Senaste nytt

SAS incheckning - Ett litet mysterie

Big Birger

Medlem
Åker med ett antal kollegor till Miami imorgon från Arlanda, via Köpenhamn.
Planet från Arlanda till Köpenhamn går 07:10. Planet från Köpenhamn till Miami går 09:15.

06:45 - Jag ser om det går att checka in via webben. Det gör det, så jag provar. Men jag blir bara incheckad till Köpenhamn. I SAS-appen på min iPhone står det att incheckningen inte öppnat för Miami-flighten.

07:20 - Kollega #1 checkar in hela vägen, via sas-appen i sin Android-telefon!

07:28 - Kollega #2 kan bara checka in till Köpenhamn i sin iPhone.

07:30 - Jag kan inte checka in hela vägen via webben.

07:40 - Kollega #3 checkar in hela vägen, via sas-appen i sin Android-telefon! Det ser jag i webben på hans bokning att han verkligen är incheckad hela vägen. Jag är det inte.

09:30 - Jag ser om jag kan checka in på Miami-flighten. Det går inte. Men genom att avbryta min incheckning till Köpenhamn, kan jag plötsligt checka in hela vägen till Miami.

En av kollegorna kan inte checka in på flighten Köpenhamn-Miami oavsett hur han avbryter och testar. Misstänker att han kanske åkt på "SSSS" eller så.

Kan det vara så att Android-appen gör det möjligt att checka in hela vägen, men iPhone och webben inte tillåter det förrän 24 timmar innan flighten går? Låter lite märkligt i mina öron att det skulle kunna diffa.
 

Nemo

Medlem
Du kan checka in 36h innan avgång på sista legget, även om det står att incheckningen ännu inte öppnat. Ange bokningsnummer + namn så brukar det gå.
 

Thornado

Medlem
Om någon av er använder Turi (SAS chatbot på Facebook messenger) så kan ni ju testa att checka in den vägen för att få ytterligare lite datapunkter. Hon brukar vara lite flexiblare än SAS andra kanaler, åtminstone brukar man kunna få boardingkort från henne för flighter till USA även om app/websida inte vill ge det.
 

J S

Medlem
Testade inte denna innan incheckningen "öppnat". Det borde jag gjort, så klart. :)

Nu är i alla fall alla incheckade, utom en. Han kan inte checka in på Köpenhamn-Miami hur han än gör. Bästa gissningen är att han åkt på "SSSS".

Högst troligt SSSS, vilket ju är väldigt nyttigt att veta på förhand. Går att mildra effekterna rätt rejält av SSSS genom att vara ute i god tid genom säkerhetskontrollen och vid gate samt packa lätt i handbaget...

Min fru fick "quad" typ 5 flighter i rad när vi resten en del inom och till/från USA. Brukar vara rätt lugnt, framför allt i CPH. Enda gången det blev strul var i Frankfurt när kontrollen var extrem och tog dryga 1,5h.
 

pswe

Medlem
Testade inte denna innan incheckningen "öppnat". Det borde jag gjort, så klart. :)

Nu är i alla fall alla incheckade, utom en. Han kan inte checka in på Köpenhamn-Miami hur han än gör. Bästa gissningen är att han åkt på "SSSS".

några gånger när jag inte kunnat checka in har det berott på att op-up legat och väntat vid incheckningsdesken...is he the lucky one? :)
 

Big Birger

Medlem
några gånger när jag inte kunnat checka in har det berott på att op-up legat och väntat vid incheckningsdesken...is he the lucky one? :)
Då blir jag bitter. Flighten är smock-bokad. Mitt bud på uppgradering gick inte igenom. Han är EBB. Men ingenting är omöjligt. Blir spännande imorgon.
 
Toppen