Senaste nytt

Min första "Go around"

lucasd

Medlem
Väcker liv i den här 4 år gamla tråden.

Trots mycket flygande så upplevde jag min första "Go around" idag. Anlände i morse med SK966 från Hongkong. Vi var väl ungefär 50 minuter sena och när det inte var många meter kvar innan vi skulle ta mark, så gavs full gas och vi lyfte igen.

Enligt uppgift från cockpit så var det "mycket trafik" som orsakade att vi fick genomgå denna manöver. Då blev vi ytterligare 20 minuter sena.

Jag förstår ändå inte hur detta kan hända? Trafikledningen borde ju inte ge landningstillstånd innan det är säkert att landa. Eller ligger planen ändå förhållandevis tätt att om någon tar ett par sekunder längre tid på sig att komma av banan så rubbas rytmen och sådant här kan hända?

Det finns bestämmelser uppsatta för varje flygplats sett till hur många plan en bana kan hantera per timme osv. Det kan ske både på avstånd och tid, lite beroende av väderförhållanden osv. Jag har för mig att det är ungefär 2 minuter separation på Arlanda, vilket är mer än motsvarande flygplatser (ej helt säker på tiden).

Planen ligger oftast tätt och om det tar några sekunder extra för ett plan att ta sig av banan så måste bakomvarande plan göra en go around. Det är en helt normal procedur. När go arounden görs är väldigt olika, beroende på hur tät trafiken är, men även beroende på när det är ett faktum att, exempelvis, planet framför inte hinner av banan.

En go around kan göras även när planet haft hjulen på backen om det behövs.
 

palmen

Moderator
Väcker liv i den här 4 år gamla tråden.

Trots mycket flygande så upplevde jag min första "Go around" idag. Anlände i morse med SK966 från Hongkong. Vi var väl ungefär 50 minuter sena och när det inte var många meter kvar innan vi skulle ta mark, så gavs full gas och vi lyfte igen.

Enligt uppgift från cockpit så var det "mycket trafik" som orsakade att vi fick genomgå denna manöver. Då blev vi ytterligare 20 minuter sena.

Jag förstår ändå inte hur detta kan hända? Trafikledningen borde ju inte ge landningstillstånd innan det är säkert att landa. Eller ligger planen ändå förhållandevis tätt att om någon tar ett par sekunder längre tid på sig att komma av banan så rubbas rytmen och sådant här kan hända?
Clear to land får man väl innan framförvarande plan hunnit av banan normalt sätt, brukar komma några miles innan landning. Planen har en separation så att de i normalfallet hinner lämna landningsbanan innan nästa plan ska landa. Det händer ju dock av olika anledningar att framförvarande plan inte hinner av i tid (vilket kan bero på en massa saker) och då hörs en go around.

Jag har varit med om det en gång pga trafik på ungefär 500 flighter så det är ju inte direkt vanligt men händer ibland när något inte går helt enligt plan.
 

gjohansson

Medlem
Haft en på 15 års flygningar och det var på CPH där de kom på ett par meter från backen att bromsverkan var för dålig (hur man nu kan komma på det så sent) så vi fick åka till Århus istället och därmed missade jag min anslutning.
Men med det sagt så det är ju en såpass säker och inövad grej att de optimerar ju såklart så mycket de kan = så tajt mellan planen som möjligt men ändå säkert avstånd för en sådan manöver.
 

lucasd

Medlem
Haft en på 15 års flygningar och det var på CPH där de kom på ett par meter från backen att bromsverkan var för dålig (hur man nu kan komma på det så sent) så vi fick åka till Århus istället och därmed missade jag min anslutning.
Men med det sagt så det är ju en såpass säker och inövad grej att de optimerar ju såklart så mycket de kan = så tajt mellan planen som möjligt men ändå säkert avstånd för en sådan manöver.

Flygplatserna testar bromsverkan under bestämda tider på banorna, oftare om det är vinter eller regn. Och ibland sker det precis innan ett plan landar, och om resultatet blir ”för dåligt” så måste man byta bana eller planera annorlunda.
 

gjohansson

Medlem
Flygplatserna testar bromsverkan under bestämda tider på banorna, oftare om det är vinter eller regn. Och ibland sker det precis innan ett plan landar, och om resultatet blir ”för dåligt” så måste man byta bana eller planera annorlunda.
Japp. Men då borde vi inte bara haft meter kvar om det var bilar ute o testade. Undrar dock än idag om vi hade så dåligt med bränsle så därmed fick åka till Århus direkt eller varför vi inte bara kunde cirkla lite.
 

lucasd

Medlem
Japp. Men då borde vi inte bara haft meter kvar om det var bilar ute o testade. Undrar dock än idag om vi hade så dåligt med bränsle så därmed fick åka till Århus direkt eller varför vi inte bara kunde cirkla lite.

Ibland rapporteras sånt precis innan. Det kan ju absolut ha varit så att piloterna kollade det en sista gång och såg att det inte skulle gå...

Kan säkert ha varit en blandning av för lite bränsle och för lång tid för flygplatsen att hinna fixa banan. Kostar ju betydligt mer att landa på fel ställe, så är ju en avvägning där säkerheten går först. Var ju garanterat något som gjorde att man inte trodde sig kunna landa strax efter.
 

Thornado

Medlem
Väcker liv i den här 4 år gamla tråden.

Trots mycket flygande så upplevde jag min första "Go around" idag. Anlände i morse med SK966 från Hongkong. Vi var väl ungefär 50 minuter sena och när det inte var många meter kvar innan vi skulle ta mark, så gavs full gas och vi lyfte igen.

Enligt uppgift från cockpit så var det "mycket trafik" som orsakade att vi fick genomgå denna manöver. Då blev vi ytterligare 20 minuter sena.

Jag förstår ändå inte hur detta kan hända? Trafikledningen borde ju inte ge landningstillstånd innan det är säkert att landa. Eller ligger planen ändå förhållandevis tätt att om någon tar ett par sekunder längre tid på sig att komma av banan så rubbas rytmen och sådant här kan hända?

Jag hade också en go around samma dag.
Flög från Las Vegas till San Francisco med Alaska Airlines. Vi fick vänta länge på marken innan vi överhuvudtaget fick starta då det var restriktioner på trafiken vid SFO på grund av lågt molntäcke och dålig sikt.
När vi var nära att landa så drog piloten på motorerna och steg igen strax innan marken. Efter en stund informerade kapten om att det var för dålig sikt och att vi skulle testa en annan approach. Molnen/diset låg verkligen väldigt lågt. Såg ut som att man var på väg ner i molnen hela vägen fram till landningen och det kan inte ha varit mer än drygt 10 meter kvar till marken när man väl såg landningsbanan.
 

apknug

Medlem
Murcia san Javier Airport Spain, för några år sen med Ryanair från Dublin. Ca 20 meter ovanför backen full thrust och go around. Kaptenen meddelade att de hade fått wind shear warning i cockpit och valde att gå runt.
 

Mimer

Medlem
Har haft en go around, var på väg från OSL till ARN för några år sedan. På väg mot landning så drabbades en maskin som var närmare backen än min flight av en birdstrike och då var det bara att slå på motorerna igen. Efter ett varv över Uppland var det inga problem med andra landningsförsöket.
 

MrRy

Medlem
Var med om min första go around idag när vi skulle landa i Houston. Satt och tittade på bilden från främre kameran och vi var så gott som nere när de drog på igen. Orsaken ska ha varit oväntade vindar bakifrån. Blev ett litet "ärovarv".
IMG_0023.jpg
 
Toppen