Senaste nytt

SAS mellan Stockholm och Kalmar/Ronneby

Kan jag hålla med om, lite längre mellan dock, ca 1,5 med snabb bilkörning.

Som Växjöbo hade jag hellre sett en tidtabell från Växjö. Men har nog lite med vilket stöd man får, tänker att Kalmar kommun har nån bra deal till SAS. Sen är det nog en del flyg ner till Öland.
Jag skulle säga att den stora skillnaden är att vi når Stockholm C med på tre timmar utan byte med tåg från Alvesta. Båda Kalmar och Karlskrona får räkna med uppåt fem. Därför är det från VXO bara en Brommalinje som är konkurrenskraftig mot tåget, vilket ju marknaden också har visat.

Och i vilket fall har jag hundra gånger hellre Amsterdamlinjen. Men visst, den stora nackdelen är att det är svårt att ta sig snabbt till Norrland.
 

bankb

Medlem
Jag skulle säga att den stora skillnaden är att vi når Stockholm C med på tre timmar utan byte med tåg från Alvesta. Båda Kalmar och Karlskrona får räkna med uppåt fem. Därför är det från VXO bara en Brommalinje som är konkurrenskraftig mot tåget, vilket ju marknaden också har visat.

Och i vilket fall har jag hundra gånger hellre Amsterdamlinjen. Men visst, den stora nackdelen är att det är svårt att ta sig snabbt till Norrland.

Amsterdamlinjen är vass, men som trogen *A så blir det inte användbart så ofta för min del. En LH flight hade varit drömmen!

För mig som ofta är i centrala är ARN + Expressen ett bättre alternativ än Bromma och taxi. Enda nackdelen är de 50 min körtid till RNB...
 

SK197KLR

Ny medlem
En del förändringar att vänta för Ronneby och Kalmar från 1 april.

För Kalmars del byter byts CRJ bort och man sätter in A320, A319 på morgonavgången till ARN. Idag körs det endast A320neo ner på fredag och upp söndag morgon. Övriga 3 dagliga byts från CRJ till ATR. Så Kalmar går mer eller mindre tillbaka till hur det var för ett år sedan innan pendlarna önskade snabbare CRJ istället för ATR.

I Ronneby går all större jettrafik bort och ersätts med CRJ. Lite som det ser ut i Kalmar idag.
 

Skogi

Medlem
Ronneby hänger kvar in i det sista. Prisa Flygvapnet och Försvarsmakten som håller oss Blekingependlare vid liv. Är helt övertygad om att flygplatsen hade varit igenbommad om det inte vore för F17.
 

Agö

Medlem
Ronneby hänger kvar in i det sista. Prisa Flygvapnet och Försvarsmakten som håller oss Blekingependlare vid liv. Är helt övertygad om att flygplatsen hade varit igenbommad om det inte vore för F17.
Mmm. Flygplatsen har ju dessutom i år tappat 10 % av inrikespassagerarna så att jettrafiken nu försvinner till förmån för mindre flygplan är ju inte förvånande.

upload_2019-11-5_9-42-16.png
 

Skogi

Medlem
Tror att en hållplats för öresundstågen i Kallinge hade gynnat flygplatsen något enormt. Vet inte hur insatta övriga är angående RNB Airport men öresundstågen mellan Karlskrona-Köpenhamn åker mellan landingsljusen ca. 150 meter ifrån flygplatsens ingång (man kan tillochmed se ingången till flygplatsen ifrån spåret) utan att det finns någon station för stopp. Tar ungefär en timme med buss och kanske 30-40 med taxi. Hade tagit 20 med tåg. (Från Karlskrona) Suck.:(
 

LSH

Medlem
Övriga 3 dagliga byts från CRJ till ATR. Så Kalmar går mer eller mindre tillbaka till hur det var för ett år sedan innan pendlarna önskade snabbare CRJ istället för ATR.
Tråkigt. Jag har precis loggat 100 flygningar på ATR och trodde att det skulle stanna där, men jag åker ofta SK198.
 
Toppen