Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

MrDollar

Medlem
Tack!
En annan fråga, om jag påbörjar min resa till USA i Singapore, transit TPE, ska jag då skriva Singapore på other countries?
Frågan är väl:
Countries visited on
this
trip prior to US arrival?

Om jag bara varit i transit på flygplatsen hoppar jag över det landet. Har gått bra på mina många resor till US via andra länder.
 

011430121

Medlem
Detta kanske inte är en esta/visum fråga men frågar här.
Vill minnas att på dom lappar man får på planet innan man landar i USA där man ska fylla i hur mycket pengar man har med etc, finns det ju en fråga som är typ Vilka länder har du besökt innan på denna resa?
Om man flyger typ arn-muc-lax ska man då fylla i Tyskland som besökt land?
Jag brukar fylla i för att inte få frågor varför jag kommer i från xxx och är svensk
Vet inte om man behöver fylla i transfer land.
 

Homer

Medlem
Vid ankomsten till EWR igår så godkände inte maskinen mina fingrar, det kom fram en tjänstekvinna och skulle hjälpa mig, hon trycke på mihon ledde mig före kön till en passkontrollant, fungerade inte heller hos han, jag fick torka mina fingrar på en savett som han hade, fick dra fingrarna genom skäggstubben fungerade inte, han sa att mina fingrar är för torra! .

passkontrollantens skäggstubb?
 
Varning;

Gick inför att söka mitt nya ESTA idag men såg då att det står "The ESTA website will be down for scheduled modernization from 11/21/2019 to 11/22/2019. You will not be able to submit an application during this time".

Verkade funkade att söka fortfarande, men om nån har bråttom att få det klart innan helgen så skynda på!
 

DonM

Medlem
Skulle förnya min frus utgångna ESTA för någa dagar sedan. Drabbades av deras planlagda nedetid. Försökte på nytt i går, men då var sidorna fortfarande inte tillgängliga trots att det var 24 timmar efter att de skulle vara färdiga med underhållet.

Gick in i kväll och nu är sidorna uppe. Procsessen verkar förändrad sedan tidigare och nu måste man kunne bekräfta en e-post adress genom att lägga in en 4-siffrig kod som de skickar. Dessvärre verkar detta inte fungera och nu sitter vi fast på steg 1 av processen. Ingen mail kommer fram... Har givetvis kollat spam-filter osv. Har också försökt med diverse olika konton med olika leverantörer, men ingen mail kommer fram på något av dem.

Då e-post numera är obligatoriskt så kommer man inte vidare. Får hoppas de klarar att rätta felet i morgon, men det måste vara sjukt många ansökningar som har köat upp under de 3-4 dagar tjänsten har varit nede. Hon skall resa på lördag, så nu får vi bara fortsätta att prova och hoppas på det bästa.
 

Hachans

Medlem
Skulle förnya min frus utgångna ESTA för någa dagar sedan. Drabbades av deras planlagda nedetid. Försökte på nytt i går, men då var sidorna fortfarande inte tillgängliga trots att det var 24 timmar efter att de skulle vara färdiga med underhållet.

Gick in i kväll och nu är sidorna uppe. Procsessen verkar förändrad sedan tidigare och nu måste man kunne bekräfta en e-post adress genom att lägga in en 4-siffrig kod som de skickar. Dessvärre verkar detta inte fungera och nu sitter vi fast på steg 1 av processen. Ingen mail kommer fram... Har givetvis kollat spam-filter osv. Har också försökt med diverse olika konton med olika leverantörer, men ingen mail kommer fram på något av dem.

Då e-post numera är obligatoriskt så kommer man inte vidare. Får hoppas de klarar att rätta felet i morgon, men det måste vara sjukt många ansökningar som har köat upp under de 3-4 dagar tjänsten har varit nede. Hon skall resa på lördag, så nu får vi bara fortsätta att prova och hoppas på det bästa.

Varför i hela fridens namn väntar ni till så nära avresa? Vad är planen om det blir nekat och hon måste gå igenom visumprocessen?
 

AABack2ARN

Medlem
Gick in i kväll och nu är sidorna uppe. Procsessen verkar förändrad sedan tidigare och nu måste man kunne bekräfta en e-post adress genom att lägga in en 4-siffrig kod som de skickar. Dessvärre verkar detta inte fungera och nu sitter vi fast på steg 1 av processen. Ingen mail kommer fram... Har givetvis kollat spam-filter osv. Har också försökt med diverse olika konton med olika leverantörer, men ingen mail kommer fram på något av dem.

Allt för att de skall kunna samla in ännu mer data om oss resenärer. På så sätt kan de se att e-postkontot är i drift och kontrolleras av dig och betydligt enklare knyta ihop det med andra aktiviteter på nätet...

Hur var det med sociala konton: Fortfarande frivilligt?
 

MBA

Medlem
Edit: Såg nu att det postats om detta tidigare denna månad i det här forumet.
Vet inte om det här är rätt forum, men när jag ankom Newark i onsdags hade de ändrat proceduren om man var en "returning ESTA". Man gick till fålla B, skannade sitt pass och svarade på alla frågor precis som tidigare, lämnade fingeravtryck, skrev ut den lilla papperslappen och sen var det klart. Ingen mer kö, bara att visa lappen vid utgången och ta rulltrappan ner till bagaget. Har aldrig gått så snabbt, jag tror jag var nere vid väskorna 15 min efter jag klev av planet. Ingen stämpel i passet heller vilket jag fick i LA för tre veckor sedan.
 
Last edited:
Toppen