Senaste nytt

Tips för att resa runt i Sydamerika.

Mikeswe

Medlem
Har aldrig duschat i en lounge, brukar det finnas handduk/badlakan? :rolleyes:

Har tyvärr endast duschat på inrikesloungen i BOG (AV Diamond lounge), eftersom jag oftast påbörjar resan ifrån Colombia, samt när jag kommer tillbaka, blir det inrikesterminalen direkt. Där fanns det dusch, dental kits, ok schampoo, bra handdukar mm. Tyckte denna dusch var bra.

På utrikes föredrar jag ALLTID Latam loungen. Har du PP så får du tillgång till nästan alla lounger (Latam lounge, AV *G lounge, Copa Club och El Dorado lounge) så det är extremt gångbart på BOG. Av dessa vet jag säkert att Latam, El Dorado samt Avianca loungerna har dusch!

Diamond lounge är öppen bara för AV*D oavsett klass på AV samt Businesspassagerare på AV flighter (gäller både inrikes & utrikes).

Ett longshot, men när flyger du? Brukar vara där rätt ofta, men kör BOG-FRA-GOT nu på tisdag 29/10, så blir några veckor tills nästa gång..
 

Mr Basic

Medlem
Ett longshot, men när flyger du? Brukar vara där rätt ofta, men kör BOG-FRA-GOT nu på tisdag 29/10, så blir några veckor tills nästa gång.
Flyger hem via BOG 15/11.
Edit. Har layover mellan 11 och 23
Edit 2. Inte värre än att vi frågar om respektive lounge (där vi har tillträde) har dusch+handduk. :)
Edit 3. Kom just på :confused::oops: att vi passerar BOG på utresan så kan ta reda på dusch-förutsättningarna då.
 
Last edited:

vegasbaby

Medlem
Sorry @Tonton . . Generella rekommendationer..

- Cartagena. En natt på isla de rosarios? Lite lång resa ut (typ 2h) men mkt karribiska vyer, dyka om man gillar det, klart vatten,äta langosta osv.. cuidad amurallada (gamla staden) i cartagena är ju alltid värt ett besök !.. men som sagt, värt bussresan typ 3h att ta sig till santa marta, köra playa blanca, el rodadero.. om man vill ännu högre upp.. la guajira (typ 7h från cartagena).. mina favvos ligger norröver .. allt vid santa marta och norröver :)..

- Medellin. Parque arvi, piedra peñol.. ta en tur till centrum, njuta av utsikten.. byarna omkring här är dessutom väldigt fina.. Jag hade kört medellin och beroende på tid stuckit med buss till typ armenia 8h.. buss är ju generellt sättet att ta sig omkring, och riktigt bekvämt och alltid mkt att se på om man har tid dvs :).. !.. just det där att det hoppar in folk som säljer arepa con huevo, mackor, chips, öl mm.. bussen stannar på ngn gammal sleten restaurang i en öde stad och alla går in och käkar .. det där är en del av upplevelsen :)..

Vi planlegger en tur til Colombia neste sommer. Tenker du Cartagena/Santa Marta blir for varmt og ubehagelig i slutten av juli? Er det noen områder (bortsett fra Bogota) som er bedre å besøke værmessig?
 

Mikeswe

Medlem
Vi planlegger en tur til Colombia neste sommer. Tenker du Cartagena/Santa Marta blir for varmt og ubehagelig i slutten av juli? Er det noen områder (bortsett fra Bogota) som er bedre å besøke værmessig?

Ledsen för sent svar. ..

Bodde i flera år i Barranquilla som ligger på samma kust som Cartagena/Sta Marta med samma temperaturer. Juli är varmt .. man brukar säga att “la brisa = brisen” orsakat av fenomenet El Niño börjar i Nov/Dec och tar slut till månaden innan “semana santa, dvs påsk”.. dvs då är det som absolut bäst på kusten.. fortfarande varmt, men man märker inte lika mkt då det är en ständig bris och man kan faktiskt njuta på stranden..

i juli står det helt still, dvs varmt, svettigt..

Jag hade föredragit att åka till Cartagena / Sta Marta i Nov/Dec - Feb/Mars.. då rekommenderas även att man besöker Karnevalen i B/quilla.

När det gäller andra ställen för sol/bad.. varför inte San Andres? Är ju lite längre norr, men finns ju direktflyg från CTG och BAQ. Eftersom det är en ö i Karribien så tycker jag det är lite bättre under dessa perioder just för att det åtminstone svalkar något..

Sedan finns det ju helt klart mycket trevliga ställen inne i landet. Armenia = Kaffedistrikten, åka upp till Filandia, Quimbaya, Montenegro eller någon av de fina byar som finns i bergen.. byn Salento är ju mkt känd men känner att den blivit lite för “turistig”. Sticka till Valle del Cocora med trevlig natur om man gillar att vandra och se natur.. dessutom att delta i fiestas de armenia med yipao osv. är ju riktigt kul, går av stapeln i Oktober dock.. Fiestas nacional de Café i Calarca (grannstad) är dock minst lika bra, och går av stapeln i juni.

Pereira, varma källor uppe i bergen (svalt och skönt med varma bad), besöka Santa Rosa de Cabal på vägen, äta chorizo där som är specialiteten där.

Därefter åka till Manizales, Vandra uppe på Nevado del Ruiz (vulkan)..

Det beror lite på hur man vill lägga upp resan.. detta blir ju inte direkt en strandresa.. men man får se det “riktiga Colombia”..

Bogota är ju trevligt också, besöka Monserrate, besöka Casa Nariño, museer mm. Om man har tid, sticka till Villa de Leyva (rekommenderas) eller Villavicencio..

Medellin är en fin stad, finns mycket att göra som nämnt tidigare.. runtomkring finns också fina byar som San Vicente, San Nicolas.. Medellin håller också ett bra klimat året om.

Det hela beror lite på vad man vill se .. tyvärr är Colombia ganska indelat.. du kommer till
En by som T.ex. La union, som bara har druvor, alla restauranger & butiker säljer druvor, hela staden är uppbyggd på försäljning av druvjuice, moscatelviner mm. men bara där .. Santa Rosa de cabal, bara chorizo, alla säljer chorizo.. men bara där .. Tulua, gelatina.. alla säljer gelatina (en typ av marshmallows gjorda på grisfötter).. men du får inte tag på ngn sådan bra gelatina ngnstans annars.. ja, du fattar..

och jag hade nog rekommenderat att man gör en liten rundresa för att kunna se “allt”..

Kaffedistrikten (Armenia, Pereira, egentligen hela vägen till Medellin) är en helt unik upplevelse för det “riktiga” colombia, mycket trevliga människor.. det som är roligt med det området är att man kan pricka in många bra ställen på en resa, och sedan genom att ta sig med buss, bil vidare..


Kusten är definitivt uppbyggt för turismen, bättre hotell, fester, men mkt strandförsäljare, lura turister osv. (helst i Cartagena).. Costeños (folk ifrån kusten) har tyvärr ganska dåligt rykte inne i Colombia för att luras, inte så mkt service, seriositet mm. Efter att ha bott där själv, är det ganska tudelat, men ingen rök utan eld ;)..

Cali är ju salsa-huvudstaden i Colombia men också lite mer nergånget enligt mitt tycke.. dock har jag alltid haft trevligt där och om man dansar salsa är det grymt ! Det är dock också väldigt varmt..

Hoppas det hjälper dig lite ..
 
Toppen