Senaste nytt

3 dagar i Jakarta - hotell och aktiviteter

henrik l

Medlem
Funderar på att boka Ritz Carlton i Jakarta.

Vilket av de två är bättre - Ritz Carlton Pacific Place eller Ritz Carlton Mega Kuningan?
RC Pacific Place är dyrare än RC Mega Kuningan. Är det en stor skillnad mellan dem?

Finns det möjlighet för uppgradering när det gäller Ritz Carlton? Jag är en "vanlig" medlem i Marriott rewards, ingen guld eller platinum.

Tack på förhand!

Har som sagt bara bott på det ena. Var "Gold" Marriott då och fick en uppgradering till ett något större rum. Men eftersom jag hade bokat ett Club-room från början för att vara garanterad att komma in loungen, så vete sjutton från vad till vad jag blev uppgraderad till.
 
Jakarta har mer att erbjuda än vad många kan tro, men det är inte lika lättillgänligt som i andra asiatiska storstäder.

Staden är ju en av världens största metropoler så trafiken kan tyvärr vara deprimerande långsam, Lösningen är en privatchaufför, en flaska vin, lite tilltugg och mötet i bilen. Ett tips är att ha god tid på sig till flygplatsen. Planera för att stopp på Bandara hotell nära flyplatsen. Ta en drink i lugn och ro och vänta där om ni råkar bli tidiga.

Många hotell, barer, restauranger och caféer ligger runt shopping malls. Är ni väl där behöver ni inte förflytta er så långt.

Roof top barer värda att besöka är Skyee och Cloude. Bor du på Ritz Carlton finns en roof top även där.
Åk till Dharmawangsa hotell för afternoon tea och en Chocolate Martini i en lugn och vacker miljö.

Ett spa-besök kan varmt rekommenderas.

Jag har rest i Indonesien med välbeställda Jakartabor och fick bland annat uppleva en ny typ av uppgradering:
Min goda vän lyckades inte uppgradera oss (gratis) vid incheckningen. Lösningen blev att ringa, om det nu var högsta chefen eller någon i ägarfamiljen vet jag fortfarande inte, men 30 sekunder senare blir vi eskorterade till planet med gratis uppgradering. Det säger ganska mycket om Jakarta och Indonesien. Känner du någon som öppnar dörrar är både Jakarta och landet en verklig upplevelse!
 

squeezen

Medlem
Efter att ha dividerat fram och tillbaka hur vi spenderar 3 dygn bäst så blir det nog att vara i Jakarta, Talinn kunde pga SQ married segments inte göra om rutten till Bali, då PEK-SIN inte fanns tillgänglig då, ens i business.
Så blir nu att husera i Jakarta, alternativt start hemresan typ direkt och lägga in 23h stopp i SIN och BKK t.ex men blir ännu mer hattande än rutten redan är så vi kommer sitta på Jakarta som destination och se tätare inpå om något annat spännande dyker upp.

Har iaf kikat ut lite ölbarer:
Beer brother
Beer garden
Beer hall

Har någon testat någon av dessa?
Med tanke på att resan kommer fokusera mycket på att fika så vill vi även ha ett hotell med lounge där champagne finns, kan nog specifikt rekommendera ett sådant?

Sjysst pool är också ett krav, min status på ackord dalar men har guld, kan såklart därmed om det passar gärna ta det men kan i princip vara vad som helst. Budget ca 1500-2000 per natt som max.

Vart ska man bo? Vi kommer egentligen bara vilja ha nån bra restaurant, bar etc i närheten i övrigt kommer det bli en hel del pool tid och lite gymmande osv för att kompensera allt alkoholintag.

Tack för tips.

edit: glömde ju, har någon besökt Thousand islands och i så fall vart bor man och hur lång tid från stan tar det att ta sig dit?
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Jag fick upp Grand Hyatt för 5300 kronor för 3 nätter. Exklusive frukost. Suveränt läge. Stor och mycket fin pool. Det känns som man är på en resort fast man är mitt i staden. Jättefint gym. Tennis. Med mera. 50 m2 rum. Fin jazzbar på hotellet. Samma byggnad som Plaza Indonesia och Grand Indonesia tvärs över gatan. Där finns en fin rooftop bar.
 

squeezen

Medlem
Jag fick upp Grand Hyatt för 5300 kronor för 3 nätter. Exklusive frukost. Suveränt läge. Stor och mycket fin pool. Det känns som man är på en resort fast man är mitt i staden. Jättefint gym. Tennis. Med mera. 50 m2 rum. Fin jazzbar på hotellet. Samma byggnad som Plaza Indonesia och Grand Indonesia tvärs över gatan. Där finns en fin rooftop bar.
Tack för svaret!

Har du nån koll på golf runtomkring jakarta? Prisnivå och avstånd? Samt skick på banor?
 

Glenn E

Medlem
Dåligt koll på golfbanor. Jag har hört att det är billigt och de är nog i bra skick. Det tar väl tre timmar högst till Bandung. Det ligger högre upp och är svalare. Det finns också en vid en Country Club i Lippo Karawaci men det tar minst en timma dit. Det finns säkert fler.
 
Toppen