Senaste nytt

Trumfar Marriott Platinum Hilton Diamond?

JohnR

Medlem
Hej,

Öppnar kanske den berömda maskburken nu, men håller på att lägga upp hotellstrategin för nästa år.
Är Diamond på Hilton, förvissa genom kreditkort....Men funderar på att byta till Mariott nästa år. Borde kunna bo ihop till Platinumnivån. Är gräset grönare på andra sidan, eller vad säger ni rutinerade Bonvoyare? Bor oftast på medelklasshotell, typ HGI...
 

Valley

Medlem
Är klart mer nöjd med (SPG) Marriott än jag var med Hilton.
Kom dock bara upp till guldnivå hos förstnämnda.

Å andra sidan blev jag Bonvoyad när jag klart för tidigt blev nerpetad pga sammanslagningen
 

Canadien

Medlem
Ja, trots Bonvoyandet så är Marriott bättre på högsta nivån, iallafall när det gäller hur de tar hand om sina top tiers. Säkerligen p g a den urvattning som Hiltons ständiga matchningar ger.
Men... det är samtidigt lättare att dra ihop poäng på Hilton med deras ständiga kampanjer... Så frågan är vad man vill ha ut av sin status, bra service eller fler frinätter.

Andra här har säkert andra vinklar på det hela. Resmönster spelar ju in också. Tvingar man sig själv att bo på betong-Hampton Inn precis bredvid motorvägen för att behålla status på Hilton istället för att ta vackra boutique-hotellet vid parken så bör man ju tänka en gång extra.

(Ja jag har gjort ovan när jag var yngre :)
 

JohnR

Medlem
Är klart mer nöjd med (SPG) Marriott än jag var med Hilton.
Kom dock bara upp till guldnivå hos förstnämnda.

Å andra sidan blev jag Bonvoyad när jag klart för tidigt blev nerpetad pga sammanslagningen

Jag har testat något Courtyard och Delta då och då och håller med om att jag fått bättre välkomnande som Guld hos Marriott än som Diamond hos Hilton. Dock rasar ju fullkomligt Hiltonpoängen in....men man kan ju göra ett test år....
 

mika

Medlem
Jag har både Marriott Titanium och Hilton Diamond i år och har försökt jämföra. Jag har varit trogen till Marriott länge (är Life-Time Gold, nära till Life-Time Platinum) och tog Hilton Diamond genom status match för att testa. För mig är Marriott klar vinnare. Bättre utbud av hotell (i varje fall med mitt resemönster), oftast bättre bemötande och bättre perks (lounger, suite night awards, ...). Och det som gör största skillnad för mig, garanterad late check-out kl 16:00 hos Marriott. Ska fortsätta med Marriott som huvudprogram.
 

Hafermann

Medlem
Tycker det beror mkt på resmönster. Hilton guld i USA har i princip ”bara” gett mig det garanterade (frukost, 80% bonus m.m.). Däremot i Asien har jag fått uppgradering varje gång och trevliga överraskningar. Aldrig testat Sydamerika, men kommer bo på Hilton Copacabana efter nyår och hoppas på bra service.

Har bara bott på Marriott som guld ett bar ggr, men upplever servicen mer jämn oavsett världsdel.

Nu vet jag att frågan gällde Diamond, men kanske ändå en fingervisning?
 

KennethL

Medlem
Nackdelen med Marriott är att inte ens alla hotell inom samma varumärke ger frukostförmån, finns en lista med undantag. Annars tycker jag late checkout funkat klockrent medans på Hilton är det ett ständigt förhandlande.
 

vegasbaby

Medlem
Jeg var Starwood Platinum i årevis, men hoppet av etter fusjonen med Marriott. Bonvoy-programmet, med to nivåer over platinum som ble umulig å oppnå med mitt reisemønster, ble for ujevnt. Kundeservice er ganske dårlig, marriott-hotellene ikke vant til starwood-perksene og promoene ikke-eksisterende. Som det klart største programmet med hotell overalt, trenger de ikke anstrenge seg for å skaffe kunder. Det merkes, synes jeg.

Greit, man får som regel ikke flotte oppgraderinger med Hilton Gold eller Diamond, men det er særlig to ting jeg liker med. Hilton: Det er alltid mulig å delbetale med poeng (også suiter) og i appén kan man se floor plan i bestillingen og under online check-in. Dermed er det lettere å unngå de bråkete rommene ved heisen, ismaskinen, med connecting door etc.
 
Toppen