Senaste nytt

Vill flyga första klass till Australien / Nya Zealand

Parts

Medlem
Dags att bränna poäng och 2-4-1 biljetter.

Förutsättningar:
>400k poäng
Amex 2-4-1 tillgänglig
Utresa någon gång mellan Nov-Jan/Feb.
minimum 2 veckor.

Tanken är att ge det som present till min sambo som fyller 30. (AU/NZ har alltid varit högst på bucket-list)

Hur ska jag gå tillväga för att säkra upp resan? Hur hittar jag F-biljetter enklast? När släpps de?
Min personliga dröm är att flyga SQ A380 i första med suite... är det ens möjligt att få till?

All hjälp mottages för att förverkliga en drömresa.
 

D.A

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Thai, Thai, Singapore, Singapore, Asiana, Lufthansa
Kabinklass: Business, First, First, Business, Business, First, Business
Avreseort:ARN
Destination:Sydney, hem från Auckland
Enkelresa eller Tur&retur:
Antal poäng (per person): 142,500 (inkl. 1 AMEX voucher)
Skatter&avgifter (per person): Taxes 3696, service fee 900
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): jan 2020
Bokad: feb/mars 2019

Flighter:

ARN - FRA - Lufthansa - A320-200 - Business
FRA - BKK - Thai - Airbus A380 - First
BKK - SYD - Thai - Boeing 747 - First

//

AKL - SIN - Singapore Airlines - Boeing 777-300ER - Business
SIN-ICN (övernattning) - Singapore Airlines - Airbus A350-900 - Business
ICN-FRA - Asiana - Airbus A380 - First
FRA-ARN - Lufthansa - A320-200 - Business


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Min första bonusresa - Tack så jättemycket för alla tips :)

Frågor:

1. Angående hemresan: hade kollat på SYD-BKK-FRA-ARN med Thai First och Lufthansa business. Dock verkar det vara något problem med att hitta Thai First. Tallin kunde inte hitta något (ej heller Thai business) under jan/feb/början på mars 2020 vilket han tyckte var väldigt konstigt. Hittar heller själv inget i Expertflyer.

Bokade därmed ovanstående hemresa smått i panik som ett safe option ifall jag inte hittar något med Thai.

Vad tycker ni om den. Kan den göras bättre?

Vill helst åka hem i First och i början på mars 2020. Kan antingen åka hem från christchurch/auckland eller Sydney. Hade riktat in mig på Thai First så jag känner tyvärr inte till Singapore business / Asiana First.

2. Fick betala poängpris som om att hela hemresan var i First, trots att merparten var i business - är det korrekt?

Tack på förhand
 

D.A

Medlem
Samt ovan den resa jag bokade (numera ändrad till Sydney-Singapore-Frankfurt-Dublin pga osäkerhet att få flyga first med asiana)
 

barrskog

Medlem
Jag och frugan gjorde just en liknande resa.

SFT ARN - X SAS
ARN FRA - X SAS
FRA BKK - F Thai A380
BKK SYD - F Thai 747

Sen åkte vi vidare mot NZ och Franska Polynesien på en annan 2-4-1.

Hem samma väg fast till LHR istället för FRA.

Jag hittade tillgänglighet på Uniteds sida och fick sedan bra hjälp av Tallinn.

Några tips:
1. Om möjligt, se till att ni har mycket tid på BKK så ni kan hänga i loungen, så man hinner få helkroppsmassagen m.m. Vi var där drygt 12 timmar dit och 10 timmar hem. Dock behövde vi hämta ut bagaget på väg ner, vilket jag tror har att göra med att vi var där över 12 timmar, så undvik detta om möjligt. Dock hade man ju två personer som bar ens bagage och visade en vägen hela tiden, så det var inte jättejobbigt. :)
2. Samma sak gäller innan avfärd från SYD. Om möjligt, få några timmar på flygplatsen eftersom ni kommer ha tillgång till SilverKris-loungen på Syd. Mycket, mycket trevlig!
3. Det är stor skillnad på första klass i A380 och första klass i 747, i alla fall hos Thai, där den förstnämnda är helt galet grym medan den andra inte alls är lika bra. Bra absolut, men som frugan sa så "känns 747 mer som ett flygplan" medan A380 är som att man sitter i en restaurang eller liknande. Se till att ta A380 från EU till BKK.
4. Om ni ska vidare till NZ så kan jag verkligen rekommendera Air New Zealand. Riktigt bra plan och skön service. Om vi någon gång åker tillbaka till NZ så kommer det nog bli business class och flyga direkt från BKK-AKL med Air New Zealand.
5. Se till att ni har alla VISA/Transitvisor klara.
 
Toppen