Senaste nytt

My (not very) first First - en ettårings betraktelser

Kris

Medlem
Så var det dags att ge sig iväg på tur igen. Efter att ha ätit trerätters på SQ long haul, skojat med personalen på Malaysian regional, åkt omvägen via Zürich till Berlin med Swiss i knät på ett gäng kinesiska tanter under SAS strejk i våras, etc., var det nu dags att utforska närområdet. Turen gick från dronningens by København till Skånes residens Malmö. Det finns lite olika möjligheter att göra denna rutt, men valet föll på Øresundståget First Class. Endast det bästa är bra nog tänkte jag. Fick fullständigt medhåll av mitt ettåriga resesällskap.

Förutsättningarna var perfekta. Fint väder, lugn morgon, ingen trafik på väg till hovedbanegården i Köpenhamn. Jag och mitt ettåriga ressällskap kom i god tid. Tyvärr blev det dock inget loungehäng idag. DSB 1' lounge har bara öppet på vardagar. Således inget automatkaffe, frukt eller godis idag. Well, vi överlever nog. Raskt vidare mot spåren.

Boarding skedde från platform 3 mot standard 5/6. Högriskmoment att vanemässigt gå ner på 5/6... Tur att mitt resesällskap pekade intensivt på allt och alla som gick förbi så att jag observerade banarbetet som skyfflade om perrongallokering.

IMG_20191110_092158.jpg

Boarding completed

IMG_20191110_092555.jpg

Exteriör vy från boardinprocessen. Många spännande saker att observera.

Väl ombord kom en första fin överraskning. Egen kupé! Inga mittsätesryttare (som iofs skulle vara ganska obehagligt på en 2+2 config) och gott om plats för handbagage. Inte ens några friåkare som obehörigt försökte tillskansa sig First-lyx.

IMG_20191110_092527.jpg

Egen kupé!

IMG_20191110_092944.jpg

Avfärd från Københavns hovedbanegård


Tåget gick som på räls, helt enligt tidtabell. Øresundståget när det är som bäst!

Resans höjdpunkt var som väntat halvvägs ut på högbron. Mitt ettåriga resesällskap var som i extas och pekade på ett förbiseglande lastfartyg, vindmölleparken och 'ormen' som ringlar sig på sidan av broen.

IMG_20191110_094646.jpg

Resans höjdpunkt!

Ombordservicen får betraktas som minimal. ITE (In Train Entertainment) är begränsad till senaste numret av "Nästa Stopp". På gamla kungens tid fanns det både Berlingske och Børsen att konsumera. Well, för en ettåring funkar "Nästa Stopp" helt ok. Konduktörsdamen som kom förbi beklagade sig att de inte har Pixiböcker till barnen längre. Samma svångrem som hos SAS? (Re: Har SAS slutat med leksaker till barn ombord på flygen? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Har iofs ett gäng DSB Rasmus Klump redan, så vi får läsa dem när vi kommer hem istället.

IMG_20191110_095540_001_COVER.jpg

Dagens ITE

Resans action-topp var helt klar stoppet på Hyllie på andra sidan bron. Lika spännande varje gång om gränskontrollen är aktiv eller i dvala. Vi hade tur - idag blev det action och körkortet fick hivas fram. Passage utan anmärkning.

IMG_20191110_095301.jpg

Action i Hyllie

39 minuter senare var vi i Malmö och kan konstatera att Øresundstågen har levererat en fin reseupplevelse för både gammal som ung. En kort titt på videoinstallationskonsten och sen var det over and out.


IMG_20191110_100303.jpg

Futuristisk discovägg på station Triangeln. En hit för en 1åring.

IMG_20191110_100706.jpg

Malmö C och den fabulösa videoinstallationskonsten
 
åkt omvägen via Zürich till Berlin med Swiss i knät på ett gäng kinesiska tanter under SAS strejk i våras, etc., var det nu dags att utforska närområdet. Turen gick från dronningens by København till Skånes residens Malmö
Med tanke på att ettåringen är ditt resesällskap så kan jag bara tolka att det var personen, dvs du, som skrev själva rapporten som satt i knät på de kinesiska tanterna. Det låter nästan ännu mer creepy än mittsätesryttare när det är 2+2. Finns det bilder på denna händelse?

För övrigt morgonens garv, gillar skarpt din reserapport.
 

Kris

Medlem
Med tanke på att ettåringen är ditt resesällskap så kan jag bara tolka att det var personen, dvs du, som skrev själva rapporten som satt i knät på de kinesiska tanterna. Det låter nästan ännu mer creepy än mittsätesryttare när det är 2+2. Finns det bilder på denna händelse?

För övrigt morgonens garv, gillar skarpt din reserapport.
Absolut! Problemet är att det vore totalt olämpligt att publicera dessa bilder. Så du får ta mig på ordet där. ;)
 
Toppen