Senaste nytt

Billigaste kontantuttagen i utlandet - (Specifikt Thailand)

felixduva

Medlem
Hej,

Är man mycket i Thailand så blir det billigast att öppna ett konto i Thailandsk bank. I staden där du öppnar är uttagen gratis och i andra städer brukar avgiften ligga på mellan 20-25 bht/uttag. Öppnar konto gör man på plats. Tag med pass och din adress i Thailand, ofta funkar det med hotell/service appartments.

Det kan skilja mellan olika banker och till och mellan olika kontor i samma bank vilka som tillåter detta. Själv kör jag Kasikorn och öppnade konto på kontoret som ligger brevid TukCom på Pattaya Tai.

Øverføringar så rekomenderar jag TransferWise. Billigt, bra kurs och snabb överföring. Gör man överföring tidigt så har du pengarna samma dag annars dagen efter.
 

samet

Medlem
Hej,

Är man mycket i Thailand så blir det billigast att öppna ett konto i Thailandsk bank. I staden där du öppnar är uttagen gratis och i andra städer brukar avgiften ligga på mellan 20-25 bht/uttag. Öppnar konto gör man på plats. Tag med pass och din adress i Thailand, ofta funkar det med hotell/service appartments.

Det kan skilja mellan olika banker och till och mellan olika kontor i samma bank vilka som tillåter detta. Själv kör jag Kasikorn och öppnade konto på kontoret som ligger brevid TukCom på Pattaya Tai.

Øverføringar så rekomenderar jag TransferWise. Billigt, bra kurs och snabb överföring. Gör man överföring tidigt så har du pengarna samma dag annars dagen efter.

Uttagen är avgiftsfria i hela provinsen "landskapet" i ditt fall Chonburi Province.

Vill man öppna konto med bara turistvisum är Pattaya att rekommendera, då de tillåter det. De flesta andra kontor ute i provinserna kräver ett non-imm visum. Arbetsintyg ordnar man på immigration för småpengar.

De flesta ATM tillåter uttag av 25 sedlar, alltså 25.000 sålänge det finns 1000-lappar kvar. Krungsri (den gula) tillåter uttag av 30 sedlar.

Långa eller många vistelser, då är det en god idé med ett lokalt konto och ATM.

Vid uttag med svenska kortet så kan beloppsgränsen ställa till det då Thailand till stor del är ett cash-samhälle och man behöver större belopp.

Var också uppmärksam på växlingsfrågan i ATM som kan komma upp flera gånger och vara ställd på olila sätt så att man ibland skall svara YES och ibland NO.

Växlingskontor finns överallt och kursen skiljer lite så det kan vara värt att kolla runt. Många guldhandlare växlar också illegalt och erbjuder bättre kurs än växelkontoren och bankerna. Bara gå in och fråga.
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Vill man öppna konto med bara turistvisum är Pattaya att rekommendera, då de tillåter det.
Vet du att det fortfarande är så? Jag har fått intrycket att det numera är väldigt svårt utan visum. De trettio dagarna visumfritt man får som bland annat svensk är rent tekniskt inget visum. Eller menar du att det går om man har ett riktigt visum?

Arbetsintyg ordnar man på immigration för småpengar.
Vad menar du med arbetsintyg?
 

samet

Medlem
Vet du att det fortfarande är så? Jag har fått intrycket att det numera är väldigt svårt utan visum. De trettio dagarna visumfritt man får som bland annat svensk är rent tekniskt inget visum. Eller menar du att det går om man har ett riktigt visum?

Vad menar du med arbetsintyg?

Jag vet att det fungerar. Har vänner som skaffade konto i våras på Bangkok Banks stora kontor på Second Road. De har en speciell disk för just utlänningar. De tillåter dig att öppna konto med 30 dagarna visumfri inresa.

Adressintyg skall det var, autocorrect.
Detta får du på immigration. De, Bangkok Bank accepterade i våras en adress till ett hotell.

Jag har haft Bangkok Bank i snart 10år. Har fortfarande aldrig fått snigelpost av dem (jag har en riktig adress registrerad till min bostad) all kommunikation från dem sker på sms eller mail.
 

micke99

Medlem
Kan också bekräfta det samet säger art pattaya regionen skall vara enklaste att ordna bank konto.

Roliga är att på turist ort behöver man ngt sk. Residence eller liknande från immigration office o brukar kost 500b. En adress. Kan vara hotel etc.

Uppe i nord öst där jag håller till så räcker de med att någon bybo som jobbar av staten kommunen garanterar ens adress. Och ibland har jag behövt papper från immigration office för tex. Thai körkort och då har set varit gratis alla gånger

Kör bangkok bank sen 2004 och utökade i fjor med mobilbank vilket är kanon...

Uttag utanför den provins man har sin bank i var i april 15baht för mig.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Är i Bangkok nu och följde råden att gå ner till våningen där man köper tågbiljetter. Going rate var 2,64 eller 2,67 för 1 SEK, precis som för alla andra före och efter immigration. Men jag gick ner för det sluttande planet mot biljettkassan för tågen. Ni som har varit där vet jag jag menar. När man kommit ner från det sluttande planet, finns det ett växlingskontor längst bort till vänster. Dom köpte 1 SEK för 3,1 THB, kommer inte ihåg vad dom hette, men det var samma kurs som Superrich.
 

micke99

Medlem
Är i Bangkok nu och följde råden att gå ner till våningen där man köper tågbiljetter. Going rate var 2,64 eller 2,67 för 1 SEK, precis som för alla andra före och efter immigration. Men jag gick ner för det sluttande planet mot biljettkassan för tågen. Ni som har varit där vet jag jag menar. När man kommit ner från det sluttande planet, finns det ett växlingskontor längst bort till vänster. Dom köpte 1 SEK för 3,1 THB, kommer inte ihåg vad dom hette, men det var samma kurs som Superrich.

Value plus?? De har jag testat bra kurs. Men man skall se till att sedlarna är bra. En liten spricka så vill dom ej ha dom...
 

pepzz

Medlem
Tipsar om att Forex har kampanj på sitt kreditkort till och med 11 dec 2019. Kostar bara 100 kr istället för ordninarie pris 225 kr. Inget valutapåslag vid köp i utländsk valuta och Ingen uttagsavgift utanför EU. Perfekt för Thailandsresan. Max 5000 kr per uttag och max 20000 kr per rullande 7 dagar. Behöver inte sätta in pengar i förväg vad jag förstått så blir ingen ränta på pengarna så länge man sen betalar månadsfakturan fullt ut.
Just nu! Kampanj på FOREX Kreditkort
 

micke99

Medlem
Tipsar om att Forex har kampanj på sitt kreditkort till och med 11 dec 2019. Kostar bara 100 kr istället för ordninarie pris 225 kr. Inget valutapåslag vid köp i utländsk valuta och Ingen uttagsavgift utanför EU. Perfekt för Thailandsresan. Max 5000 kr per uttag och max 20000 kr per rullande 7 dagar. Behöver inte sätta in pengar i förväg vad jag förstått så blir ingen ränta på pengarna så länge man sen betalar månadsfakturan fullt ut.
Just nu! Kampanj på FOREX Kreditkort

Men de är fortfarande atm avg på ca 200baht per uttag. De är den som är den tradiga tycker jag.
 
Tipsar om att Forex har kampanj på sitt kreditkort till och med 11 dec 2019. Kostar bara 100 kr istället för ordninarie pris 225 kr. Inget valutapåslag vid köp i utländsk valuta och Ingen uttagsavgift utanför EU. Perfekt för Thailandsresan.
Vad är detta, reklam eller? I tråden har vi konstaterat att kortuttag, med utländskt kort, inte är så bra i Thailand pga höga avgifter hos de Thailändska bankerna.
 
Toppen