Senaste nytt

Champagnetråden

Buffy

Medlem
23D66E88-6F8E-4D88-8060-F3EFE3C0C7A0.jpeg

Första gången jag provade Etienne Oudart idag.
Detta är deras prestige, den var bra, ungdomlig och äpplig forfarande dock saknade jag brödighet.
 

MTheC

Medlem
Söndagen bjöd på trevlig champagneprovning då 2 duktiga vinmakare besöker Stockholm. Rodolphe Peters och Francis Egly var båda i Sverige, Rudolphe har jag träffat tidigare här men första gången Francis är i Sverige. Som tur var tog Francis med sig sin dotter Clémence , som kommer bli den framtida ägaren och "chef de cave", samt är duktig på engelska också, min franska är om man är snäll usel så underlättade samtalet att kunna ställa frågor på engelska och få svaren översatta.

Testade följande champagne idag:
Egly-Ouriet
Brut Tradition
VP
Millesimé 2009
Rosé
Vignes de Vrigny
Blanc des Noirs Grand Cru « Les Crayères »

Pierre Peters
Cuvée de Reserve (magnum)
Rosé for Albane
Reserve Oubliée
Cuvée L´Esprit 2014
Les Chétillons 2012
Cuvée Montjolys 2012

Utöver det dracks även 2 röda pinot noir från Egly-Ouriet. Favoriterna var Vignes de Vrigny och Blanc des Noirs Grand Cru från Egly-Ouriet samt
Les Chétillons 2012 och Cuvée Montjolys 2012 från Pierre Peters tillsammans med Cuvée de Reserve på magnum. Om man ska ta in pris i bedömningen så är Cuvée de Reserve klart bästa värde för pengarna. Värt att notera är att det alltid är värt att köpa den på magnum då magnumen görs som som single vintage utan att det skrivs ut på flaskan.

IMG_5271.jpg
IMG_5272.jpg
IMG_5279.jpg
IMG_5280.JPG
IMG_5281.JPG
IMG_5285.JPG
IMG_5286.JPG
IMG_5287.JPG
IMG_5288.JPG
IMG_5289.JPG
IMG_5290.JPG
IMG_5292.JPG
IMG_5293.JPG
IMG_5294.JPG
IMG_5295.JPG
 

palmen

Moderator
Någon som har koll på Godme Sabine?
Vänner har börjat importera deras champagne och finns i beställningssortimentet. Dricker i stort sett bara champagne på flyg och vid nyår, dvs det är dags att kanske köpa en flaska inför slutet på året :)
 
Någon som har koll på Godme Sabine?
Vänner har börjat importera deras champagne och finns i beställningssortimentet. Dricker i stort sett bara champagne på flyg och vid nyår, dvs det är dags att kanske köpa en flaska inför slutet på året :)
Det är absolut dags att köpa tycker jag :). (Redan nu). Känner dock inte till Godme... Återkom gärna vad du ansåg om den.
 

palmen

Moderator
Det är absolut dags att köpa tycker jag :). (Redan nu). Känner dock inte till Godme... Återkom gärna vad du ansåg om den.
Om du ska få ut ett omdöme från mig så lär det typ bli att det smakade bubbligt och luktade lite päron. Dvs jag är totalt talanglös på att plocka fram smaker och beskriva det.

Jag brukar köra en 3-skala
Inte gott, Gott, Jättegott :)
 
Om du ska få ut ett omdöme från mig så lär det typ bli att det smakade bubbligt och luktade lite päron. Dvs jag är totalt talanglös på att plocka fram smaker och beskriva det.

Jag brukar köra en 3-skala
Inte gott, Gott, Jättegott :)
Det duger bra för mig! Man behöver inte komplicera saker och ting. Gott är alltid gott... :)
 
Toppen