Flying Finn
Medlem
Årets längsta resa för min del börjar nu på lördagen, så jag där med påbörjar jag även ett reportage om den.
Eftersom resan är en månad och jag har ännu ofullbordat mitt reportage till YVR, så har jag avgränsat den inkommande resan till korta inslag under resan och så mera i detalj före/under julen om vissa utvalda teman. Jag har preliminärt tänkt skriva mera om sådana upplevelser och iaktagelser som är mera sällsynta här på BC.se. Min tidsresurs är begränsad - lik som den är för oss alla, så det är inte optimalt på tanke med ert glädjande, i fall jag skriver t.ex. i detalj ännu en gång om loungerna på LAX eller X-hundrade inlägget om affärsklassen ombord CX (Cathay Pacific).
Min resa har att göra med ett tema jag gav ett löfte om att återkomma till senare. Det gäller ryska städer som Oneworld-avgångsort. Den här resan baserar sig på en bokning med JL från Myanmar, men även på en AY-biljett från LED - St. Petersburg (läs: Leningrad). Återkommer till temat om medvetet Oneworld-resande ex-Ryssland senare i slutet av året (d.v.s. efter min hemkomst), eftersom det kräver en hel del tid och möda. Dessutom så har jag mina egna bokningar för BAEC-medlemsåret 2020-2021 under arbete i december, så i det sambandet blir det bra att skriva om ämnet.
Jag åker på lördagen med tåg till St. Petersburg och så blir det att ta metro + buss till LED, d.v.s. St. Petersburg - Pulkovos internationella flygplats (Аэропорт Пулково). Flygplatsen har som officiellt namn på engelska Fjodor Dostojevski International Airport, men det namnet synns nog ingenstans. Flygplatsen öppnade ursprungligen 1932 och den nuvarande terminalen (f.d. Pulkovo 2) är från 1973. Redan under den gamla terminalens (f.d. Pulkovo 1) tid hedrades flygplatsen år 1971 med Orden för Oktoberrevolutionens medalj. Kryssaren Aurora finns på medaljen (på bilden). Skytrax? Det är för amatörer.
Efter att jag gjorde upp mina planer förra januari, så har resan fått vissa finjusteringar. Åtminstone ännu har det inte skett större förändringar, men jag följer naturligtvis med läget i Hong Kong. I nuläget ser det ut att resan kommer att ha åtminstone följande särdrag som jag hoppeligen kommer att skriva om mera utförligt:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Sydostasien i detalj:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Ni kanske kommer ihåg att jag skrev om TWA Hotel på JFK i våras? Efter att hotellet öppnades, så har jag följt med olika reportage om hotellet på FlyerTalk. Det tycks vara så att upplevelsen man får är inte så mycket att hurra om, åtminstone på tanke med priset. Efter att jag fick en gratis övernattning med Best Western (se inlägget i mitt reportage från Kanada), så beslöt jag att slopa TWA Hotel. Jag hade två goda orsaker till att utnyttja min avbokningsbara reservation: 1) sparade pengar, när man tar i beaktan hur undermåligt hotellet tycks vara på basis av skriverierna och 2) på tanke med flygtidtabellerna skulle jag haft endast vyer i mörkret från mitt rum med vy till landningsbanan.
Det här är gott exempel på varför man ska vara en medveten resenär. "The Holy Grail of Conscious Travel" (ursäkta min anglism!). Orsaken till varför vi existerar o.s.v.
Jo, se, man kan faktiskt få som medveten resenär t.ex. gratis en hotellnatt på Manhattan i New York, NY, när man har medlemskap i stamkundsprogram (Best Western Rewards - ingen status krävdes för den här intjäningen, men är Diamond) och har gratis tagit del i olika kundkampanjer. Nu råkade det sig att mina fyra hotellnätter på Best Western Plus Sands i Vancouver, BC, kostade mig ca. 5745 kr. Jag hade tagit del i en kampanj som innebärde att man får en gratis natt, i fall man stannar minst två nätter på Best Western mellan vissa datum (kampanjtiden tog slut idag).
Jag hade totalt glömt bort hela kampanjen, så det var en överraskning för mig när jag fick efter min hemkomst förra veckan per e-post ett löfte om att få stanna gratis på Best Western i en natt. Så slog det mig en tanke - ja, jag kunde ju faktiskt avboka TWA Hotel och boka min gratisnatt i NYC, så får jag maximal ekonomisk nytta av värdekupongen som jag fick.
Ja, minsann, min gratis natt är nu värd en ca. 3541 kr, så över hälften av det jag betalade för fyra nätter i Vancouver kommer tillbaka i form av en hotellnatt på nedre Manhattan. Har nu möjlighet att ta direkt tunnelbana från Jamaica till hotellet och så finns det även mera alternativ än bara TWA Hotels dåliga mat- och dryckutbud.
Ännu ett bevis till att det är inte helt meningslöst det här med att samla in alla möjliga, jävla olika poäng, status o.s.v. och man kanske inte är ett totalt psykfall.
Eftersom resan är en månad och jag har ännu ofullbordat mitt reportage till YVR, så har jag avgränsat den inkommande resan till korta inslag under resan och så mera i detalj före/under julen om vissa utvalda teman. Jag har preliminärt tänkt skriva mera om sådana upplevelser och iaktagelser som är mera sällsynta här på BC.se. Min tidsresurs är begränsad - lik som den är för oss alla, så det är inte optimalt på tanke med ert glädjande, i fall jag skriver t.ex. i detalj ännu en gång om loungerna på LAX eller X-hundrade inlägget om affärsklassen ombord CX (Cathay Pacific).
Min resa har att göra med ett tema jag gav ett löfte om att återkomma till senare. Det gäller ryska städer som Oneworld-avgångsort. Den här resan baserar sig på en bokning med JL från Myanmar, men även på en AY-biljett från LED - St. Petersburg (läs: Leningrad). Återkommer till temat om medvetet Oneworld-resande ex-Ryssland senare i slutet av året (d.v.s. efter min hemkomst), eftersom det kräver en hel del tid och möda. Dessutom så har jag mina egna bokningar för BAEC-medlemsåret 2020-2021 under arbete i december, så i det sambandet blir det bra att skriva om ämnet.
Jag åker på lördagen med tåg till St. Petersburg och så blir det att ta metro + buss till LED, d.v.s. St. Petersburg - Pulkovos internationella flygplats (Аэропорт Пулково). Flygplatsen har som officiellt namn på engelska Fjodor Dostojevski International Airport, men det namnet synns nog ingenstans. Flygplatsen öppnade ursprungligen 1932 och den nuvarande terminalen (f.d. Pulkovo 2) är från 1973. Redan under den gamla terminalens (f.d. Pulkovo 1) tid hedrades flygplatsen år 1971 med Orden för Oktoberrevolutionens medalj. Kryssaren Aurora finns på medaljen (på bilden). Skytrax? Det är för amatörer.
Efter att jag gjorde upp mina planer förra januari, så har resan fått vissa finjusteringar. Åtminstone ännu har det inte skett större förändringar, men jag följer naturligtvis med läget i Hong Kong. I nuläget ser det ut att resan kommer att ha åtminstone följande särdrag som jag hoppeligen kommer att skriva om mera utförligt:
- Mina första långfärdsflyg (longhaul, i fall min svenska känns för petig ) med Finnairs affärsklass. I nuläget har jag flugit överlägset mest med AA och BA i långfärds-C, medan Finnair endast inom i deras affärsklass. Det ska bli intressant att flyga nattetid HEL-SIN (avgång kl 23:55 från H:fors-Vanda imorgon) och dagtig HKG-HEL (avgång kl 10:25 lokaltid).
- Japan Airlines i affärsklass på rutter som är över 6000 mil (NRT-BOS och JFK-NRT).
- Affärsklass ombord 3U (Sichuan Airlines) och deras Airbus A320 på SZX-CTU.
- Turistklass inom Kina på CTU-SZX med ZH (Shenzhen Airlines). Ska bli intressant att se om @Dr. Miles skriverier om ämnet håller ihop med min upplevelse.
- Två olika ATR72-flyg i Sydostasien - PG (inte parental guidance, utan Bangkok Airways) på CNX-MDL och Y5 (Golden Myanmar Airlines) på MDL-RGN.
- Affärsklass på burmanesiskt vis - 8M (Myanmair Airways International) från RGN till BKK och med en fåtölj ombord en Airbus A319.
- Med Priority Pass besök till The Coral Executive Lounge för utrikesflyg på CNX (Chiang Mai) och Aeroflot Lounge på LED, och så med status/kabinklassen Lufthansa Business Lounge på JFK (eftersom JL flyger från T1 som den enda inom Oneworld).
Ni andra har redan varit X st. gånger till The Pier and The Wing på HKG, så jag behöver inte spendera tid och möda på att vara den 99. flygtoken som skriver om dem. Och på NRT har ni troligen även blivit trötta på JL, så jag blir hellre den första som skriver om t.ex. Aeroflot Lounge.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Sydostasien i detalj:
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Ni kanske kommer ihåg att jag skrev om TWA Hotel på JFK i våras? Efter att hotellet öppnades, så har jag följt med olika reportage om hotellet på FlyerTalk. Det tycks vara så att upplevelsen man får är inte så mycket att hurra om, åtminstone på tanke med priset. Efter att jag fick en gratis övernattning med Best Western (se inlägget i mitt reportage från Kanada), så beslöt jag att slopa TWA Hotel. Jag hade två goda orsaker till att utnyttja min avbokningsbara reservation: 1) sparade pengar, när man tar i beaktan hur undermåligt hotellet tycks vara på basis av skriverierna och 2) på tanke med flygtidtabellerna skulle jag haft endast vyer i mörkret från mitt rum med vy till landningsbanan.
Det här är gott exempel på varför man ska vara en medveten resenär. "The Holy Grail of Conscious Travel" (ursäkta min anglism!). Orsaken till varför vi existerar o.s.v.
Jo, se, man kan faktiskt få som medveten resenär t.ex. gratis en hotellnatt på Manhattan i New York, NY, när man har medlemskap i stamkundsprogram (Best Western Rewards - ingen status krävdes för den här intjäningen, men är Diamond) och har gratis tagit del i olika kundkampanjer. Nu råkade det sig att mina fyra hotellnätter på Best Western Plus Sands i Vancouver, BC, kostade mig ca. 5745 kr. Jag hade tagit del i en kampanj som innebärde att man får en gratis natt, i fall man stannar minst två nätter på Best Western mellan vissa datum (kampanjtiden tog slut idag).
Jag hade totalt glömt bort hela kampanjen, så det var en överraskning för mig när jag fick efter min hemkomst förra veckan per e-post ett löfte om att få stanna gratis på Best Western i en natt. Så slog det mig en tanke - ja, jag kunde ju faktiskt avboka TWA Hotel och boka min gratisnatt i NYC, så får jag maximal ekonomisk nytta av värdekupongen som jag fick.
Ja, minsann, min gratis natt är nu värd en ca. 3541 kr, så över hälften av det jag betalade för fyra nätter i Vancouver kommer tillbaka i form av en hotellnatt på nedre Manhattan. Har nu möjlighet att ta direkt tunnelbana från Jamaica till hotellet och så finns det även mera alternativ än bara TWA Hotels dåliga mat- och dryckutbud.
Ännu ett bevis till att det är inte helt meningslöst det här med att samla in alla möjliga, jävla olika poäng, status o.s.v. och man kanske inte är ett totalt psykfall.
Last edited: