För över ett år sedan bokade jag en resa med Qatar i Business till Male via Doha förståss. Lyckades få till 3 av 4 legs med Q-suite. Kom hem igår och kan konstatera att vi inte fick q-suite på ett enda av de tre ben som var inbokade med q-suite. Operational reasons var standardsvaret. En väldig massa jobb och en dyrare biljett då jag särskilt valde avgångar med q-suite. Oerhört irriterade med Qatars ständiga equipment change.
Vi har lige været på weekendtur København - Doha - Muscat t/r fruen og jeg. Der var tale om at bruge point inden de udløb, men en utrolig dejlig tur og Muscat var virkelig en fin destination!
Da jeg bookede rejsen var der QSuite på 777-300ER mellem København og Muscat i begge retninger, men det ændrede de flere uger før afgang. Til gengæld fik vi med 1 dags varsel ændret A320 på strækningen Doha til Muscat til en A350-1000 med QSuite - der er tale om max 90 minutters rejse så det var ikke meget vi fik ud af det, men seatet fint på par-sædet 1EF. Hjem i går så jeg til min fornøjelse at de havde ændret til 777-300ER med QSuite igen på strækningen Doha til København og flyttet os fra 2AC til 1EF. Meget fint egentlig. Men ak da vi ankom til Doha var flyet til København 1 time forsinket og da vi kom om bord var det så igen den gamle kabine, men stadig seatet 1EF i stedet for de vinduessæder vi havde valgt oprindeligt. Heldigvis var der god plads og intet problem at flytte til 3JK. Stadigvæk en skuffelse i forhold til QSuite fly, men den gamle business kabine på 777-300ER syntes jeg faktisk er ret god og når man rejser som par er vinduespladserne ganske fine.
Men konklusionen må være at QSuite er hit-and-miss og også for vores del mere miss end hit.
Til gengæld var service både ud og hjem meget god. Fruen havde fødselsdag på turen hjem og det blev bemærket i Doha ved ankomst inklusive servering af fødselsdags lagkage i loungen fra personalet med fødselsdagssang og det hele. Det var utrolig fint og ikke noget vi havde gjort noget for at gøre dem opmærksom på. Maden på flyene var også fin, dog bemærkede jeg at der ikke var nogen "snack dishes" på turen Doha til København at vælge fra udover hoved serveringen - gad nok vide om det er et nyt spare tiltag eller om det skyldes tidspunktet (16.30 fra Doha) hvor jeg faktisk ikke tror jeg har fløjet før.
Ganske irriterende er syntes jeg også at de ændrer equipment (og pladsreservation) uden at man får besked om det. Jeg har jo valgt specifikke pladser fordi jeg har en holdning til hvordan jeg vil sidde. Hvis de så ændrer fly og plads risikerer jeg pludselig at sidde på en plads jeg ikke ønsker - og ved det ikke før jeg checker ind, eller hvis jeg tilfældigvis checker min booking.
Og der er ingen tvivl om at Qatar Airways samlet set - også med den gamle kabine - leverer et bedre longhaul business produkt end British Airways.