Senaste nytt

ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

Resenaren55

Medlem
Klart sas kan köra ARN-HND men mer troligt att Köpenhamn får Haneda och Stockholm får Narita on man öppnar linje från Stockholm också.
Det kommer nog vara lite överkapacitet med 5 avgångar om dagen på CPH/ARN/HEL till Tokyo.
Kanske det men konkurrens skapar också fler passagerare, bättre flygtider, priser.
 

palmen

Moderator
Kanske det men konkurrens skapar också fler passagerare, bättre flygtider, priser.
Njae, flygtiderna blir ju inte bättre, de har de slottar de har, inte direkt så att dessa 5 flighter kommer gå med 3h mellanrum utan snarare mer eller mindre samtidigt.
Priserna kommer säkert vara fördelaktiga i början, men inget bolag gör detta som välgörenhet så vi lär inte se 3000 ekonomi, 6000 premium ekonomi och 15000 business mer än någon enstaka kampanj.

Svenska kronan gör även det mer attraktivt att åka på semester hit. Dock oklart om japanerna kommit över de rädslor de tidigare haft för att åka hit pga att det är "osäkert" (i samband med självmordsbombare om jag kommer ihåg rätt).
 

igelkotten

Medlem
Njae, flygtiderna blir ju inte bättre, de har de slottar de har, inte direkt så att dessa 5 flighter kommer gå med 3h mellanrum utan snarare mer eller mindre samtidigt.
Priserna kommer säkert vara fördelaktiga i början, men inget bolag gör detta som välgörenhet så vi lär inte se 3000 ekonomi, 6000 premium ekonomi och 15000 business mer än någon enstaka kampanj.

Svenska kronan gör även det mer attraktivt att åka på semester hit. Dock oklart om japanerna kommit över de rädslor de tidigare haft för att åka hit pga att det är "osäkert" (i samband med självmordsbombare om jag kommer ihåg rätt).

Många kanske ska vidare till Finland från Arlanda, som är väldigt populärt bland japaner. ANA till HEL via ARN är säkert billigare än JAL/Finnair samt att många kunder kanske är lojala ANA.
 

intuition

Medlem
Varför kör JAL och Finnair båda HEL-HND när de är i samma allians?

Varför kan inte sas köra ARN-HND tex?
Finnair behåller iofs HEL-NRT och flyger på båda flygplatsena.

Finnair och Japan Airlines är inte bara i samma allians, de är också i 'the siberian joint business'. Här koordinerar BA, AY, JL och IB kapacitet mellan Japan och Europa och delar på vinsterna. Så räkna med att kapacitet till HND är väl genomtänkt i samarbetet.
 

Agö

Medlem
Mycket kul! Ska bli väldigt intressant att se prissättningen här. De ska ju flyga i konkurrens med SAS så potentiellt kan det ju innebära att även Köpenhamn-Tokyo med SAS kan påverkas i - för oss - positiv riktning.

Kommer de att ha codeshare eller biljettsamarbete från norra europa för att mata denna nya linje?
Känns som ett absolut måste. Sedan kan man ju undra hur pigga SAS är på det.
 

Agö

Medlem
Prisfråga kan man gissa? Och SAS vill väl ha sin kod på ANAs utgående flyg från Tokyo också....
Hittade en väldigt gammal (2011) nyhet om codeshare mellan SAS och ANA - vet inte om det ökat/minskat sedan dess. Också intressant att ANA planerade att koda med SAS på intra-Europa.

upload_2019-11-19_22-19-45.png


ANA/SAS to resume codeshare service from late-May 2011 :: Routesonline
 
Toppen