Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

Visst är det så att man redan tidigare varit tvungen att hålla reda på olika parametrar för att kunna uppgradera, men det gär ju inte den här ändringen bättre.
Och det är ju dessutom på olika biljetter man nu måste ha kollen
a) På A3 biljetter där man vill använda uppgraderingsvouchers måste man ha koll på klass + Aegeans branding av biljettyper.
b) På SK biljetter som man krediterar till A3 måste man ha koll på klass + Sas branding av biljettyper​

Så jag tycker nog att det är betydligt värre nu. Jag har nog faktiskt aldrig ens brytt mig om a) fallet utan köpt den biljett jag fått tag på, så jag har s.a.s. struntat i begränsningarna.

Visst är det betydligt värre nu om man jämför med hur det har varit innan. Men samtidigt kunde de ha stryckit intjäningen i bokningsklass O och T helt och hållet (och devalverat flera andra), nu finns i alla fall möjligheten att tjäna 100% för en liten extrasumma. Jämför man detta med flertalet andra flygbolag inom Star Alliance är detta fortfarande generöst.

Och jämför man med Eurobonus är det fortfarnade 240% bättre intjäning på en enkelresa inrikes i V-klass, samtidigt som jag personligen värderar poängen i Aegean mer. Jämför vi på långlinjerna så ger Aegean nästan 1800% mer än Eurobonus i O-klass på en enkelresa CPH-HKG, så även om det är en liten försämring så får vi försöka se det positiva i att SAS + Aegean fortfarande är en sweetspot.

Att Aegeans uppgraderingskuponger är lite knövliga kan jag dock hålla med om, i alla fall om man jämför med hur det va från början... Jag kan även inflika att man inte får ha andra bolag än Aegean/Olympic på biljetten om man vill uppgradera med deras kuponger då ingen här verkar ha nämnt det.
 

palmen

Moderator
Visst är det så att man redan tidigare varit tvungen att hålla reda på olika parametrar för att kunna uppgradera, men det gär ju inte den här ändringen bättre.
Och det är ju dessutom på olika biljetter man nu måste ha kollen
a) På A3 biljetter där man vill använda uppgraderingsvouchers måste man ha koll på klass + Aegeans branding av biljettyper.
b) På SK biljetter som man krediterar till A3 måste man ha koll på klass + Sas branding av biljettyper​

Så jag tycker nog att det är betydligt värre nu. Jag har nog faktiskt aldrig ens brytt mig om a) fallet utan köpt den biljett jag fått tag på, så jag har s.a.s. struntat i begränsningarna.
Det har tidigare varit väldigt sällan man hamnat i dessa billigaste bokningsklasser om man inte bokat väldigt långt fram i tiden. Vi som gjort det har ju gjort det av den enkla anledningen att få till så billigt Aegean Gold som möjligt.
Klart att detta inte var direkt positivt för oss, men det har som med mycket annat varit väldigt fördelaktigt länge och finns fortfarande en massa sweetspots för detta.
 

090034208

Medlem
Så kommer då nästa försämring fr.o.m 15 Nov 2019:
" No miles can be earned on SAS Go Light booking classes"

Detta är fullständigt väntat enligt mig och gör det betydligt klarare, undvik alla Go Light om du vill tjäna in miles
 

intuition

Medlem
Det har nog gällt alla Go Light klasser hela tiden, det är bara det att de inte fått till texten i sin intjäningstabell förrän nu.
Obra, men inte ovanligt när det gäller flygbolagsprogam och deras kommunikation till sina kunder/medlemmar.
 

palmen

Moderator
Så kommer då nästa försämring fr.o.m 15 Nov 2019:
" No miles can be earned on SAS Go Light booking classes"

Detta är fullständigt väntat enligt mig och gör det betydligt klarare, undvik alla Go Light om du vill tjäna in miles
För den som är intresserad av källan till informationen så finns det här
All airlines | Miles+Bonus

Det är fortfarande riktigt bra intjäning på ekonomi och plus till Aegean, man måste bara undvika Go Light.
 
Angående att man inte längre tjänar miles på SAS Go Light-biljetter, har någon fått miles under februari månad 2020 för en sådan biljett som köptes innan ändringarna annonserades? Den 9:e december 2019 fick jag själv miles för en SAS Go Light-biljett som jag köpte i somras.
 
Last edited:
Har någon tips på hur man billigast tjänar in 4200 miles med antingen utgångspunkt eller destination Malmö/Köpenhamn? Finns det några sweetspots på SAS Plus-biljetter?
 

igelkotten

Medlem
Har någon tips på hur man billigast tjänar in 4200 miles med antingen utgångspunkt eller destination Malmö/Köpenhamn? Finns det några sweetspots på SAS Plus-biljetter?

Att boka fran Malmo bor ju ge dig, for flertalet destinationer, ett extra ben och darmed 1200 status miles extra? Gor du en inrikes-resa MMX-LLA (LLA bara som exempel) tur och retur, so bor det ge dig 4800 miles i Plus.

Jag flyger inte inrikes dock, sa kan inte saga om nagra SAS-destinationer generellt sett ar billigare an andra. Du kanske kolla biljetter fran AGH ocksa?
 
Toppen