Senaste nytt

Hur man lägger till bilder i en reserapport

Jacob

Medlem
Reserapporter är uppskattade av många, såväl av medlemmar som av oss i redaktionen, och det vill vi gärna se fler av. Kan man dessutom förgylla dessa med bilder är det en stor bonus.

BusinessClass.se är ganska bra på att hantera bilder och har dessutom en funktion som automatiskt förminskar bilderna till en storlek och ett format som passar för publicering på sidan. Bilderna lagras direkt på vår server vilket innebär att man inte behöver konto på en extern bildsida som Photobucket eller Flickr.

BusinessClass.se kan hantera de flesta vanliga filformat som bmp, gif, jpg och jpeg.

Här är en kort guide hur man lägger till bilder i en reserapport

1. När du skriver en ny reserapport finns en knapp längre ner på sidan där det står "Bifoga filer till inlägget". Skriver du ett svar/en fortsättning på en existerande reserapport kan det krävas att du väljer "utökad svarsruta" för att få fram knappen.
Klicka på "Bifoga filer till inlägget" knappen och en ny ruta kommer öppnas.

2. Klicka på "Ladda upp" längst upp i högra hörnet och därefter på "Select files".
Gå in i den mapp på datorn där dina bilder är lagrade och välj den eller de bilder du vill ladda upp. Du kan ladda upp flera bilder samtidigt genom att hålla nere Ctrl-knappen på tangentbordet när du väljer filer.
När du är klar klickar du på "Öppna".

3. Alla bilder du valt syns nu i rutan med filnamn och filstorlek, för att starta uppladdningen klickar du på "Upload Files". Vill du ta bort en bild innan uppladdning klickar du på krysset till höger.

4. Alla bilder som laddats upp syns nu i rutan längst ner. Är det en stor mängd bilder kan det krävas att man scrollar ner för att se bilderna på raderna under.

5. För att infoga en bild i reserapporten, ställ dig med markören på den plats i reserapporten där du vill att bilden ska vara. Gå därefter till fönstret med de uppladdade bilderna och välj den bild du vill infoga genom att markera rutan i vänstra hörnet. Är flera bilder markerade (vilket ofta sker som default) kan du avmarkera alla bilder genom att klicka på "Markera alla" längst ner till vänster.

Slutligen klickar du på "Lägg till inlägget". En bildhänvisning ("attach", följt av en siffra) kommer då läggas in i reserapporten på den plats där du ställde dig med markören, den plats där bilden kommer visas när reserapporten publicerats.

Upprepa steg 5 tills du infogat samtliga bilder på de platser i rapporten där de ska vara.

6. När du är klar, klicka på "Klar" i bildrutan och rutan kommer automatiskt stängas. Sedan är det bara att publicera din reserapport.

På BusinessClass.se följer vi upphovsrättslagen och publicerar endast bilder vi tagit själva eller har tillstånd att använda. Detta gäller självklart även i reserapportsforumet.

Lycka till! Nu ser vi fram emot många reserapporter med många härliga bilder! :)
 

Jacob

Medlem
Kan man radera uppladdade bilder och isf hur?
1. Klicka på "Bifoga filer till inlägget"
2. I rutan längst ner kommer alla bilder upp som är associerade med inlägget
3. Håll markören över den bild du vill radera, ett kryss kommer dyka upp i övre högra hörnet, klicka på krysset och bilden försvinner
4. Slutligen ta bort referensen i texten ("attach", följt av en siffra)
 

David

Medlem
1. Klicka på "Bifoga filer till inlägget"
2. I rutan längst ner kommer alla bilder upp som är associerade med inlägget
3. Håll markören över den bild du vill radera, ett kryss kommer dyka upp i övre högra hörnet, klicka på krysset och bilden försvinner
4. Slutligen ta bort referensen i texten ("attach", följt av en siffra)

Tackar! Får ta och prova hemma då jag sitter med en iPad och inte fann denna funktion. :)
 
Hmm. Det beror på att uppladdningsfunktionen använder Flash. Ska undersöka hur vi kan lösa det - jag vet att saker förändrats från vBulletin 4.13 till 4.15 som vi använder sedan lanseringen.
 

npahedman

Medlem
Hej,

Har efter vissa trial & errors lyckats ladda upp två bilder till min reserapport, men hur vrider jag bilderna rätt?
Kan ni fixa det? Inte kul att behöva vrida huvudet 90 grader för att se bilderna?

MVH

npahedman
 

Jacob

Medlem
Har efter vissa trial & errors lyckats ladda upp två bilder till min reserapport, men hur vrider jag bilderna rätt?
Kan ni fixa det? Inte kul att behöva vrida huvudet 90 grader för att se bilderna?
Bra jobbat. Det är inte särskilt svårt att ladda upp bilder när man väl gjort det första gången.

Vrida bilderna är inget som går att göra på sidan. Har du något bildredigeringsprogram installerat på datorn? Microsoft Office Picture Manager finns förinstallerat på många datorer och där finns en rotera funktion. Till och med vanliga bildvisningsprogrammet i Windows kan rotera en bild genom en enkel knapptryckning.
 

npahedman

Medlem
Upptäckte att om jag tar bilder med Iphone horisontellt istället för vertikalt så hamnar bilden rätt. Detta är lättare utan tvivel än att börja leta efter roterande program på min MacBook Air.
 
Toppen