som att man gärna vill attrahera flera företag och turister.
 
Toppen